۰
موسسه کپلر گزارش داد:

سرگردانی 93 میلیون بشکه نفت ایران

میز نفت - موسسه کپلر در جدیدترین گزارش خود عنوان کرده است که ایران حدود 93 میلیون بشکه نفت روی آب دارد؛ آن‌هم آب‌های شرق آسیا.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، گرچه نمی‌توان به‌طور دقیق به آمارهای موسسه کپلر استناد کرد ولی ازآنجاکه رسانه‌های اصولگرا و مدافع دولت، روی این موسسه مانور می‌دهند، باید درباره کپلر به چند نکته توجه کرد. نخست اینکه کپلر، موسسه‌ای است که تخصصش ردیابی نفتکشهاست؛ به این معنا هیچ‌گاه آماری درباره صادرات نفت ارائه نمی‌دهد و فقط به ردیابی کشتی‌ها مشغول است.

این موسسه طی ماه‌های اخیر، گزارش‌های مختلفی از نفتکشهایی که نفت ایران را حمل کردند، منتشر کرده است که طی 5 ماه اخیر ارقام مختلفی را در خروجی خود قرار داده؛ از 575 هزار بشکه تا 700 هزار بشکه.

بااین‌وجود، این رسانه‌ها علاقه دارند آمارهای ردیابی نفتکشهای کپلر را به نام صادرات نفت فاکتور کنند که در صورت پذیرفتن این موضوع، گزارش جدید این موسسه نشان می‌دهد نفت ایران در آب‌های شرق آسیا ذخیره شده است و خبری از صادرات نفت نیست!

به گفته این موسسه، حدود 93 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران در حال حاضر در کشتی‌های واقع در خلیج‌فارس، سنگاپور و چین ذخیره شده است.

به نوشته دو روز پیش رسانه Energy Intelligence، بر اساس گزارش شرکت اطلاعات تجاری Kpler، صادرات نفت خام ایران در این ماه تاکنون حدود 530 هزار بشکه در روز بوده که از 760 هزار بشکه در روز در ژوئیه و 880 هزار بشکه در روز در ژوئن 2022 کمتر است.

سرگردانی 93 میلیون بشکه نفت ایران

جدای از درستی اطلاعات کپلر، باید گفت اگر آمارهای این موسسه از سوی رسانه‌های دولتی مورد استناد قرار می‌گیرد، گزارش اخیر این موسسه درباره حجم ذخایر نفت ایران روی آب نیز جای هیچ شک و شبهه‌ای ندارد. موضوعی که طی ماه‌های اخیر تبدیل به یک مناقشه شده است زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند، وزارت نفت خروج نفتکشها از خارک را به‌عنوان صادرات نفت به افکار عمومی مطرح می‌کند که گزارش اخیر کپلر، این گزاره را تائید کند؛ البته با خط کش رسانه‌های مدافع دولت!
دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۴۹
کد مطلب: 33745
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *