رویترز نظرسنجی کرد:

نقش برجام در بازار نفت

13 شهريور 1401 ساعت 3:37

میز نفت - هرچند آخر هفته گذشته شانس توافق بین ایران و غرب بار دیگر کاهش یافت، اما کارشناسان بر این باورند که درصورت احیای برجام و رفع تحریم‌ها، ایران یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت نفت خواهد بود.


به گزارش میز نفت، این موضوع را آخرین نظرسنجی رویترز نشان داد. آنطور که رویترز بر اساس نظرسنج از ۴۱ تحلیلگر بازار نفت اعلام می‌کند، انتظار می‌رود که تحریم‌های قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا بر نفت روسیه باعث تشدید محدودیت عرضه و حفظ قیمت‌های سه رقمی نفت در سال جاری شود، مگر اینکه بشکه‌های ایران به بازار بازگردند.

در نظرسنجی از ۴۱ اقتصاددان و تحلیل‌گر بازار نفت میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری به‌طور متوسط ​​۱۰۳.۹۳ دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده که کمتر از پیش‌بینی ۱۰۵.۷۵ دلاری ماه جولای است. با این حال این رقم بالاتر از قیمت‌ها در سطح معاملاتی فعلی است. قیمت نفت خام آمریکا هم در سال ۲۰۲۲ به طور میانگین ۹۹.۹۱ دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده که کمتر از قیمت ۱۰۱.۲۸ دلار جولای بود.

نفت برنت روز جمعه به عنوان آخرین روز معاملاتی هفته به ۹۳.۲۸ دلار بر بشکه و نفت‌خام آمریکا به ۸۷.۲۵ دلار بر بشکه رسید.

به گفته تحلیلگران، قیمت نفت به دلیل ترس از رکود از بالاترین حد خود در ماه مارس (نزدیک به ۱۴۰ دلار) افت کرده و به کمتر از ۱۰۰ دلار رسیده است. با این حال به گفته تحلیلگران، نگرانی در مورد کاهش عرضه همچنان مهمترین عامل اثرگذار بر بازار نفت است.

آنطور که نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد به اعتقاد کارشناسان نگرانی از رکود اقتصاد جهانی، تحریم نفت روسیه، توافق هسته‌ای ایران و غرب، استراتژی اوپک پلاس برای تولید و همچنین ظرفیت در حال کاهش مازاد تولید مهمترین عوامل اثرگذار بر بازار نفت هستند. هرچند رکود اقتصادی (عاملی که سمت تقاضای بازار نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد) با کسب ۲۵ درصد بیشترین رای را بین شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کسب کرده اما عوامل موثر بر سمت عرضه حدود ۵۰ درصد از آرا کسب کرده‌اند.

جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS در این باره گفته است که عوامل فاندامنتال بازار نفت به قیمت‌های بالاتر نفت اشاره می‌کنند. چراکه ظرفیت مازاد تولید جهان به زیر ۲ میلیون بشکه در روز رسیده و از سوی دیگر ذخایر نفت در پایین‌ترین سطح طی چند سال قرار دارند.

در این میان فروش نفت از ذخایر استراتژیک کشورهای OECD که حدود یک میلیون بشکه در روز است در ماه نوامبر پایان می‌یابد. علاوه بر اینها اتحادیه اروپا تصمیم دارد محدودیت‌های بیشتری بر نفت روسیه از ماه دسامبر وضع کند و ممنوعیت کامل خرید نفت این کشور از فوریه ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. اروپا با هدف اینکه عرضه نفت روسیه کاهش نیابد اما درآمدهای نفتی این کشور افت کند بر خرید نفت این کشور سقف قیمتی وضع کرده است. با این حال کمتر کسی باور به اثرگذار بودن این محدودیت‌ها دارد.

 جان پیسی، رئیس شرکت استاراتاس ادویزور گفت: «با این حال، اگر بازار متوجه شود که روسیه همچنان می‌تواند صادرات خود را به مناطق دیگر (غیر اروپا) منتقل کند، قیمت نفت عقب‌نشینی خواهد کرد». عرضه روسیه به آسیا و همچنین برخی از کشورهای آفریقایی در حال افزایش است، زیرا خریداران نفت با تخفیف مسکو را که کشورهای غربی از آن دوری می‌کنند، خریداری می‌کنند. 

کارستن فریچ، تحلیلگر ارشد کالا در کامرز بانک گفت: ظرفیت تولید مازاد جهان کاهش یافته از این رو گزینه کمی برای افزایش تولید باقی مانده است.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت، هفته گذشته گفت که گروه کشورهای تولیدکننده نفت اوپک پلاس ممکن است برای متعادل کردن بازار نفت نیاز به کاهش تولید داشته باشند، این اظهارات که خلاف انتظار بازار نفت بود موجب التهاب و رشد قیمت‌ها شد. این گروه این هفته با هم دیدار خواهند کرد و بازار این نشست را به دقت زیر نظر خواهد داشت. هرگونه نشانه‌ای از کاهش عرضه این گروه می‌تواند قیمت‌ها را با جهش همراه کند.

در این میان سورو سارکار، تحلیلگر بانک دی‌بی‌اس، می‌گوید: «کارت وحشی بازار نفت توافق هسته‌ای ایران است که احتمالا به‌جای واکنش پایدار بازار نفت با واکنشی تند قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.»

هفته گذشته از سوی برخی مقامات اروپایی مدت لازم برای حصول توافق تنها چند روز اعلام شده بود. با این حال جمعه در پی ارسال دومین پاسخ ایران به آمریکا، مقمات این کشور پاسخ ایران را ناسازگار دانستند و به همین دلیل شانس توافق ایران و غرب بار دیگر کاهش یافت. در صورت اجرایی شدن این توافق، تحلیلگران می بینند که ایران در مدت ۶ تا ۱۲ ماه ۲ میلیون بشکه در روز به بازار اضافه خواهد کرد.

 منبع: فردای اقتصاد
 
 


کد مطلب: 33787

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/33787/نقش-برجام-بازار-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir