در سفر رئیس گازپروم به ایران چه گذشت؟

سکوت وزارت نفت درباره سفر میلر

13 اسفند 1401 ساعت 2:38

میز نفت - ​هفته گذشته بود که کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از سفر الکسی میلر، رئیس گازپروم به ایران خبر داد؛ فردای اعلام این خبر، میلر که بازوی گازی پوتین محسوب می‌شود به تهران آمد و جلسات خود را برگزار کرد.


به گزارش میز نفت، باوجود اعلام این خبر توسط سفیر ایران، رسانه‌های دولتی و شانا از پوشش این خبر سرباز زدند و خبری دراین‌باره روی خروجی خود قرار ندادند. این در حالی بود که اصولاً وزارت نفت حتی سفر یک مقام غیررسمی روسیه به ایران را تبدیل به یک خط خبری می‌کرد ولی این بار خبری از این موضوع نبود.

در سکوت عجیب وزارت نفت، اما گازپروم روسیه در یک بیانیه اعلام کرد: هیئتی از این شرکت به ریاست الکسی میلر، رئیس هیئت‌مدیره این هلدینگ، در جریان سفر خود به ایران، در مورد افزایش همکاری‌ها و پیشبرد تفاهم‌نامه انرژی با شرکت ملی نفت ایران بحث و تبادل‌نظر کردند.
در این بیانیه آمده است: نمایندگان گازپروم به سرپرستی الکسی میلر، رئیس کمیته مدیریت این شرکت، امروز به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند. در بخشی از این سفر، دیدار‌های کاری الکسی میلر با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، جواد اوجی، وزیر نفت و رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تهران برگزار شد.

به گفته شرکت دولتی گازپروم، در این نشست‌ها زمینه‌های همکاری در بخش انرژی در پیشبرد تفاهم‌نامه امضا شده بین گازپروم و شرکت ملی نفت ایران در سال ۲۰۲۲ موردبررسی قرار گرفت. هدف از امضای این سند ارزیابی چشم‌انداز همکاری در حوزه‌های زیر اعلام شده است:توسعه میادین گاز و نفت ایران، انجام معاملات سوآپ با گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی، اجرای پروژه‌های LNG در مقیاس بزرگ و کوچک، ساخت خطوط لوله گاز و همکاری در زمینه‌های علم و فناوری.

بااین‌وجود، هیچ خبری از سوی رسانه‌های دولتی دراین‌باره منتشر نشد و مانند تفاهم‌نامه عجیب چند ماه پیش، خبری از شوآف و نمایش نبود.
موضوع ازاین‌قرار است که در تاریخ 28 تیر 1401 محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت در حضور مترجم شرکت گازپروم سندی را امضا کرد که به اسم تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری میان ایران و روسیه به افکار عمومی قالب شد. این تفاهم‌نامه یک سند غیر الزام‌آور است و به حدی ابتدایی و بی‌ارزش است که هیچ‌یک از مدیران شرکت گازپروم به ایران نیامدند و به‌جای خود، خانم مترجمی را در کنار خجسته مهر نشاندند تا وی این برگه را امضا کند.

اما در مقابل ادعای وزارت نفت که معتقد بود 40 میلیارد دلار روس‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شود، گازپروم در تارنمای رسمی خود فقط به امضای یک سند همکاری اکتفا کرده است که بسیار کلی‌تر از چیزی بود که وزارت نفت از آن می‌گفت. نکته جالب‌تر اینجا بود که گازپروم اصلاً اشاره‌ای به 40 میلیارد دلار نکرده است که همین موضوع نشان داد، پای یک دستاورد سازی دیگر در میان است.

حالا پس از چند ماه از آن تفاهم‌نامه گنگ، میلر به تهران آمد و جلساتی را برگزار کرد ولی این پرسش بزرگ به وجود آمد که چرا رسانه‌های دولتی دراین‌باره سکوت کردند و وزارت نفت هم، برخلاف رویه گذشته خود هیچ جزئیاتی از جلسات برگزار شده را رسانه‌ای نکرد.


کد مطلب: 35068

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/35068/سکوت-وزارت-نفت-درباره-سفر-میلر

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir