۰
درباره دروغی که مدام تکرار می شود

واقعیت افزایش درآمدهای نفتی چیست؟

میزنفت - ​با وجود آمارسازی های متعدد درباره افزایش صادرات نفت، باید گفت وضعیت صادرات نسبت به سال پایانی دولت پیش تغییر چندانی نکرده و فقط درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده است.
دلارهای نفتی | میز نفت
دلارهای نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت، هفته گذشته بود که سازمان برنامه و بودجه در گزارشی به بررسی تحقق درآمدهای نفتی در 5 ماه نخست سال پرداخت و ادعا کرد که درآمدهای نفتی ایران در این مدت، به نسبت سال گذشته 700 درصد افزایش یافته است.

جریان رسانه ای دولت اما با فرافکنی این مهم را به افزایش صادرات نفت ربط داد در حالی که این ادعا اساسا ارتباطی به افزایش صادرات نفت دارد و مربوط به دو اتفاق مهم در عرصه جهانی و داخلی است.

قیمت نفت در 5 ماه نخست 1401 به نسبت مدت مشابه در سال 1400 بیش از 40 درصد افزایش یافته است؛ نفتی که ایران 50 دلار به فروش می رساند طی مدت مورد اشاره به قیمت 80 تا 90 دلار رسید که به خوبی نشان می دهد افزایش جهانی بهای نفت چه تاثیر شگرفی روی درآمدهای نفتی ایران گذاشته است. موضوعی که وزیر نفت هم به آن اعتراف کرده است.

اما نکته مهمتری که دولتی ها سعی در مخفی کردنش دارند و درباره آن توضیح نمی دهند، نرخ تسعیر درآمدهای نفتی، گازی و فرآورده های نفتی است. بر اساس قانون بودجه، نرخ تسعیر درآمدهای ارزی از 4500 تومان به نرخ نیمایی تغییر یافته است. 

با توجه به نرخ 26 تا27 هزار تومانی ارز نیمایی، به راحتی می توان متوجه شد درآمد دولت از این محل حداقل 5 برابر افزایش یافته است. 

این چند عدد مهم، به خوبی نشان می دهد چیزی که در بودجه و تامین درآمدهای نفتی دولت نقش بسزایی داشته قیمت جهانی نفت و تغییر نرخ تسعیر دلار در بودجه است اما از آنجاکه پاستور، علاقه بسیاری به دستاوردسازی دارد، این را هم در فهرست دستاوردهای خود فاکتور کرده است.
جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۶
کد مطلب: 33917
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *