۱
روزهای سخت برای تولید کنندگان

​تبِ نفت افتاد

میز نفت - قیمت نفت با سقوط به 78 دلار، به کمترین رقم طی 8 ماه گذشته رسید؛ درست بر خلاف پیش بینی ها!
بشکه نفت | میز نفت
بشکه نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، همزمان با کاهش تقا  ضای نفت چین و افزایش تولید ارزش دلار ، قیمت طلای سیاه بشدت کاهش یافته تا شوک بزرگی را به بازارهای جهانی وارد کند؛ بسیاری معتقدند با توجه به رکود اقتصادی در جهان، بازگشت قیمتها به اعداد سه رقمی بسیار بعید به نظر می رسد و روند کاهش بهای نفت به راه خود ادامه می دهد.

روی کاغذ، همه چیز از چین شروع شد؛ پس از جنگ روسیه و اوکراین بود که قیمت نفت صعود کم نظیری را تجربه کرد و به بیش از 110 دلار در هر بشکه افزایش یافت در حالی که قیمت نفت پیش از تنش های بین دو کشور، کمتر از 85 دلار بود. با این قیمتها، کشورهای تولیدکننده نفت به درآمدهای شگفت انگیزی دست یافتند؛ بسیاری از نهادهای بین المللی هم عنوان کردند بهای نفت حتی به 200 دلار در هر بشکه می رسد ولی بسیاری دیگر از تحلیلگران، بی توجه به مسائل روزمره عنوان کردند ریشه قیمتهای آتی را باید در شرق آسیا دنبال کرد؛ در کشوری به نام چین!
چینی ها در روزهایی که قیمت نفت بشدت افزایش یافت، نفت روسیه را با قیمتی کمتر از بهای روز خریداری کردند اما این ماه عسل برای هر دو طرف زودگذر بود؛ پکن اعلام کرد به دلیل محدودیت های جدید کرونایی و همچنین کاهش نرخ رشد اقتصادی، نفت کمتری مصرف می کند که همین پالس روشن، آغاز جدی ریزش قیمت نفت شد، درست در زمانی که بسیاری فکر می کردند زمستان سخت برای قیمت نفت در راه است.

از آنجایی که تقاضای نفت چین همچنان به کاهش محدودیت‌های بی‌پایان ادامه می‌دهد، تأثیر آن بر مصرف کلی نفت در آسیا بسیار زیاد خواهد بود. ژووی وانگ، مدیر تحلیل نفت آسیایی در S&P Global Commodity Insights گفت: در نتیجه، افزایش تقاضای نفت آسیا در سال جاری به سطحی که در سال قبل از همه‌گیری 2019 شاهد بودیم، دشوار خواهد بود.

بر اساس آخرین چشم انداز ماه سپتامبر، رشد تقاضای نفت آسیا در سال جاری حدود 980 هزار بشکه در روز نسبت به چشم انداز پایان ژانویه کاهش یافته است که بخش اعظم آن مربوط به چینی هاست.انتظار می‌رود تقاضای نفت چین تا 310 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

عوامل موثر در کاهش قیمت نفت
علاوه بر این، روند احیای اقتصاد جهانی در سال جاری با موانع متعددی روبرو شده است. از جمله این چالش ها می توان به افزایش تورم و سرریزهای منفی مداوم ناشی از جنگ در اوکراین اشاره کرد. علاوه بر این، تحلیلگران گفتند که کاهش شدید ارزهای آسیایی در برابر دلار نیز به عنوان یکی از عوامل خطر اصلی برای تقاضای نفت منطقه ظاهر شده است.

ین ژاپن در اواخر آگوست در برابر دلار به کمترین میزان در 24 سال گذشته سقوط کرد، در حالی که وون کره جنوبی در هفته آغاز شده از 5 سپتامبر به پایین ترین حد خود در برابر دلار آمریکا در بیش از 13 سال گذشته رسید.

در سراسر آسیا، رشد صادرات در اقتصادهای تجاری عمده منطقه در حال تضعیف است، که نشانه‌ای از کاهش تقاضا برای لوازم الکترونیکی است زیرا اشتهای غرب برای کالاهای مصرفی کمرنگ شده است.

از سوی دیگر، آژانس بین المللی انرژی هم در گزارش ماهانه خود اعلام کرد عرضه جهانی برای سومین ماه متوالی افزایش یافته و قرار است تا سه ماهه دوم سال 2023 از تقاضا پیشی بگیرد. 

از نظر این نهاد بین المللی، افزایش عرضه نفت از ژوئن تا آگوست به طور قابل توجهی از رشد تقاضا پیشی گرفت. همچنین صادرات جهانی نفت خام از طریق دریا در سه ماه منتهی به آگوست 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش یافت که 30 درصد بیشتر از تقاضای جهانی بود. 

شوک قیمتی
رویترز هم با اعلام اینکه قیمت نفت – 78 دلار-  به کمترین میزان در هشت ماه گذشته رسیده است، نوشت: بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه نرخ بهره بانکی آمریکا را 0.75 درصد افزایش داده است. بانک های مرکزی در سراسر جهان نیز با افزایش نرخ بهره از این روند پیروی کرده اند که این اقدام خطر رکود اقتصادی را افزایش می دهد.

ارزش دلار آمریکا به بالاترین رقم از ماه می 2002 رسیده است. هر چه قیمت دلار بالاتر می رود، تقاضا برای نفت بیشتر می شود زیرا قیمت این کالای اساسی برای خریدارانی که ارزهای دیگر دارند، گران تر می شود.

هر بشکه نفت برنت با 4 دلار و 31 سنت کاهش 86.15 دلار فروخته شد. این نوع نفت طی هفته گذشته حدود 6 درصد کاهش ارزش داشت.نفت خام آمریکا نیز با 4 دلار و 75 سنت کاهش 78.74 دلار معامله شد. WTI طی هفته گذشته حدود 7 درصد از ارزش خود را از دست داده بود.
چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۱۱
کد مطلب: 33945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *