۰
روزهای سخت گازی - برقی

انگلیس؛ بحرانی‌تر از اروپا

میز نفت - درست است که دلایل اصلی بحران - قیمت بالای نفت و گاز پس از حمله روسیه به اوکراین و همچنین تورم بالا - در سایر کشورهای اروپایی مشکلاتی را ایجاد کرده اما داده‌ها نشان می‌دهند وضعیت انگلستان وخیم تر از سایر کشورهاست.
نیروگاه برق در انگلستان | میز نفت
نیروگاه برق در انگلستان | میز نفت
به گزارش میز نفت، انتظار می‌رود که بحران بهای انرژی، میلیون‌ها خانوار انگلیسی را در زمستان امسال به فقر سوخت سوق دهد هرچند که قیمت‌ها در سراسر اروپا نیز به شدت در حال افزایش است .درست است که دلایل اصلی بحران - قیمت بالای نفت و گاز پس از حمله روسیه به اوکراین و همچنین تورم بالا - در سایر کشورهای اروپایی مشکلاتی را ایجاد کرده اما  داده‌ها نشان می‌دهند وضعیت انگلستان وخیم تر از سایر کشورهاست.

بیشتر برق انگلیسی ها از نیروگاه های گازی تامین می شود؛ کمبود گاز در این کشور به حدی بحران ساز شده که پیش بینی می شود قیمت عمده فروشی برق در زمستان امسال 422 درصد افزایش یابد. البته این رقم در آلمان معادل 388 درصد و در ایتالیا 334 درصد برآورد شده است. 



به گفته موسسه مشاوره انرژی Cornwall Insight، افزایش شدید قیمت انرژی به این معنی است که سقف قیمت انرژی برای مصرف کنندگان بریتانیا احتمالا تا ژانویه 2023 به 4266 پوند افزایش می یابد که چهار برابر ژانویه 2019 است.

چوب فرانسه
مردم انگلستان، دولت فرانسه را بر سر دولت خود می کوبند چراکه امانوئل مکرون رییس جمهور این کشور تصمیم گرفته تا از جیب دولت، افزایش شدید قیمت برق را جبران کند و حداکثر 4 درصد روی قیمت برق بکشاند. 

فشار افکار عمومی به حدی روی دولت بریتانیا بالا رفته است که دولت مجموعه ای از اقدامات ویژه را ارائه کرده است، از جمله تخفیف 400 پوندی در قبض انرژی برای همه مصرف کنندگان و بسته حمایتی 500 میلیون پوندی که توسط شوراهای محلی توزیع می شود.

برخلاف لندن، دولت های اروپا اقدامات گسترده تری را برای مقابله با بحران انرژی اعلام کرده اند. در آلمان، بازگشایی موقت نیروگاه‌های زغال‌سنگ برای کاهش وابستگی به گاز گران‌قیمت وارداتی از روسیه و دو بسته حمایتی به ارزش 30 میلیارد یورو برنامه ریزی شده است. 



بر اساس تجزیه و تحلیل گروه اقدام برای فقر کودکان، بیش از نیمی از خانوارهای بریتانیا تا آغاز سال آینده وارد فقر سوخت خواهند شد؛ به این معنی که بیش از 10 درصد از درآمد خالص خانوارها صرف سوخت می شود.

بر اساس برآوردها، مناطق سردتر تأثیر فقر سوخت را شدیدتر احساس خواهند کرد، به طوری که انتظار می رود 72 درصد از خانوارها در ایرلند شمالی و 62 درصد در اسکاتلند دچار فقر سوخت شوند.

مارتین لوئیس، فعال حقوق مصرف‌کنندگان، راه‌حل‌های رادیکال‌تری برای بحران هزینه انرژی بریتانیا پیشنهاد کرده است. او از دولت خواسته است تا میزان حمایتی که از فقیرترین خانوارها ارائه می کند را دو برابر کند. در همین حال، گوردون براون، نخست‌وزیر سابق، خواستار لغو سقف قیمت انرژی و مذاکره دولت برای قیمت‌های جدید و یارانه‌ای با شرکت‌های انرژی شده است.

بحران در صنایع
شرکت‌های صنعتی و شیمیایی از جمله اصلی ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی هستند و برای بسیاری از تولیدکنندگان - مانند شیشه و سرامیک - تامین مداوم گاز و برق بحرانی تر از گذشته شده است. افزایش هزینه های انرژی در حال حاضر باعث کاهش گسترده کارخانه های کود شیمیایی و تعطیلی کارخانه ها شده است.

برخی بیم آن دارند که بریتانیا ممکن است آسیب بیشتری ببیند، زیرا پاسخ این کشور به بحران انرژی به دلیل فلج شدن در تصمیم گیری متوقف شده است تا زمانی که نخست وزیر جدید در ماه آینده قدرت را به دست گیرد.

صنایع سنگین به دولت بریتانیا هشدار داده‌اند که در صورت عدم اتخاذ تدابیر اضطراری برای جلوگیری از مصرف و در صورت عدم حمایت در هنگام تمدید قراردادهای تامین انرژی، باید با کارخانه ها خداحافظی کنند. دیو دالتون، رئیس گروه مصرف‌کنندگان انرژی بر، گفت: «نگرانی بزرگ‌تر، در مورد امنیت عرضه در زمستان، قیمت است».

صنعت خودروسازی بریتانیا نیز این نگرانی را مطرح کرده و گفته قیمت‌های بالاتر برق، این صنعت را در مسیر سقوط قرار می دهد. مایک هاوز، رئیس گروه تجارت خودرو بریتانیا SMMT گفت: هزینه انرژی در بریتانیا 59 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است که با افزایش قیمت برق طی ماه های آینده، وضعیت فعلی وخیم تر می شود.

در همین باره، سی  ان ان با پرداختن به علل بالا بودن بهای انرژی  در انگلیس نسبت به سایر کشورهای اروپایی نوشت: حدود ۳۱ شرکت کوچک تامین انرژی درانگلیس  که بطور سنتی در رقابت با یکدیگر برای فروش انرژی بوده و این امرخود باعث پایین بودن بهای انرژِی می شد، ورشکسته شده و میلیون ها مصرف کننده انگلیسی را ناگزیر کرده تا  به شرکت  های بالادست، بزرگ و عمده انرژی روی آورده و در نتیجه هزینه گزاف تری پرداخت کنند
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۰۵
کد مطلب: 33701
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *