۰
شکست دولت در دستاوردسازی پوشالی

اختیار طلب گازی ایران در دست آمریکا

میز نفت - با وجود شانتاژهای خبری دولتی ها درخصوص آزادسازی بخشی از طلب گازی ایران از عراق، مجموع اظهارنظرهای رسمی نشان می دهد اختیار این پول در دست آمریکاست.
اختیار طلب گازی ایران در دست آمریکا
به گزارش میز نفت، چند روز پیش بود که مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه مراسمی، به جمع خبرنگاران آمد و درباره موضوع توسیه بدهی گازی عراق به ایران گفت: طرف عراقی پول را به حساب شرکت ملی گاز در بانگ TBI واریز گرده است اما به دلیل تحریم، قابل انتقال نیست.

این موضع چگنی، نشان داد همه فضاسازی های دولتی ها درباره آزادسازی بخشی از پول ایران در عراق، یک شانتاژ خبری و دستاوردسازی بوده است و خبری از رسیدن تهران به پول خود نیست.

از سوی دیگر، احمد موسی العبادی سخنگوی وزارت برق عراق گفته است پول ایران در حسابش در بانک TBIواریز شده ولی امکان انتقال آن به دلیل تحریم ها وجود ندارد. العبادی، دقیقا همان چیزی را تکرار کرده که چگنی مدیرعامل گاز هم دو روز پیش مجبور به اعتراف شده بود.

حالا آمریکایی ها نیز این موضوع را تایید کرده اند تا رسوایی دروغی که هفته پیش به رسانه ها آمد، بیش از گذشته خود را نشان دهد. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته است: از سال ۲۰۱۸، وزارت امور خارجه آمریکا مجوز تعدادی معافیت تحریمی را در مشورت با کنگره صادر کرده است که به عراق اجازه می‌دهد تا هزینه واردات گاز و برق از ایران را با انتقال وجه به حسابی محدود در عراق بپردازد. او اضافه کرد: بر اساس تحریم‌های ایالات متحده، این وجوه فقط برای معاملات بشردوستانه و سایر مبادلات غیرتحریمی (برای ایران) قابل دسترسی است.

متیو میلر در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکرات با تهران و اظهارات مقامات وزارت برق عراق پیرامون پرداخت تمام بدهی‌های این کشور به ایران برای واردات گاز گفت: «هیچ تغییری در سیاست ما در قبال ایران یا عراق ایجاد نشده است. دولت بایدن به اجرای تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت که این پول‌ها فقط به شخص ثالث (طرف قرارداد با ایران) قابل پرداخت است و مستقیماً به ایران منتقل نمی‌شوند و ایالات متحده همچنان به صورت موردی با استفاده از این پول‌ها موافقت می‌کند.

 
سه شنبه ۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 35611
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *