۰
بررسی یک احتمال

برنامه روسیه برای تسلط بر گاز ایران

میز نفت - گازپروم تعهد خود را به شرکت ملی نفت ایران برای مشارکت در توسعه ۱۰ میلیارد دلاری میادین گازی کیش و پارس شمالی با هدف تولید حداقل ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در روز داده است.
خط لوله گاز | میز نفت
خط لوله گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ٬ غرب معتقد بود که در راهبرد خود برای پایان دادن به وابستگی به منابع انرژی روسیه موفق خواهد شد. اما از آنجا که در یک مسابقه بی پایان هستیم، رقابت با چهره ای کاملاً متفاوت بازگشته و این می تواند یک شکست دیگر برای متحدان غرب باشد.

جنگ اوکراین بیش از یک جنگ سرزمینی به جنگی برای نفت تبدیل شده است. از آنجایی که کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که منابع انرژی روسیه را کنار بگذارند، قیمت سوخت به شدت افزایش یافت و کمبود شدید منابع انرژی در کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا به وجود آمد.اگر کسی منابع کافی برای پر کردن خلأ تحریم‌های غرب داشته باشد، کسی نیست جز کشورهای منطقه خلیج فارس.

 اتحادیه اروپا به صورت فعال با کشورهای حوزه خلیج فارس مانند ایران و قطر درحال مذاکره و رایزنی است تا نیازهای انرژی خود را را تامین کند. تنها چند روز پیش، قطر اصرار داشت که اعضای اتحادیه اروپا به درخواست ایالات متحده قراردادهای بلندمدت برای تامین ال ان جی امضا کنند، در حالی که اتحادیه اروپا برخی از تکنیک های فریبنده را برای آرام کردن ایران را امتحان می کرد.

در این میان، روسیه تمایلی به این همکاری ها ندارد و با طرحی بازگشته است که به آن کمک می کند تا تمام خطوط لوله صادرات گاز قطر و ایران را کنترل کند.

 خطوط لوله گاز ایران
روسیه در ماه جاری قرارداد جدیدی امضا کرد که ایران و روسیه برای افزایش همکاری های خود در بخش انرژی دست به دست هم داده اند. بر اساس گزارش رسانه ها، درست پیش از آغاز سفر پوتین به ایران، گازپروم یک یادداشت تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران با هدف افزایش گسترده دامنه همکاری ها میان روسیه و ایران امضا کرد.

تمرکز گازپروم بر تقویت قابلیت‌های تولید و صادرات ال ان جی ایران دقیقاً در زمانی است که کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهند واردات ال ان جی را به شدت افزایش دهند تا منابع انرژی خود را تقویت کنند. و همه ما می دانیم که کمک گازپروم چگونه می تواند بر خطوط تامین اروپا تاثیر بگذارد.

 گازپروم تعهد خود را به شرکت ملی نفت ایران برای مشارکت در توسعه ۱۰ میلیارد دلاری میادین گازی کیش و پارس شمالی با هدف تولید حداقل ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در روز داده است.

 در حالی که قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار نیز برای افزایش فشار بر میدان گازی بزرگ پارس جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر میان گازپروم و ایران وجود دارد. علاوه بر این، به گفته رسانه های داخلی، گازپروم در تکمیل پروژه های مختلف گاز طبیعی مایع (ال ان جی) و ساخت خطوط لوله صادرات گاز به صورت کامل فعال خواهد بود. ممکن است به نظر برسد که این یک معامله معمولی است، اما اینطور نیست.

 این توافق برای حمایت از روسیه به عنوان مغز متفکر تامین انرژی ایران و قطر با نگاهی به دورنمای ژئوپلیتیک بزرگ کافی است.

 بی اثر کردن برنامه های قطر و غرب توسط کرملین

 قطر می خواست نقش یک منجی را در نجات اتحادیه اروپا از طریق میدان گازی پارس جنوبی ایفا کند. اما کرملین از طریق این توافق با ایران به سادگی جاه طلبی های دوحه را به هم زده است.

 روسیه خود را در موقعیتی قرار داده است که صادرات ال ان جی از قطر به اروپا از طریق میدان گازی عظیم پارس جنوبی را با مانع روبرو کند.میدان پارس جنوبی با مساحت ۳۷۰۰ کیلومتر مربع و حاوی حداقل ۱۸۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز و حداقل ۵۰ میلیارد بشکه میعانات گازی طبیعی بزرگترین مخزن گازی جهان است.

 نمونه‌های بی‌شماری در دهه های اخیر وجود دارد که روسیه در تامین انرژی مورد نیاز اروپا مانع تراشی کرده است. علاوه بر این، ایران کاملا مطمئن است که به بروکسل اجازه نخواهد داد حتی یک قطره از نفت خود را داشته باشد.

 پس از روسیه، ایران دومین ذخایر گازی جهان را دارد و اگر غرب خواهان گاز ایران است، نیاز به مذاکره مجدد در مورد خواسته های ایران دارد، زیرا ایران با احیای نسخه ای از برنامه جامع مشترک به دنبال ورود مجدد به دیپلماسی جهانی است. 

روسیه اکنون خط لوله دیگری را در دست دارد. در حالی که جاه طلبی های قطر کمرنگ شده است. اکنون، این محاسبات جدید مطمئناً موانع جدیدی را برای غرب و متحدانش ایجاد خواهد کرد.

منبع: TFI GLOBAL
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 33663
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *