۱
سازمان برنامه و بودجه هم به میدان آمد:

آمارسازی برای صادرات نفت

میز نغت - ​سازمان برنامه‌وبودجه برای فرار از گزارش تفریغ بودجه 1401، دست به انتشار اطلاعات مهمی از درآمدهای 5 ماه امسال زده که باز هم نشان می‌دهد، وزارت نفت در فروش نفت ناکام بوده است.
سازمان برنامه و بودجه | میز نفت
سازمان برنامه و بودجه | میز نفت
به گزارش میز نفت، چند روز پیش بود که دیوان محاسبات در گزارش تفریغ چهارماهه بودجه 1401 اعلام کرد که مجموع درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز حدود 66 هزار میلیارد تومان بوده است درحالی‌که طبق احکام بودجه‌ای، وزارت نفت در یک معادله ساده باید معادل 166 هزار میلیارد تومان نفت می‌فروخت.

همان‌طور که مشخص است، رقم 66 هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای نفتی و گازی است که دلیل تلفیق این دو محصول صادراتی در گزارش دیوان محاسبات، آمار ضعیف صادرات نفت بوده است.

گزارش دیوان محاسبات به این معنی است که صادرات نفت ایران معادل 300 هزار بشکه در روز بوده است؛ همین موضوع کافی بود تا ادعاهای دولت در خصوص افزایش صادرات نفت با اماواگرهای بسیاری مواجه شود.

اندکی پس‌ازاین رسوایی، سازمان برنامه‌وبودجه گزارش 5 ماهه‌ای از منابع درآمدی دولت منتشر کرد که در بخش نفت این گزارش، به مجموع درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی اشاره شده است.

سازمان برنامه‌وبودجه با اضافه کردن درآمدهای فرآورده‌های نفتی، سعی کرد بر عدد پایین صادرات نفت سرپوش بگذارد؛ این گزارش می‌گوید وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی معادل 114 هزار میلیارد تومان بوده است که باز هم با عدد 166 هزار میلیارد تومان فاصله بسیاری دارد.

جالب است بدانید، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه هفته گذشته گفت که وزارت نفت تعهد دارد 481 هزار میلیارد تومان تأمین منابع کند که به نسبت پنج‌ماهه، این اتفاق رخ نداده است.

حالا سؤال اصلی اینجاست که چرا برای یک‌بار هم که شده، خالص درآمد صادرات نفت منتشر نمی‌شود و درآمدهای فرآورده‌های نفتی و گازی، در عدد منابع حاصل از صادرات نفت تلفیق می‌شود؟

البته که پاسخ به این پرسش روشن است چراکه در صورت انتشار این ارقام، به‌راحتی ادعای دولتی‌ها برای اثبات افزایش میزان صادرات نفت در سال جاری زیر سؤال می‌رود.
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۵۷
کد مطلب: 33808
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *