۰
سوخت تولیدی در کدام پالایشگاه ها بی کیفیت است؟

توزیع بنزین یورو 3

میز نفت - بیشتر بنزینی که در کلان شهرها توزیع می شود، بنزین یورو ۳ است چرا که ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ محدود بوده و این روزها دولت ترجیح می دهد که به جای کار کردن روی کیفیت، مقدار تولید را بالا ببرد.
بنزین | میز نفت
بنزین | میز نفت
به گزارش میز نفت، آلودگی هوا به‌خصوص در روزهای سرد سال به قصه‌ای تکراری تبدیل شده که امسال دیگر محدود به تهران و چند کلان شهر نمی شود و بیشتر کشور را در برگرفته است. اما شرایط برای تهرانی ها نگران کننده تر است.

آنگونه که آمارهای اعلامی نشان می دهد که مردمان پایتخت امسال بدترین شرایط هوایی را تجربه کرده و تعداد روزهای سالم آن به کمترین مقدار در تمام طول تاریخ خود رسیده است. در روزهای گذشته دلایل متعددی برای سیاه شدن آسمان تهران و سایر کلان شهرها و به شماره افتادن نفس های مردم اعلام شده است. هر یک از دستگاه های مسئول در وقوع این بحران بخش دیگری را مقصر می دانند. مسئولین وزارت نفت خودروسازان را مقصر شرایط پیش آمده می دانند اما جاده مخصوص نشین ها از افت کیفیت بنزین و دردسرهای این کاهش کیفیت می گویند. برای بررسی ادعاهای مطرح شده در مورد کیفیت بنزین به گفتگو با حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی نشسته ایم.

او  درباره کیفیت سوخت توزیع شده در کشور می گوید: بیشتر بنزینی که در کلان شهرها توزیع می شود، بنزین یورو ۳ است چرا که ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ محدود بوده و این روزها دولت ترجیح می دهد که به جای کار کردن روی کیفیت، مقدار تولید را بالا ببرد.

این کارشناس نفتی با با بیان اینکه تمام پالایشگاه های کشور توانایی تولید بنزین با کیفیت را ندارند، گفت: کیفیت سوخت تولیدی در پالایشگاه هایی همچون ستاره خلیج فارس، اراک، اصفهان و تبریز تولید می شود، مناسب است اما در پالایشگاه هایی همچون بندرعباس و آبادان بنزینی که تولید می شود، سولفور بالایی دارد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کیفیت گازوییل تولید شده در کشور، گفت: سولفور گازوییل ما بین ۵ تا ۱۵ هزار پی پی ام است. این در حالی است که حداکثر سولفور گازوییل های مصرفی در کشتی ها باید ۵۰۰ پی پی ام است. جالب اینجاست که بسیاری از کشورها به سمت تولید گازوییل با سولفور بین ۱۰ الی ۱۵ پی پی ام حرکت کرده اند.

او همچنین در پاسخ به این سوال کیفیت گازوییل در کدام پالایشگاه های کشور مناسب است، گفت: ستاره خلیج فارس، تبریز و لاوان پالایشگاه هایی هستند که تولیداتشان در سطح کیفی خوبی به سر می برند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا دولت کیفیت بنزین را کاهش داده است، گفت: بر اساس آمار اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش مقدار ظرفیت تولید بنزین روزانه حدود ۱۰۲ میلیون لیتر است در حالیکه متوسط مصرف به ۱۱۱ میلیون لیتر رسیده است. با این اوصاف این کسری بین تولید و مصرف یا از محل واردات یا از محل تبدیل کردن نفتا به بنزین تامین شود.

او اظهار داشت: چیزی حدود ۱۰ میلیون لیتر نفتا در کشور داریم که می توان آن را با اضافه کردن ترکیبات یا حلال ها به بنزین تبدیل کرد. این همان بنزینی است که به اسم بنزین پتروشیمی در کشور معروف شده است. البته در تولید این بنزین ها سعی شده که از بنزن که آلایندگی بالایی دارد، استفاده نشود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای جبران کسری واردات بنزین را شروع کرده است، گفت: واردات بنزین به صورت محدود از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در حال انجام است. اما بنزینی از روسیه وارد نکردیم.

به گفته او، بنزین در قالب محموله های کوچک وارد کشور شده و حجم آن بسیار ناچیز بوده و حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد می شود.

منبع: خبرگزاری بازار
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۲۲
کد مطلب: 34720
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *