۰
هدف اوجی از سفر به بغداد چیست؟

ابهامات بدهی گازی عراق

میز نفت - ​در شرایطی که وزیر نفت از تسویه بدهی گازی عراق به ایران گفته بود، مهمترین سفر آتی وی به بغداد، تعیین تکلیف بدهی این کشور به ایران اعلام شده است.
ایران و عراق | میز نفت
ایران و عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت، هنوز کسی نمی داند بدهی گازی عراق به ایران چقدر است وهمین موضوع، به ابهامات این موضوع افزوده است. عراقی ها بابت واردات گاز و برق از ایران، به تهران بدهکار هستند و در قبال درخواست ایران برای تسویه این بدهی، تحریم های آمریکا را عامل عدم تسویه می دانند.

در تاریخ 8 دی 1399 شرکت ملی گاز ایران در اعلامیه ای گفت که «وزارت برق عراق بابت واردات گاز بیش از معادل 5 میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که مبلغ 3 میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و غیرقابل استفاده مانده و بیش از 2 میلیارد دلار از بدهی سررسیدشده وزارت برق نیز هنوز از اساس از طرف وزارت برق عراق پرداخت نشده است. افزون بر اینها، طرف عراقی، طبق قرارداد فی مابین، بیش از یک میلیارد دلار نیز به شرکت ملی گاز ایران بابت جرائم قراردادی بدهکاری دارد.

اردیبهشت ماه 1400، عراقی ها گفتند در توافق جدید بزودی بدهی به ایران پرداخت می شود. با این وجود، خبری از پرداخت بدهی نبود تا خرداد 1401 که  احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد: بدهی‌های صادرات گاز ایران به عراق در سال 2020 پرداخت نشده است و علت آن تصویب نشدن بودجه در آن زمان بود اما امروز اعلام می‌کنیم که در دو روز این بدهی‌ها را پرداخت خواهیم کرد تا مانع از کاهش تزریق گاز (از سوی ایران) شویم و این اقدام بر اساس فرمول‌های مورد اعتماد انجام می‌شود.

جواد اوجی وزیر نفت، چند روز بعد یعنی در تاریخ 29 خرداد 1401 از تسویه طلب عراق به ایران خبر داد ولی با این تفاوت که بجای رقم 3 میلیارد دلار، از رقم 1.6 میلیارد دلار سخن گفت.

در همان روزها، برخی رسانه ها نوشتند اما نکته مهمی که در خبر وزیر نفت مغفول مانده و مورد کنکاش قرار نگرفته، این است که این پول در چه بانکی واریز شده است. اطلاعات موثق نشان می دهد که این پول در حساب شرکت ملی گاز در بانک TBI عراق واریز شده که کاملا تحت نظر آمریکاست و این کشور هم اجازه انتقال پول از حساب های ایرانی را نمی دهد؛ در واقع این پول بلاکه می شود تا تکلیف تحریم ها روشن شود.
با این وجود، برخی منابع آگاه از عدم تسویه بدهی گفتند بطوری که چند ماه پس از اظهارات اوجی، سفیر ایران در عراق اعلام کرد بغداد 11 میلیارد دلار بابت واردات برق و گاز به ایران بدهکار است!

حالا هم قرار است وزیر نفت به عراق سفر کند تادرباره بدهی بغداد به تهران، با طرف عراقی مذاکره کند که همین موضوع نشان می دهد، هنوز زوایای پنهانی از بدهی که تسویه شده بود، وجود دارد.
 
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۴۴
کد مطلب: 35314
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *