۰
۱
سپهر و جفیر آماده بهره برداری شد

افتتاح پروژه زنگنه!

میز نفت - ​در خواب خرگوشی وزارت نفت در توسعه میادین نفتی و گازی، یکی دیگر از پروژه هایی که در دوران زنگنه کلید خورد، آماده افتتاح شده است؛ میادین جفیر و سپهر.
امضای قرارداد میدان نفتی سپهر و جفیر| میز نفت
امضای قرارداد میدان نفتی سپهر و جفیر| میز نفت
به گزارش میز نفت، 27 اسفند 1396 بود که قرارداد توسعه میادین سپهر و جفیر، میان شرکت ملی نفت و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به امضا رسید؛ در آن روز، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت بود و سید مهدی میرمعزی، مدیرعامل انرژی پاسارگاد.

این قرارداد برای یک دوره 20 ساله امضا شد و هدف از آن، دستیابی به تولید روزانه حداکثر 110 هزار بشکه نفت و تولید تجمعی حدود 512 میلیون بشکه در 20 سال بود که هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل 2 میلیارد و 427 میلیون دلار و هزینه‌های غیرمستقیم معادل 413 میلیون دلار برآورد شده بود.

حالا پاسارگاد اعلام کرده که کار توسعه این میادین به پایان رسیده و آماده افتتاح است؛ سعید شاد، مدیرعامل شرکت اکتشاف، توسعه و تولید پاسارگاد طی نشستی خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در نخستین دقایق بامداد ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ شاهد انجام آخرین مرحله از تست های تولید روی چاههای میدان سپهر و جفیر بودیم، گفت: طبق شرح کار FTP (تولید اولیه)، ۱۲ حلقه چاه حفاری شد که به لطف خدا تمام چاهها آماده بهره برداری و تولید اولیه است.هم اکنون آماده تولید اولیه ۲۱ هزار بشکه نفت در روز هستیم.

مدیرعامل شرکت اکتشاف، توسعه و تولید پاسارگاد با بیان اینکه این اقدام نخستین پروژه توسعه میدان نفتی با سرمایه و توان تخصصی یک شرکت ایرانی محسوب می شود، اظهار کرد: طرح توسعه این میدان در قالب قراردادهای جدید بالادستی صورت پذیرفته و تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون دلار برای تولید زودهنگام آن سرمایه گذاری شده که این میزان تا ۴۴۰ میلیون دلار در فاز یک افزایش خواهد یافت. همچنین میزان کل سرمایه گذاری برای انجام تمام فازها نیز بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار خواهد بود.

سپهر و جفیر، در شرایطی می خواهد افتتاح شود که دولبت سیزدهم، بدون هیچ نقشی در آن، بزرگترین منتفع آن است؛ مانند همه پرژه هایی که طی دو سال اخیر افتتاح کرده و آن را به نام خود سند زده است. دولتی که هنوز هم در وعده های نفتی خود ناکام مانده است و به بهانه های مختلف، سعی دارد شرایط را به شکلی نشان دهد که گویی همه مقصرند جز آنان.

تفگر حاکم بر وزارت نفت که در تکفیر دولت گذشته از هیچ اقدامی دریغ نکرده اند، حالا قرار است روی دستاورد زنگنه و یارانش حساب ویژه ای باز کنند و حتما با ارائه اطلاعات غلط به رئیسی، خود را منجی صنعت نفت بدانند.
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۵
کد مطلب: 35251
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا این پروژه را با رانت زیاد گرفتند و البته تغییر مبلغ قرارداد از 1.680 به 2.427 میلیارد دلار.....