۰
رد آمارهایی که ساخته می شوند

720 هزار بشکه؛ فروش نفت ایران

میز نفت - با وجود اینکه برخی از مسئولین وضعیت فروش نفت را مناسب می دانند، پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی می گوید که فروش نفت ما حدود ۷۲۰ هزار بشکه بوده که مناسب ایران با این حجم از ذخایر نفتی نیست.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، خبرگزاری بازار نوشت:

مسئولین نفتی از وزیر گرفته تا معاونین او مدعی اند که فروش نفت در وضعیت خوبی است. اما گزارش های منتشر شده این ادعا را تایید نمی کند. رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازار، با اشاره به آخرین گزارش منتشر شده از سوی اوپک، می گوید که مقدار فروش نفت ایران حدود ۷۲۰ هزار بشکه بوده و این به هیچ وجه برای کشوری با این حجم از ذخایر نفتی خوب نیست.

گفته های چند وقت اخیر برخی از اعضای کابینه ابراهیم رییسی هم نشان می دهد که دولت در تأمین نیازهای مالی خود به چالش بزرگی برخورد کرده است. رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه دو ماه پیش اعلام کرد فروش نفت طبق برنامه پیش نمی‌رود. این گفته میر کاظمی مصادف شد با گزارش تفریغ ۵ ماهه بودجه که نشان می‌داد فروش نفت کمتر از تکلیف بودجه‌ای محقق شده است آن هم در شرایطی که قیمت نفت با افزایش چشمگیری همراه شده است.

اما گفته های میرکاظمی که به صورت غیر مستقیم حال فروش نفت ایران را بد توصیف می کند به همین جا ختم نشده و همین چند وقت پیش در مجلس خواهان برداشت از منابع صندوق توسعه ملی شده است. او در میان بهارستان نشین ها گفت که طبق قانون بودجه امسال ۴۰ درصد از درآمدهای فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌ شد که خدمت رهبری نامه‌ای از طرف رئیس‌ جمهوری داده شده و از ایشان اجازه خواسته‌ ایم که اجازه دهند از ۲۰ درصد این درآمدها در دو موضوع تملک و اشتغال استفاده کنیم. ایشان نیز با برداشت ۱۰ درصد موافقت فرمودند».

اما ناکافی بودن درآمدهای نفتی ایران در شرایطی است که بازار نفت طی ۱.۵ سال گذشته شرایط بسیار خوبی را سپری کرده و حتی توانسته تا آستانه ۱۴۰ دلار هم پیش برود. البته بر اساس گزارش رویترز امروز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۹ سنت معادل ۰.۳۰ درصد افزایش به ۹۶ دلار و ۲۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۳ سنت معادل ۰.۲۶ درصد افزایش ۸۹ دلار ۱۹ سنت معامله می‌شود.

*ادامه روزهای خوش در بازار نفت

در این میان کارشناسان معتقدند که روزهای خوش بازار نفت در ماه های آینده هم ادامه خواهد داشت. به گفته رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی، بنا بر اعلام اوپک، تقاضا برای نفت در جهان همچنان رو به افزایش است و طبق پیش‌بینی‌های این سازمان، کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی خطرناک است و جهان بدون نفت نمی‌تواند زندگی کند.

به گفته او، مجموع تولید نفت خام و سایر میعانات نفتی ۱۳ عضو اوپک از ۳۱.۶ میلیون بشکه در روز به ۳۸.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۵ خواهد رسید. همچنین بنا بر پیش‌بینی‌های اوپک، این میزان همچنان در حال افزایش است و یک دهه بعد به ۴۲.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

*خسارت ۱۲۲ میلیون دلاری روزانه تحریم ها به اقتصاد ایران

اما افت درآمد نفتی ایران در حالی است که بر اساس صحبت‌هایی که وزیر نفت مطرح کرده ما در حوزه نفت نیاز به سرمایه‌ گذاری بیش از ۱۵۰ میلیارد دلاری و در حوزه گاز سرمایه‌ گذاری بیش از ۷۰ میلیارد دلاری داریم این یعنی حتی برای آنکه بتوان فروش و ظرفیت تولید نفت را به سقف ممکن رساند ما به درآمدهای سال‌های گذشته احتیاج داشتیم. بدون شک عقب ماندن از برنامه توسعه میادین نفتی و گازی مشترک و پایین آمدن تولید یک زنجیره عقب ماندگی را به وجود می‌آورد که ما باید آن را جبران کنیم.

جالب است که بدانید طبق اعلام اوپک، ایران به دلیل اعمال تحریم‌ ها و کندی در فروش نفت، طی ده سال گذشته بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار درآمد از این محل از دست داده است. برای بزرگی این عدد باید بدانید که کل درآمد حاصل از فروش نفت، گاز و پتروشیمی در بودجه امسال حدود ۳۰ میلیارد ( ۲۹.۸۶ میلیارد دلار معادل ۶۸۶ هزار میلیارد تومان) در نظر گرفته شده است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد تحریم ها در کمترین حالت روزانه حدود ۱۲۲ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار به اقتصاد ایران آسیب زده است.
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب: 34311
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *