۰
پای وزیر آینده در میان است؟

حذف شبانه یک طرح بنزینی

میز نفت - ​مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی که به دنبال تصویب تخصیص سوخت به خانوارهای فاقد خودرو است، گفته است گروهی در مجلس اجازه نمی‌دهند این موضوع، در بودجه سال آینده قرار بگیرد. وزارت نفت هم البته مخالف این برنامه است که همین موضوع، منجر به بروز اختلافاتی میان مجلسی‌ها و دولت شده است.
مجلس شورای اسلامی | میز نفت
مجلس شورای اسلامی | میز نفت
به گزارش میز نفت، ماجرا ازاین‌قرار است که تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند توزیع یارانه بنزین به‌درستی انجام نمی‌شود و باید سهمیه‌ای برای خانوارهای بدون خودرو تعلق بگیرد تا عدالت اجرایی شود. ازنظر این نمایندگان که مالک شریعتی، از چهره‌های سرشناس آن است می‌گویند حدود 40 میلیون نفر در قالب 13 میلیون خانوار، خودرو ندارند که باید به آن‌ها سهمیه بنزین تعلق بگیرد تا آن را بفروشند و کسب درآمد کنند.

در تاریخ 30 بهمن 1401 خبری منتشر شد که بر اساس آن، بر اساس آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است بدون هیچ‌گونه تغییری در قیمت‌های سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و آزاد ۳۰۰۰ تومانی، بخشی از بنزین ۳۰۰۰ هزارتومانی که دولت خودش آن را می‌فروشد، در قالب بنزین ۱۵۰۰ تومانی به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو داده خواهد شد و سهم هر عضو خانواده ۱۵ لیتر خواهد بود؛ یعنی اگر یک خانواده‌ای سه عضو دارد ماهانه ۴۵ لیتر بنزین دریافت خواهد کرد. اگر خانواده ۶ نفره باشد ماهانه ۹۰ لیتر خواهد شد.

مالک شریعتی با تائید این خبر گفته بود اتفاق خوبی در مجلس کلید خورده است اما این خوشحالی چندان دوام نداشت؛ چند روز بعد، سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در نشستی خبری اعلام کرد طرح تخصیص بنزین به خانوارهای فاقد خودرو در این کمیسیون رد شده است.

این خبر موجب تعجب بسیاری از افرادی شد که پیگیر اخبار بودجه بودند؛ مالک شریعتی به‌عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی هم در توییتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و روایت جالبی را در این خصوص ارائه کرد.

او گفته است در تاریخ 27 بهمن این پیشنهاد از سوی کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق ارائه شد که پس از رای گیری، مردود اعلام شد. با اعتراض شریعتی به قانونی نبودن رای گیری، سید شمس‌الدین حسینی قول داد در جلسه پس از غروب کمیسیون، دوباره رای گیری انجام شود.

درنهایت، در جلسه شب کمیسیون انرژی بحث بالا گرفت و بررسی آن به جمعه صبح مورخ 28 بهمن موکول شد؛ درنهایت این پیشنهاد، به‌عنوان طرح مجلس پذیرفته شد اما این پایان کار نبود. در جریان تعطیلات عید مبعث، حسینی ترجیح داد دوباره به نظر اول خود بازگردد و پیشنهاد کمیسیون انرژی را مردود اعلام کند.

پس‌ازاین اتفاق، کمیسیون انرژی و معاون قوانین مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کردند که چرا باید این مصوبه از گزارش کمیسیون تلفیق حذف شود؟ نهایتاً، جلسه دیگری در دفتر رئیس مجلس برگزار می‌شود که حسینی می‌گوید مسئولیت حذف این مصوبه را می‌پذیرم تا همه‌چیز پایان یابد.

این اتفاق در حالی رخ‌داده که دولت و وزارت نفت با این طرح مخالف است و حسینی که گفته می‌شود پس از پایان بررسی بودجه، به‌عنوان وزیر اقتصاد معرفی می‌شود، کاملاً در زمین دولت بازی کرده است. البته شریعتی گفته است این طرح را از مسیر دیگری به‌پیش خواهد برد که البته مشخص نیست در این مسیر موفق باشد یا خیر.
 
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب: 35043
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *