۰
ماموریتی که به درستی انجام شد

قلاوند؛ مجری دستورات خجسته مهر

میز نفت - پس از شاهکار خجسته مهر در ماجرای تعیین سرپرست شرکت پتروپارس، درنهایت قلاوند حکم سرپرستی را گرفت و در نخستین اقدام، یکی از مهم‌ترین موانع منویات روسای خود را از سر راه برداشت. مدیر امور قراردادهای پتروپارس که مخالف اقدام غیرقانونی شرکت برای واگذاری پروژه حفاری به ستاد اجرایی فرمان امام بود، کنار رفت و احتمالاً سایر مدیران مخالف هم در شرف برکناری قرار خواهند گرفت.
هرمز قلاوند | میز نفت
هرمز قلاوند | میز نفت
وحید حاجی پور | هرمز قلاوند، سرپرست فعلی شرکت پتروپارس شخصیت عجیبی دارد؛ نام او زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که در دوره صدارت میرکاظمی در نفت یک‌شبه به مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز منصوب شد و همه دستورات وزیر وقت را پیاده کرد.

ماجرا به ‌روزهای پایانی بهمن 1389 برمی‌گردد؛ جلسه‌ای که وزیر نفت از مدیران مناطق خواست تا ظرفیت تولید را افزایش دهند. غلامرضا حسن بیگلو، حسن شکرالله زاده، حمید دریس، حسین نور الدین موسی و ... که از چهره‌های فنی جنوب بودند این افزایش تولید را شدنی اما غیر صیانتی خواندند،

وزیر به آن‌ها گفت «تدبیر» کنید و آن‌ها عصبی از این تصمیم عجیب گفتند مخزن دستور پذیر نیست. میرکاظمی ختم جلسه را اعلام کرد و جنوبی‌ها به اهواز برگشتند. از هواپیما که پیاده شدند دیگر مدیر نبودند، حکم برکناری‌شان ابلاغ شده و هرمز قلاوند یکی از مدیران سطح پایین مدیریت فنی مناطق نفت‌خیز، جایگزین غلامرضا حسن بیگلو شده بود.

نکته مهم‌تر اینجا بود که به‌جای صدور حکم قلاوند توسط احمد قلعه بانی مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت، شخص وزیر نفت این حکم را صادر کرد تا نشان دهد شمشیر را از رو بسته است. قلاوند هم که قرار بود ماشین امضا باشد، به‌سرعت دست به‌حکم شد و در نخستین حکمش، حسن شکرالله زاده مدیر امور فنی مناطق را برکنار کرد.

با دستور میرکاظمی، تیم جنوب با احکام قلاوند خانه‌نشین شدند. «کودتای خاموش» و شبانه علیه تیم تولید همه را شوکه کرده بود و البته، قلاوند بابت این خوش‌خدمتی با حکم میرکاظمی عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت شد. درست برخلاف حسن بیگلو که چند ماه پیشش از هیئت‌مدیره حذف‌ شده بود.

قلاوند در دوره رستم قاسمی برکنار شد و در دوره زنگنه هم در گوشه‌ای برای خود مشغول بود تا روزی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد؛ قلاوند که از مریدان محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت است، به سمت مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز منصوب شد.

پس از شاهکار خجسته مهر در ماجرای تعیین سرپرست شرکت پتروپارس، درنهایت قلاوند حکم سرپرستی را گرفت و در نخستین اقدام، یکی از مهم‌ترین موانع منویات روسای خود را از سر راه برداشت. مدیر امور قراردادهای پتروپارس که مخالف اقدام غیرقانونی شرکت برای واگذاری پروژه حفاری به ستاد اجرایی فرمان امام بود، کنار رفت و احتمالاً سایر مدیران مخالف هم در شرف برکناری قرار خواهند گرفت.

قلاوند، به‌خوبی نشان داده است که می‌تواند مجری خوبی برای روسای خود باشد؛ مردی که زندگی مدیریتی خود را از مخالفت تیم تولید جنوب در سال 1389 دارد و با پیروزی در آزمون میرکاظمی و پایداری چی ها، جزو مدیران ارشد صنعت نفت طبقه‌بندی می‌شود.

در پایان باید گفت قلاوند نمی‌تواند مدیرعامل شرکت پتروپارس شود زیرا بر اساس اساسنامه شرکت ملی نفت، او قادر نیست هم‌زمان در دو سمت حضور داشته باشد مگر آنکه بابت این خوش‌خدمتی، از سمت فعلی خود در شرکت ملی نفت کنار رفته و راهی پتروپارس شود.
يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب: 34141
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *