جدیدترین پیشنهاد گلدمن ساکس:

سهام نفت بخرید

9 ارديبهشت 1402 ساعت 15:37

میز نفت - ​بانک سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» به سرمایه‌گذاران توصیه کرده سهام انرژی و معدن خریداری کنند چرا که معتقد است این دو بخش در موقعیتی هستند که از رشد اقتصادی چین بهره‌مند می‌شوند.


به گزارش میز نفت، پیش‌بینی می‌شود که نفت خام برنت و WTI در 12 ماه آینده 23 درصد افزایش خواهد یافت و نزدیک به 100 دلار در هر بشکه معامله خواهد شد؛ همین پیش‌بینی است که گلدمن ساکس را بر حمایت از بخش انرژی تشویق کرده است.
 
 این بانک سرمایه‌گذاری در یادداشتی به مشتریان خود اعلام کرد: «علاوه بر انرژی که با تخفیف معامله می‌شود و در آینده از ارزشی بالاتر برخوردار می‌شود، به سرمایه گذاران توصیه می کنیم سهام معدنی نیز خریداری کنند چرا که چین تقریباً 50 درصد از تقاضای جهانی فلزات صنعتی از جمله آلومینیوم و مس را به خود اختصاص می‌دهد و رشد اقتصادی فلزات در این کشور افزایش خواهد یافت.»
 
اگرچه کاهش تولید اوپک پلاس، تا حدی خوش‌بینانه به نظر می‌رسید اما نتوانست نگرانی‌های موجود درخصوص باقی ماندن قیمت‌های نفت در محدوده‌ای مشخص را برطرف کند. علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهند که علی‌رغم تحریم‌ها، بارگیری نفت در ماه آوریل از بنادر غربی روسیه با بیش از 2.4 میلیون بشکه در روز، به بالاترین میزان خود از سال 2019 رسیده است.

با این حال اما همچنان دلایل متعددی وجود دارد که گلدمن ساکس، به نفت و گاز علاقه‌مند است؛ در ادامه، این دلایل بررسی شده‌اند:

قیمت ارزان - بحران جهانی انرژی که به دلیل جنگ روسیه در اوکراین تشدید شد، باعث افزایش قیمت نفت شد. این بخش در سال جاری با هجوم مجدد سرمایه‌گذاران به سمت فناوری‌های بزرگ و نیمه‌رساناها، کاهش بیشتری داشته است. اما یافته‌های جدید نشان می‌دهند که ذخایر انرژی هم از نظر معیارهای مطلق و هم در مقایسه با استانداردهای تاریخی ارزان هستند و قیمت‌گذاری‌های ارزان سال گذشته توانست بخش انرژی را در صدر همه‌ی بخش‌ها قرار دهد.

در واقع، بخش انرژی ارزان‌ترین بخش از تمام 11 بخش بازار ایالات متحده است. بنابراین، می‌توانیم ببینیم که ذخایر نفت و گاز حتی پس از رشد عظیم سال گذشته، تا حد زیادی، به لطف سال‌ها عملکرد ضعیف، ارزان باقی می‌مانند.

روزنبرگ از سال 1990 با نگاهی به داده‌های تاریخی، نسبت‌های شاخص سهام پلی اتیلن را بر اساس ذخایر انرژی تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که این بخش از نظر تاریخی، به طور متوسط تنها در 27 صدک خود قرار دارد. در مقابل، شاخص سهام S&P 500  با وجود فروش بسیار در سال گذشته در صدک 71 خود قرار دارد.

درآمد بالا - در سه ماهه 2023 بسیاری از شرکتهای بورسی شاهد کاهش درآمد ترکیبی خود به میزان منفی 6.2 درصد بوده اند که بزرگترین کاهش درآمد گزارش شده توسط این شاخص از سه ماهه دوم 2020 است.
با این حال، ثابت شده است که بخش انرژی به طور کلی متفاوت است؛ تنها سه بخش بهبود حاشیه خالص را گزارش می‌دهند که توسط بخش انرژی (11.8٪ در مقابل 10.4٪) و اختیار مصرف کننده (6.0٪ در مقابل 4.7٪) هدایت می‌شود در حالی که هشت بخش کاهش سالانه حاشیه سود خالص خود را در سه ماهه اول 2023 نسبت به سه ماهه اول 2022 گزارش کرده‌اند که در رأس آن بخش مواد (9.8 درصد در مقابل 13.8 درصد) قرار دارد.

چشم انداز بخش انرژی همچنان روشن است؛ درآمدهای صنعت به طور کلی در سال 2023 تثبیت خواهد شد، هر چند اندکی کمتر از سطح درآمد سال 2022 خواهد بود.

تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که قیمت‌های کالا از سطوح بسیار بالا در سال 2022 کاهش یافته است، اما پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالاً قیمت‌ها تا سال 2023 به صورت دوره‌ای، بالا خواهند بود. آنان می‌گویند که سرمایه پایین، عدم اطمینان فزاینده در مورد گسترش عرضه‌های آتی و حق بیمه بالای ریسک ژئوپلیتیکی همچنان به حمایت از قیمت‌های چرخه‌ای بالای نفت ادامه خواهد داد؛ به عبارت دیگر، اگر سرمایه‌گذاران به دنبال رشد جدی درآمد هستند، بازاری بهتر از انرژی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایالات متحده وجود ندارد.

در حالی که قیمت‌های نفت و گاز نسبت به بالاترین قیمت‌های اخیر کاهش یافته اما همچنان بسیار بالاتر از قیمت‌های چند سال گذشته است و از این رو شور و شوق در بازارهای انرژی ادامه دارد. در واقع بخش انرژی همچنان یکی از محبوب‌ترین بخش‌های وال‌استریت است و رتبه‌ی اول را به خود اختصاص داده.

کسری بازار- افزاش قیمت نفت و نگرانی درخصوص تقاضای جهانی و ریسک‌های رکود، بازار نفت را تحت فشار قرار داده است. در واقع قیمت نفت، با کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده، دستخوش تغییر شد و این در حالی است که عربستان سعودی قیمت‌های فروش رسمی خود به مشتریان آسیایی را از ماه می، افزایش خواهد داد.

به گفته تحلیلگران، کاهش اوپک پلاس در نهایت مازاد تولید شده در بازارهای جهانی نفت را از بین خواهد برد. آنان تخمین می‌زنند که ذخایر فعلی نفت، 200 میلیون بشکه بیشتر از ابتدای سال 2022 و 268 میلیون بشکه بیشتر از ژوئن 2022 است.


کد مطلب: 35265

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/35265/سهام-نفت-بخرید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir