۱
خالق حواشی وزارت نفت چه کسی است؟

دو معاون؛ دو حاشیه ساز

وحید حاجی پور | رقابت شگفت‌انگیزی است رقابت بین دو معاون؛ رقابتی ازجمله عبارات شاذ و حواشی بی پایان که این دو معاون را بیش از سایر معاونان جواد اوجی در سیبل تمسخر وزارت نفت قرار داده است. چه در افکار عمومی، چه در نهادهای نظارتی و چه در جلسات هیئت دولت.
دو معاون؛ دو حاشیه ساز
وحید حاجی پور | رقابت شگفت‌انگیزی است رقابت بین دو معاون؛ رقابتی ازجمله عبارات شاذ و حواشی بی پایان که این دو معاون را بیش از سایر معاونان جواد اوجی در سیبل تمسخر وزارت نفت قرار داده است. چه در افکار عمومی، چه در نهادهای نظارتی و چه در جلسات هیئت دولت.

روزی که جواد اوجی تصمیم گرفت مدیریت شرکت ملی نفت را به محسن خجسته مهر داده و مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در اختیار مرتضی شاه میرزایی قرار دهد، بسیاری به وزیر نفت هشدار دادند که دست به خودزنی بزرگی زده است اما اوجی چاره‌ای نداشت. از او خواسته بودند به صدور این احکام تن دهد.

عملکرد این دو معاون وزیر بسیار زودتر از چیزی که انتظارش می‌رفت، حواشی متعددی را برای وزارت نفت ایجاد کرد و عرصه را برای وزیر تنگ؛ بازی که خجسته مهر و شاه میرزایی به راه انداختند به این شکل است که در ابتدا یکی از آن‌ها به حاشیه می‌رود و آن دیگری، برای عقب نماندن حاشیه دیگری می‌آفریند.

در ابتدا موضوع خودروی سازمانی مدیرعامل شرکت ملی نفت در نخستین روزهای مدیریتش بر نفت خبرساز شد که وزیر نفت به‌سرعت دستور رسیدگی به آن را صادر کرد؛ بازخواست معاون اول از اوجی هم درباره انتصابات قومی در شرکت ملی نفت موضوع دیگری بود که حاشیه ایجاد کرد. چند حاشیه دیگر هم به وجود آمد که البته به بیرون درز نکرد تا روزی که حاج مرتضی شاه میرزایی تصمیم گرفت به برنامه ویژه خبری شبکه دوم سیما برود.

محصول حضور او در این برنامه تلویزیونی، گاف های وحشتناکی بود که حتی جای دفاع برای طرفداران حلقه‌ای او نگذاشت و همه سر در گریبان بودند تا شاید با گذر زمان، از یادها برود. در چنین شرایطی، خجسته مهر که نمی‌خواست شاهد سبقت بلند مراد خود باشد، حاشیه دیگری آفرید.

افشای تخلفات مالی محسن خجسته مهر در ستاد اجرایی فرمان امام و گرفتن دو حقوق از این نهاد و وزارت نفت به‌صورت هم‌زمان، کار را به دفتر ریاست جمهوری کشاند و اوجی در رفت‌وبرگشت به ریاست جمهوری، بازخواست شد که چرا چنین اتفاقی رخ داده است. وزیر تا خواست این رسوایی را سامان دهد، خبر خاک‌بازی حاج مرتضی در مناطق جنگی خبرساز شد.

تا خجسته مهر خواست به خود بیاید، شاه میرزایی با خلق صحنه «ابرهه»، به‌سرعت به مرد شماره یک فضای مجازی تبدیل شد؛ فیلم مصاحبه او درباره مقایسه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با خانه کعبه، قیاس خود با عبدالمطلب و همچنین تشبیه مجلس شورای اسلامی به سپاه ابرهه، با بازدیدهای میلیونی در فضای مجازی مواجه شد و میلیون‌ها نفر با لایک کردن تمسخرهای رایج در این فضا، وزارت نفت را به القاب رنگارنگی مورد خطاب قرار دادند.

به نظر می‌رسید، خجسته مهر به گردپای حاج مرتضی نخواهد رسید اما خبر دستور رئیس‌جمهور برای برکناری خجسته مهر به دلیل حواشی مربوط به ادامه تحصیل پسرش، او را در موقعیتی برتر نسبت به مدیرعامل پتروشیمی قرار داد. اواخر هفته گذشته، مرتضی عرفاتی دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت در توییتی نوشت رئیسی به‌محض اطلاع از مهاجرت فرزند یکی از معاون وزیر، گفت که اگر فرزند رفت، پدر هم برود.

گرچه او نامی از معاون وزیر نبرد، اما در فضای مجازی عنوان شد منظور عرفاتی از معاون وزیر، کسی نیست جز محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت. خجسته مهر با این حاشیه، همه حواشی گذشته خود و شاه میرزایی را شست تا نشان دهد، دود از کُنده بلند می‌شود.

در این میان، اما وزارت نفت مانده و گرفتاری بزرگی که از سوی این دو معاون اوجی به آن تحمیل شده است؛ معاونانی که با عملکرد عجیب خود سوژه تمسخر این وزارتخانه در فضای عمومی شده‌اند به‌طوری‌که عملکرد دیگر معاونان ضعیف وزارت نفت مانند احمداسدزاده در سایه آن‌ها قرارگرفته است.
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۴۹
کد مطلب: 33851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *