۰
نگاهی به برنامه های سعودی در نفت

چرا آرامکو شبیه هیچ غولی نیست؟

میز نفت - ​آرامکو باوجود کسب درآمدهای بی‌سابقه، برنامه‌ای برای افزایش سود سهام پرداختی خود ندارد.
آرامکو | میز نفت
آرامکو | میز نفت
آرامکو پیش‌بینی کرده که مخارج سرمایه‌ای در سال ۲۰۲۲ میلادی در سطح پایین‌تری از ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار باشد. این شرکت تاکنون هزینه‌های سرمایه‌ای خود را برای امسال افزایش نداده است.

آرامکو عربستان سعودی، بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان ازنظر تولید و ارزش بازار، در این هفته به جمع بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی پیوست و رکورد سودهای سه‌ماهه دوم خود را در دوره زمانی افزایش قیمت نفت و گاز گزارش کرد. بااین‌حال، شباهت‌های میان غول نفتی دولتی عربستان و بیگ اویل با کسب رکورد درآمد در سال جاری پایان می‌یابد.

آرامکو به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان، رفتار متفاوتی با سایر غول های نفتی دارد. انتخاب‌ها و اقدامات استراتژیک آن‌ها در اتاق هیئت‌مدیره یا در جلسات سهامداران انجام نمی‌شود، بلکه در کاخ‌های سلطنتی در ریاض و در جلسات اوپک و اوپک پلاس انجام می‌گردد.

آرامکو عربستان سعودی بزرگ‌ترین گاو شیرده عرضه دلار برای پادشاهی ریاض است که میلیاردها دلار سود و جریان نقدی ایجاد می‌کند و سود سهام هنگفتی رابین سهامداران تقسیم می‌نماید که البته بزرگ‌ترین آن‌ها عربستان سعودی با بیش از ۹۵ درصد است.

آرامکو باوجود درآمدهای بی‌سابقه برای سه‌ماهه دوم، سود سهام خود افزایش نداده و مانند برخی از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، برنامه‌های بازخرید را آغاز نکرد.

این شرکت سعودی باوجود تکرار دیدگاه خود مبنی بر اینکه تقاضای جهانی نفت حداقل تا سال ۲۰۳۰ میلادی به رشد خود ادامه خواهد داد، دستورالعمل هزینه‌های سرمایه‌ای خود را برای امسال نیز افزایش نداده است.

به گفته روشل توپلنسکی از نویسندگان وال استریت ژورنال، اقدامات آرامکو (و یا حفظ شرایط کنونی، زیرا دستورالعمل‌های مربوط به بازار سرمایه را بدون تغییر نگه داشته است) ممکن است نشان دهد که بزرگ‌ترین شرکت نفت جهان می‌تواند شرط‌بندی خود را بر روی تقاضای رو به رشد مداوم نفت در دهه آینده جبران کند.

آرامکو عربستان سود خالص ۴۸.۴ میلیارد دلاری را برای سه‌ماهه دوم سال اعلام کرد که به لطف افزایش قیمت نفت، یک رقم بی‌سابقه و ۹۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته است.

آرامکو اعلام کرده که جریان نقدی آزاد برای سه‌ماهه دوم ۳۴.۶ میلیارد دلار و این رقم برای نیمه اول سال جاری ۶۵.۲ میلیارد دلار بوده است.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، با تأکید بر این دیدگاه که غول سعودی سال‌ها این ایده را دنبال کرده است، گفت: سرمایه‌گذاری مداوم در صنعت ما برای کمک به تضمین عرضه خوب بازارها و هم برای تسهیل انتقال منظم انرژی ضروری است.

مدیر ارشد اجرایی این شرکت افزود: درواقع، ما انتظار داریم که تقاضای نفت تا پایان دهه کنونی، باوجود فشارهای اقتصادی نزولی بر پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت جهانی به رشد خود ادامه دهد.

آرامکو باوجود درآمدهای بی‌سابقه، افزایش سود سهام (که بیشتر آن به پادشاهی عربستان سعودی تعلق می‌گیرد) یا هیچ بازخریدی را اعلام نکرده است.

آرامکو در گزارش خود هم‌زمان با انتشار سود سه‌ماهه دوم خود گفت: هدف ما، ارائه سود سهام پایدار و پیشرونده در راستای چشم‌اندازهای آینده و نتایج مالی کلیدی است. هیئت‌مدیره در نظر دارد سود سهام را با نتایج کل سال ۲۰۲۲ میلادی در مارس سال آینده بررسی کند.

آرامکو انتظار دارد که مخارج سرمایه‌ای در سال جاری از ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار پایین‌تر باشد که نسبت به ۳۱.۹ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش‌یافته است. این عدد عمدتاً مربوط به افزایش حداکثر ظرفیت پایدار و توسعه پروژه‌های غیرمتعارف است.

آرامکو در نظر دارد ظرفیت تولید خود را تا سال ۲۰۲۷ میلادی به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که در حال حاضر ۱۲ میلیون بشکه در روز است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ماه ژوئیه در نشست سران کشورهای عربی در جده با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: این شرکت به ظرفیت ۱۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که پس‌ازآن پادشاهی هیچ ظرفیت اضافی برای افزایش تولید نخواهد داشت.

سیاست‌ها و تولید آرامکو عربستان توسط حاکمان سعودی و استراتژی عربستان به‌عنوان بخشی از توافق اوپک پلاس تعیین می‌شود؛ بنابراین، سرمایه‌گذاران در مالکیت سهام آرامکو با ریسک سیاسی و ژئوپلیتیک بالایی روبرو هستند که به‌وضوح در خصوصی‌سازی و عرضه سهام آن در سال ۲۰۱۹ میلادی مشاهده شد که در آن، سرمایه‌گذاران بین‌المللی بزرگ واقعاً برای خرید سهام بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان رقابت نمی‌کردند.

آرامکو اغلب ازنظر سرمایه، جریان‌های نقدی و سود با غول های نفتی، مقایسه می‌شود و به دلیل این واقعیت که انحصار پمپاژ کل نفت در عربستان را در اختیار دارد، همه آن‌ها را شکست می‌دهد؛ اما آرامکو به‌روشنی از باشگاه غول های نفتی جدا است.
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۰۸
کد مطلب: 33700
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *