نگاهی به استاندارد دوگانه وزارت نفت

زمستان سخت با طعم فرافکنی

1 بهمن 1401 ساعت 4:32

میز نفت – وزارت نفت در حالی زمستان سخت امسال را ماحصل کم‌کاری دولت قبل می‌داند که باوجود ثابت بودن تولید و مصرف گاز در سال جاری نسبت به زمستان 1400، نتوانست بر شرایط به وجود آمده غلبه کند.


به گزارش میز نفت، جواد اوجی روز 26 مهر 1401 به مجلس رفت و گفت:«باوجود کسری 240 میلیون مترمکعبی گاز در سال 1400، موفق شدیم زمستان را پشت سر بگذاریم. امسال نیز برنامه‌های کوتاه‌مدتی را برای سپری کردن فصل سرد طراحی شده است.»

وی در همان جلسه اضافه کرد:«مصرف گاز طبیعی کشور در بخش خانگی فصل تابستان حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب در روز است، درحالی‌که در فصل سرد سال این مقدار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.»

اظهارات جواد اوجی، وزیر نفت در مجلس - میز نفت

این اظهارات وزیر نفت به‌خوبی نشان می‌دهد شرایط زمستان 1401 هیچ تفاوتی با زمستان 1400 ندارد؛ اما در زمستان امسال که تبدیل به پاشنه آشیل دولت شد، مسئولان دولتی به‌جای پذیرش زمستان سخت سعی کردند با فرافکنی دولت گذشته را به میان کشیده و روحانی و تیمش را عامل بحران معرفی کنند.

گرچه وزیر نفت برخلاف سایر اعضای دولت و رسانه‌های وابسته به آن، سعی کرد انتقاد خود را به نرمی و به‌صورت کلی مطرح کند اما اطلاعاتی که به رئیس‌جمهور داده شد و رئیسی هم در کمال ناباوری، آن‌ها را تکرار کرد بار دیگر ثابت کرد دولت با استدلال‌های عجیب در پی تراشیدن توجیه برای خود است.

پرسش اصلی اینجاست که چگونه زمستان سال گذشته، سپری شد و در سال جاری، اوضاع طور دیگری رقم خورد؟ میزان تولید و مصرف گاز که تغییری نکرد پس چگونه در سال گذشته، موفقیت رقم خورد و امسال شکست؟ شخص وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد مصرف گاز در بخش خانگی در زمستان، بین 600 تا 700 میلیون مترمکعب است که چنین اتفاقی هم رقم خورد.

نه تولید گاز کاهش پیدا کرد، نه مصرف آن؛ همه‌چیز دقیقاً مانند زمستان 1400 بود با این تفاوت که قرار بود به بخشی از تولید گاز در سال جاری و به استناد گفته‌های وزیر نفت اضافه شود اما چنین اتفاقی رخ نداد. به بیان ساده‌تر، با ثابت بودن مصرف کلی گاز ایران نسبت به سال گذشته، این پرسش ایجاد می‌شود که چرا وزارت نفت برخلاف وعده خود مبنی برافزایش تولید از طریق راه‌اندازی فاز 11 و 14 پارس جنوبی نتوانست مصرف گاز را پوشش دهد؟

وزارت نفت وعده داده بود که زمستان امسال با به‌کارگیری راهکارهای کوتاه‌مدت، سپری شود ولی نه‌تنها خبری از این راهکارها و افزایش تولید نبود، بلکه موضوع ذخیره‌سازی را پیش کشید و اعلام کرد اگر دولت قبل، به‌اندازه کافی در این حوزه فعال بود، چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد!

این بهانه که به‌صورت مستدل توسط رسانه‌ها رد شد و ازقضا، بسیاری آن را دروغ بزرگ نامیدند، نتوانست کمکی به دولت سیزدهم کند و بیشتر موجب تمسخر دولتی‌ها در فضای رسانه‌ای و مجازی و افکار عمومی‌ شود.
 
 


کد مطلب: 34825

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/34825/زمستان-سخت-طعم-فرافکنی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir