۰
نگاهی به گزارش تفریغ بودجه 1401

صادرات 300 هزار بشکه‌ای نفت!

میز نفت- با انتشار گزارش چهارماهه تفریغ بودجه 1401 ثابت شد دولت در فروش نفت عملکرد ناموفقی به جای گذاشته و همه شعارهای وزارت نفت مبنی بر افزایش فروش نفت انطباق چندانی با واقعیت ندارد.
صادرات 300 هزار بشکه‌ای نفت!
به گزارش میزنفت٬ ماه گذشته بودکه دیوان محاسبات گزارش دوماهه تفریغ بودجه 1401 را منتشر کرد. در آن گزارش قید شده بود درآمدهای نفتی و گازی فقط 15 درصد تحقق یافته است که با واکنش های عجیبی از سوی وزارت نفت و رسانه های همسو همراه شد.

در ابتدا وزارت نفت گفت ما طبق برنامه نفت فروختیم و نهادهای دیگر مانند بانک مرکزی باید پاسخگوی برگشت پول باشند. در مرحله بعدی گفته شده پول نفت سه ماهه بر می گردد و اگر به دنبال آمار درست هستید باید تا انتشار گزارش چهارماهه دیوان محاسبات صبر کنید.

حالا جدیدترین گزارش تفریغ بودجه به خوبی نشان می دهد اوضاع تا چه اندازه وخیم است. گرچه این نهاد برخلاف گزارش پیشین خود درباره میزان تحقق درآمدهای نفتی چیزی نگفته و این عدد را سانسور کرده ولی آورده است: « منابع وصولی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز صادراتی در چهارماهه نخست سال 1400 حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده که در چهار ماهه نخست سال 1401 به حدود 66 هزار میلیارد تومان رسیده است که از افزایش چشمگیر حدود 5 برابری حکایت دارد».

برای درک بهتر این عدد باید گفت در قانون بودجه سال جاری درآمد نفتی 481 هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده بود که اساسا باید در چهار ماهه نخست حدود 160 هزار میلیارد تومان آن تحقق می یافت که طبق گزارش دیوان فقط 66 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. چیزی حدود 40 درصد!

البته رقم 66 هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای گازی نیز است ولی از این نکته چشم پوشی کرده و این درآمد را هم به درآمدهای فروش نفت اضافه می کنیم که با این وجود٬ همه عملکرد وزارت نفت معادل 40 درصد بوده است.

با این عدد براحتی می توان میزان صادرات ایران را تخمین زد. میانگین قیمت نفت طی چهار ماه ابتدای سال 1401 معادل 100 دلار بوده است که اگر ایران در هر بشکه 10 دلار تخفیف داده باشد٬ درآمد ایران از هر بشکه صادراتی 90 دلار است که با توجه به نرخ 23 هزار تومانی دلار برای ریالی کردن درآمدهای نفتی٬ عدد مهمتری حاصل می شود.

66 هزار میلیاردتومان با نرخ دلار بودجه ای معادل 2.9 میلیارد دلار برآورد می شود. حالا اگر قیمت نفت را نه 90 دلار بلکه 80 دلار در نظر بگیریم حداکثر طی چهار ماه نخست امسال حدود 36 میلیون بشکه نفت صادرشده است که در خوش بینانه ترین نشان می دهد دولت روزانه 300 هزار بشکه نفت فروخته است!

این در حالی است که سید مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه هم در گت و گوی اخیر خود گفته است بخش مهمی از درآمدهای نفتی در سال جاری تحقق نیافته است که نشان می دهد صادرات نفت کاهش شدیدی داشته است.
 
 
 
 
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 33790
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *