۰
تهدید صریح شرکت های پتروشیمی علیه رئیسی

حمله دولتی ها به دولت

میز نفت - ​پتروشیمی های وابسته به دولت حالا به راحتی به میان آمدند و می گویند اگر نرخ خوراک واحدهای تولیدی شان کاهش نیابد، دست از تولید می کشند؛تهدید بزرگی که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، در دولت ابراهیم رئیسی رخ داد.
صنعت پتروشیمی | میز نفت
صنعت پتروشیمی | میز نفت
به گزارش میز نفت، اختلافات درباره افزایش نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی به اوج خود رسیده است و شرکت های تولیدی، از تصمیم جدید پاستور در این باره گلایه که هیچ، به تهدید روی آورده اند.

مدیران عامل شرکت‌های تولیدی کننده متانول اعلام کردند: عطف به جلسه مورخ روز شنبه دهم تیرماه سال ۱۴۰۲ مدیران عامل شرکت‌های تولید کننده متانول در محل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و پیرو مذاکرات مطروحه و بررسی محاسبات سود و زیان شرکت‌ها با نرخ‌های گاز سال ۱۴۰۱ و مذاکرات صورت گرفته شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر کاهش نرخ خوراک در سال گذشته نه تنها قیمت‌ها اصلاح نگردیده بلکه متاسفانه با قیمت جدید اعلامی نرخ گاز، زیان‌های هنگفتی به شرکت‌های تولید کننده متانول تحمیل خواهد شد.مدیران عامل شرکتهای متانولی با آگاهی از ارزآوری متانول اهمیت زنجیره ارزش و نقش تولید آن در گردش اقتصادی کشور همچنین اهمیت زنجیرهی متانول در تولید PET و بنزین و سایر صنایع استراتژیک پایین دست داخلی در راستای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر و در راستای صیانت از حقوق و منافع سهام داران ناچار به توقف تولید کلیه واحدهای تولیدی خود خواهیم شد.

این تهدید در حالی به صورت رسمی اعلام شده است که بیشتر شرکتهای پتروشیمی از جکله متانول سازان وابسته به وزارتخانه های نفت، آموزش و پرورش، دفاع و کار هستند. هرچند صندوق های بازنشستگی این وزارتخانه ها صاحب این شرکتها هستند اما به صورت غیررسمی کاملا توسط خود دولت اداره شده و مدیران آن، توسط وزرا تعیین می شوند.

در همین خصوص، علیرضا بابازاده مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ، با اشاره به افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: این افزایش قیمت نه همسو با منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)  و شعار سال است، نه نسبتی با قیمت‌های جهانی دارد و نه کمکی به رقابت‌پذیری ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه می‌کند. بلکه به مسلخ بردن صنعت متانول کشور و ظلم به فرهنگیان است.

وی گفته است: ما با کاهش جهانی قیمت متانول مواجه هستیم. با این وجود در همه کشورهای دنیا هنوز متانول‌سازان به تولید خود ادامه می‌دهند. زیرا قیمت‌گذاری گاز و خوراک آنها بر اساس یک منطق کارشناسی‌شده است. همین عقلانیت و علم سبب شده تا علی‌رغم افت قیمت متانول، همچنان تولید متانول در همه کشورهای جهان ولو اندک اما مقرون به صرفه باشد. دولت یا فراموش کرده است یا خودش را به فراموشی زده که این شرکت‌ها متعلق به مردم و به طور خاص هلدینگ پتروفرهنگ متعلق به قشر خدوم فرهنگیان کشور است. این کار یعنی دولت می‌خواهد خرج خودش را از جیب فرهنگیان بدهد.

حمله صریح بابازاده به سیاست های دولت در حالی صورت گرفته است که هنوز بسیاری از تهدید شرکتهای دولتی و شبه دولتی علیه دولت سیزدهم متحیر مانده اند؛ تا به امروز، دولت در این خصوص سکوت کرده اما به هر حال، در تاریخ جمهوری اسلامی ایران این پدیده به ثبت رسید که در نوع خود قابل تامل است.
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 35632
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *