۰

بازی باخت – باخت ایران!

میز نفت - علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران و تحلیلگر سیاست خارجی در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: جنگ روسیه و بحران انرژی در اروپا برای کشورهای دارای ذخائر نفت و گاز فرصتی طلایی ایجاد کرده. ۵ماه است که نه ایران و نه غرب نتوانسته اند از این موقعیت منتفع شوند. این بازی باخت-باخت، با احیای برجام می تواند به بازی برد-برد تبدیل شود.
بازی باخت – باخت ایران!
به گزارش میز نفت، این توئیت در حالی منتشر شده است که آمارهای رسمی و غیررسمی می گوید با افزایش شدید قیمت نفت، کشورهای نفتی به سود بزرگی دست یافتند.

پیش‌‌بینی می‌‌شود که قیمت نفت خام برنت تا پایان سال 2022، به صورت میانگین، در سطح 100 دلار به ازای هر بشکه باقی بماند. این امر بدان معناست که قیمت نفت خام برنت، 42 درصد نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت و به بیش‌‌ترین قیمت خود از سال 2013 خواهد رسید.

با این وجود، در سال 2023، قیمت‌‌ها اندکی کاهش خواهد داشت و به 92 دلار خواهد رسید و همچنان بالاتر از میانگین 60 دلاری قیمت نفت بین سال‌‌های 2016-2021 خواهد ماند. رشد مصرف نفت خام در کشورهای توسعه یافته در کنار کاهش سطح عرضه مهم‌‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت خام است.

سطح تقاضای نفت خام در سال جاری با رشد 2 درصدی به 99.4 میلیون بشکه در روز می‌‌رسد که اندکی از سطح مصرف سال 2019 کمتر خواهد بود. با این همه، نااطمینانی‌‌های زیادی در زمینه قیمت نفت در آینده وجود دارد. ادامه‌‌دار شدن جنگ، تشدید تنش‌‌های سیاسی و کاهش بیشتر صادرات نفت روسیه می‌‌تواند سطح قیمت‌‌ها را بیش از پیش افزایش دهد.

در مقابل، تشدید وضعیت کرونا و قرنطینه عمومی در چین و کاهش رشد اقتصادی در دنیا می‌تواند سطح قیمت نفت در جهان را کمتر از سطح پیش‌بینی شده قرار دهد.
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۵۵
کد مطلب: 33784
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *