۰
درباره تعمیق یک پیوند نفتی

ماه عسل بن سلمان و پوتین

میز نفت - پیوند عمیقی که میان پوتین و بن سلمان برقرار شده است ریشه در نفت دارد؛ نفتی که در صدد است به روزهای خوش آمریکا در بازار نفت پایان داده و تاریخ مصرف بایدن را به پایان برساند.
پوتین و بن سلمان | میز نفت
پوتین و بن سلمان | میز نفت
به گزارش میز نفت، گاردین نوشت:

هر دوی‌شان درگیر جنگ در کشورهای همسایه هستند، سهم بسزایی در بازارهای انرژی دارند، به سختگیری و خشونت علیه مخالفان مشهور هستند و طمع این را دارند که نام‌شان در تاریخ ثبت شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، شاهزاده و یا بهتر است بگوییم حاکم بالفعل عربستان نقاط مشترک فراوانی با هم دارند.

با گذشت هشت ماه از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روابط ریاض و مسکو به بالاترین حد خود رسیده است. در روزهایی که آمریکا و انگلیس در کنار بسیاری از کشورهای اروپایی سعی می‌کنند با هر روشی رهبر روسیه را تهدید کنند، شاهزداه عربستانی تصمیم گرفته روابطش با پوتین را بیش از همیشه کند. در همین راستا، نشست هفته جاری اوپک پلاس در وین را می‌توان آخرین نمونه از این روابط رو به افزایش دانست که از یک طرف با تقاضاهای شرکای ریاض مقابله می‌کند و از طرفی دیگر هم به پوتین در بحبوحه جنگ اوکراین، یک آرامش خاطری می‌دهد. به نظر می‌رسد هر دو کشور به دنبال این هستند که با کاهش تقاضای جهانی تا 1تا 2 میلیون بشکه در روز، قیمت نفت را افزایش دهند.

این اقدام باعث می‌شود که روند تامین گاز اروپا بیش از پیش مختل شود و به نظر می‌رسد که بحران تامین انرژی همزمان با نزدیک‌تر شدن به زمستان، وخیم‌تر شود. از طرفی، آمریکا هم متضرر شده زیرا سعی می‌کرد با استخدام ریاض، فشارهای ناشی از کاهش تامین انرژی را کمتر کند. در این میان، جو بایدن حالا شاهد از دست دادن شریکی مهم در خاورمیانه است که در تابستان و با مشخص‌تر شدن بحران تامین انرژی، شخصا به آنجا سفر کرد.

بایدن عربستان را دست خالی ترک کرد و حالا باید منتظر عواقب ناخوشایند آن باشد؛ از بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی گرفته تا نتایج انتخابات میان‌ دوره‌ای. شاید مهمترین مساله برای رئیس جمهور آمریکا این باشد که افزایش قیمت نفت ممکن است در جهت کمک به اهداف جنگی پوتین باشد.

رابین میلز، میر اجرایی شرکت انرژی قمر در این باره می‌گوید: « دولتمردان قبلی سعودی پیشتر خیلی به واکنش و رفتار آمریکایی‌ها و برقراری ارتباط با آنها حساس بودند. سعودی‌ها سعی می‌کردند این طور وانمود کنند که بدون توجه به درخواست و میل آمریکایی‌ها، هر آنچه دوست دارند در مورد نفت انجام می‌دهند. اما این بار قضیه کاملا متفاوت است».

یکی دیگر از نشانه‌های تعمیق مسکو و ریاض ماه گذشته مشخص شد و آن زمانی بود که در یک اقدام کم سابقه در دیپلماسی جهانی، دیپلمات‌های سعودی آزادی زندانیان بین‌المللی در روسیه را تضمین کردند که در بین آنها پنج انگلیسی دستگیر شده در اوکراین به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد پوتین به ریاض فرصتی داده تا نقشی فعال‌تر در سطح جهانی داشته باشد. یکی از مقامات انگلیسی که نمی‌خواست نامش فاش شود، در این باره گفت: این اقدام در واقع هدیه‌ای از طرف پوتین به بن سلمان بود. پوتین می‌خواست اینطور به نظر برسد که سعودی‌ها از طریق دیپلماسی به این مهم دست یافته‌اند.

چهار سال بعد از تبعات سنگین ترور جمال خاشقچی توسط نیروهای امنیتی بن سلمان در استانبول، حالا به نظر می‌رسد که شاهزاده عربستانی در حال بازگشت به سطح جهانی است. تلاش های او برای قرار دادن این حکومت پادشاهی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و یک بازیگر جهانی، از مهمترین اهداف این شاهزاده 37 ساله است.

مقامات عربستانی تاکنون حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده‌اند و از آن طرف مسکو هم نسبت به جنگ عربستان در یمن طی پنج سال گذشته هیچ انتقادی نداشته است؛ جنگی که یمن را در فقر فرو برده و این کشور را نیازمند کمک‌های فوری بین‌المللی کرده است. اخیرا سازمان‌های حقوق بشری هشدار داده‌اند که عدم آتش بس در یمن، وضعیت زندگی میلیون‌ها شهروند این کشور را وخیم‌تر می‌کند.

در این میان، مقامات عربستانی هم هیچ واکنشی به وضعیت بحرانی در اوکراین نکرده‌اند. به نظر می‌رسد بن سلمان بر این باور است که پوتین با اقدامات خود به دنبال بازپس گیری افتخارات دوران شوروی سابق است. در واقع برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که شاهزاده سعودی می‌خواهد از کارها و اقدامات روسیه تقلید کند. در سال 2016 و در زمانی که بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان بود، گروهی از دیپلمات‌های انگلیسی که در بین آنها ماموران MI6 هم بودند، به ریاض سفر کردند.

هدف اصلی این سفر رساندن پیشنهاد انگلیس برای چگونگی برخورد با پوتین بود. یکی از آن دیپلمات‌ها چند سال بعد مشاهدات خود را به طور خلاصه اینطور بیان کرد: او کاملا تحت تاثیر پوتین بود و به نظر می‌رسید که می‌خواهد دقیقا جا پای او بگذارد.

در سال‌های بعد از آن، بن سلمان دقیقا از کارهای پوتین تقلید کرد. سرکوب شدیدی که ولیعهد عربستان علیه مخالفانش انجام می‌دهد بسیار شبیه به کارهای پوتین است و نتیجه آن را می‌توان در شکل‌گیری پلیس دولتی عربستان مشاهده کرد؛ نیرویی که بر مبنای ریشه‌های ناسیونالیسمی اعراب بنا شده، مخالفان را به شدت تحت کنترل خود دارد، با اولیگارش‌ها همکاری زیادی دارد و پایگاه قدرت خود را مستحکم کرده است.

مساله مهم دیگر این است که اقدامات دولت بایدن در مسلح کردن ارتش اوکراین باعث شده تا هر دوی این افراد در ماه‌های اخیر بیش از پیش با یکدیگر متحد شوند. یکی از مقانات انگلیسی در این باره می‌گوید: پوتین این روند را یک نظم جدید جهانی می‌بیند و تصور می‌کند که می‌تواند بن سلمان را با خود همراه کند. سعودی‌ها سرمایه قدرتمندی همچون نفت را در اختیار دارند که همچنان می‌تواند نقش استراتژیکی را در دنیای امروز بازی کند.

بن سلمان می‌داند که همه او را کمک‌رسان و حامی پوتین در نظر می‌گیرند، اما اصلا به این مساله توجهی نمی‌کند. موضوع مهم این است که هر دوی آنها مدیریت را از یک لنز یکسان نگاه می‌کنند.
 
مترجم: حسین خلیلی
شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۱۶
کد مطلب: 34055
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *