۰
پیامدهای جنگ اوکراین:

یارانه به قبض‌های انرژی

میز نفت - کاهش واردات گاز از روسیه و افزایش قیمت گاز در اروپا، باعث شده تا کشورهای اروپایی بویژه آلمان به سوی پرداخت یارانه در قبض های انرژی روی بیاورد.
یارانه به قبض‌های انرژی
به گزارش میز نفت، ماتیاس والتر، مالک یك نانوایی در درسدن ورز می‌گوید: دستمزدها به‌شدت افزایش یافته است، هزینه‌های انرژی و همچنین قیمت مواد اولیه ما رشد قابل‌توجهی یافته است. مثلاً قیمت کره دو برابر شده است. این موضوعی است كه من نمی‌توانم همه این‌ها را به مشتریان منتقل کنم.

این شرایط دولت آلمان را نیز درگیر کرده است. برلین حدود 300 میلیارد یورو را برای اقداماتی با هدف محافظت از مردم و صنعت در برابر قیمت‌های بالای انرژی به‌ویژه افزایش بهای قبوض هزینه می‌کند.

یک‌سوم از این مبلغ تاكنون هزینه شده است و انتظار می‌رود 200 میلیارد یورو دیگر در ماه‌های آینده هزینه شود.

شاید چشم‌نوازترین آن، وعده پرداخت ماهیانه قبض بنزین برای همه خانوارها و مشاغل کوچک در ماه دسامبر باشد. در عمل، این اقدام همه رشد صعودی هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد. این یارانه با استفاده از صورتحساب متوسط ماهانه سپتامبر امسال محاسبه می‌شود. تقریباً همه شهروندان آلمانی كمك 300 یورویی دولت را یک‌بار دریافت کرده‌اند.

از ژانویه، بهای قبوض گاز و برق تعدیل خواهد شد. یارانه‌های دولتی به خانوارها و مشاغل کوچک این امکان را می‌دهد تا برای 80 درصد گاز مصرفی و 70 درصد از برق مصرفی خود نرخ کمتری بپردازند. به‌عنوان‌مثال، یک خانواده چهار نفره که در یک آپارتمان 100 مترمربعی زندگی می‌کنند، سال گذشته قبض گاز ماهانه 100 یورو را پرداخت می‌کردند. اکنون، 275 یورو است. از ژانویه، زمانی که یارانه‌ها شروع می‌شود، یک پیش‌بینی دولت نشان می‌دهد که به هر خانواده 175 یورو پرداخت خواهند کرد.

طرح یارانه‌ای مشابه، یخشی از قبوض شرکت‌های صنعتی را نیز محدود می‌کند.

صدراعظم، اولاف شولز بدون شک امیدوار است که میزان محبوبیت خود را در داخل کشور افزایش دهد.محبوبیت وی در پایین‌ترین سطح از زمان روی کار آمدن او قرار دارد؛ اما برنامه‌ کمک‌های اقتصادی او، همسایگان اتحادیه اروپا را تحت تأثیر قرار نداده، به‌ویژه به این دلیل که آلمان در برابر پیشنهادات برای محدودیت قیمت گاز در سراسر اتحادیه اروپا مقاومت کرده است.

آیا آقای شولز، همان‌طور كه برخی از همتایانش در اتحادیه اروپا تعجب می‌کنند، آیا فقط سعی دارد آلمان را در اولویت قرار دهد؟

مارتین دولیگ، وزیر اقتصاد منطقه زاکسن که درسدن مرکز ایالت آن است، می‌گوید: فکر می‌کنم موضوع برعکس است. این در مورد ثبات اروپا است. آلمان یک عامل تعیین‌کننده در ثبات اروپا است. ما جهان را به‌تازگی تقسیم کرده‌ایم، مراکز اقتصادی تغییر کرده‌اند. به آمریکا نگاه کنید، به چین نگاه کنید. ما در اروپا باید مطمئن شویم که به همین ترتیب ادامه می‌دهیم.

حوزه انتخابیه آقای دولیگ در شرق کمونیستی قدیمی آلمان قرار دارد، جایی که نارضایتی عمومی از سیاست دولت بیشتر از بقیه کشور است.
آقای دولیگ می‌گوید: هنوز چشم‌انداز آینده دشوار است، زیرا ما یك وضعیت جدی داریم. برای اولین بار ما واقعاً با یک مشکل اجتماعی روبرو هستیم. اگر یک مستمری‌بگیر که فقط 850 یورو در ماه دریافت می‌کند، با 500 یورو قبض انرژی مواجه شود، مطمئناً نمی‌تواند آن را بپردازد؛ بنابراین بسیار مهم است که دولت آن را بپردازد.

اما ایده پشت این اقدامات، ایجاد تعادل اجتماعی است. حداقل به این دلیل که دولت که پس از سال‌ها وابستگی شدید به روسیه در تلاش برای یافتن منابع جایگزین انرژی بوده است، به شرکت‌ها و خانواده‌ها نیاز دارد تا مصرف را کاهش دهند.

شاید فعلاً مخازن ذخیره‌سازی گاز پر شده باشند، اما آژانس شبکه انرژی کشور می‌گوید کاهش 20 درصدی مصرف ملی برای عبور از زمستان بدون مشکل ضروری است.

بنابراین، در بازار اصلی کریسمس درسدن - که امسال پس از یک وقفه همه‌گیر بازگشایی شد - این سؤال برای بسیاری در اینجا این است که چگونه سالم بمانند، بلکه این است که چگونه این قبوض را بپردازند.
سابین، یک مستمری بگیر، می‌گوید: دولت توان حمایت از ما را ندارد، به ما می‌گویند کمک در راه است، اما کاری انجام نمی‌شود.

جان، پدری جوان، می‌گوید که فکر می‌کند خانواده‌ها از این بحران عبور می‌کنند، اما یارانه بنزین هنوز نرسیده است، ببینیم وقتی رسید چطور به نظر می‌رسد.

دولت به دنبال کاهش مصرف انرژی در سطح ملی با شروع بازارهای کریسمس در سراسر کشور است.
ماتیاس والتر نیز باید منتظر بماند و در نانوایی‌اش، درحالی‌که نان‌های استولن - نان میوه‌ای که غذای ویژه کریسمس این منطقه است - در تنور پخته می‌شود. 

او می‌گوید هنوز مشخص نیست که چقدر کمک دریافت خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، اجاق‌گاز او با نفت نیرو می‌گیرد و درحالی‌که صورتحساب او سه برابر شده است، هیچ یارانه دولتی برنامه‌ریزی‌شده‌ای برای کاهش بار وجود ندارد.

او می‌گوید که عدم اطمینان زیادی وجود دارد. او فکر می‌کند که تجارت خودش - امیدوار است - زنده بماند. او هشدار می‌دهد که بسیاری دیگر ممکن است این‌طور نباشند.
  
نویسنده: جنی هیل
مترجم: محسن داوری
منبع: BBC
 
 

 
 
 
 
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب: 34496
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *