۱
پیش‌بینی سال گذشته میز نفت محقق شد

چه خبر از وعده تولید ضربتی گاز؟

میز نفت - در حالی که محسن خجسته مهر وعده داد بود از امسال طرح ضربتی تولید گاز به میزان 130 میلیون مترمکعب اجرایی می شود، اما تا به امروز حتی یک تفاهم نامه هم امضا نشده است!
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر | میز نفت
وحید حاجی پور | در حکایات آمده که روزی، مطربی به بزم  شبانه کدخدا راه یافت و برای وی سازی نواخت؛ کدخدا را خوش ‌آمد و به مطرب وعده داد در فصل برداشت گندم، نصف محصولات را به او می‌بخشد؛ چند ماه گذشت و مطرب بر سر خرمن رفت و از کدخدا خواست تا به وعده خود عمل کند؛ کدخدا اما به او گفت:« بنده ساده خدا، تو سازی نواختی و ما را خوش‌آمد، ما هم چیزی گفتیم که تو را خوش آید!»

داستان وعده‌های محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت بی‌شباهت به این حکایت نیست؛ مدیرعاملی که طی یک سال گذشته وعده‌های رنگارنگی در تولید نفت و گاز داده است اما در عمل، تنها چیزی که محقق نشده، عمل به وعده‌هاست. گویا او نیز برای خوشامد برخی، جشن وعده‌ها را برپا کرد و امروز که باید به وعده‌اش عمل کند، چیزی به روی خود نمی‌آورد.

به‌عنوان نمونه، خجسته مهر سال گذشته از افزایش ضربتی تولید گاز گفت که بر اساس آن، با امضای قراردادهایی با شرکت‌های توسعه‌ای ، 130 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در قالب طرح ضربتی به میزان تولید گاز کشور افزوده می‌شد.

باوجود سپری شدن 9 ماه از چنین وعده‌ای، اما بررسی‌های میز نفت نشان می‌دهد این طرح، به حال خود رهاشده و دیگر خبری از ادعای افزایش 130 میلیون مترمکعبی گاز نیست.

پیشینه این طرح به سال 1399 مربوط می‌شود که شرکت نفت مناطق مرکزی، مکلف شده بود تا افزایش تولید گاز را عملیاتی کند و این شرکت هم با بررسی ظرفیت‌های میادین گازی در غرب کشور، طرحی را آماده کرد که بر اساس آن، قرار بود با حفاری چند ده حلقه چاه و همچنین تعمیر برخی چاه‌های تولیدی، در زمستان 1400 حداقل 30 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور بیافزاید و درنهایت تا سال 1402 حدود 110 میلیون مترمکعب از محل طرح برداشت ضربتی، به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شود.

میز نفت سال گذشته در گزارشی به این وعده پرداخت و نوشت: « بررسی‌های بیشتر درباره وعده مدیرعامل شرکت ملی نفت نشان می‌دهد این طرح هنوز در مرحله مطالعاتی متوقف مانده و در صورت تائید مطالعات، تازه ‌وارد مرحله طراحی بسته سرمایه‌گذاری شده و برای اجرای آن مناقصه برگزار می‌شود. با توجه به اینکه چنین بسته‌ای شامل حفر چند ده حلقه چاه، ایجاد تأسیسات سطح الارضی، فرآورشی و ... می‌شود، به نظر می‌رسد اجرای آن حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.»

ازآنجاکه تعریف طرح ضربتی در تولید گاز خشکی، به معنای تولید گاز به‌صورت پلکانی و در بازه یک‌ساله تا سه‌ساله است، سال گذشته نوشتیم که این وعده، نشانه سنگ بزرگی است که تنها یک وعده است و به‌هیچ‌عنوان شدنی نیست اما عده‌ای معتقد بودند باید تا سال بعد صبر کرد تا معجزه نیروهای انقلابی را در نفت دید.

این طرح که کاملاً متوقف مانده است اما فراموش نکنیم، امسال حداقل 120 میلیون مترمکعب کمبود گاز در داخل وجود دارد و امسال هم مانند سال گذشته، برق صنایع و پتروشیمی‌ها قطع خواهد شد چراکه شرکت ملی نفت، وظیفه ذاتی خود را در دادن وعده خلاصه کرده است و در عمل، کارهای دولت گذشته را تکمیل می‌کند.
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۵
کد مطلب: 33837
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *