۰
خیز جدید غول های نفتی

سهام پروژه های بالادستی در تیررس

میز نفت - پس از یک یا دو سال سودآور، شرکت‌ها در موقعیت مناسبی برای انجام معاملات با پول نقد یا در مورد شرکت‌های بزرگ ایالات متحده، اختیار معامله ای برای استفاده از سهام با رتبه بالاتر اعتباری هستند. معاملاتی که تاکنون توسط غول های نفتی انجام شده است،
سهام پروژه های بالادستی در تیررس
به گزارش میز نفت، ادغام ها و تملک سهام پروژه های بالادستی با نوسانات قیمت کالا همبستگی معکوس دارد. نوسانات شدید در قیمت گاز و نفت در سال گذشته به ویژه با جنگ اوکراین باعث شد که این تجارت داغ شود، هرچند خریداران و فروشندگان قادر به توافق بر سر قیمت نبودند. 

امسال، قیمت‌ها بیش از گذشته تثبیت شده و فعالیت‌های ادغام و تملک در حال افزایش است. خریداران وارد بازار شده اند، اما آنها انتخاب کننده هستند و به دنبال دارایی های با کیفیت خوب هستند.

یکی از ویژگی‌های مهم بازار، بازگشت شرکت‌های بزرگ به سمت خرید در سال 2023 میلادی است. تهاجم به اوکراین بر اهمیت امنیت انرژی و نیاز به توسعه عرضه نفت و گاز برای سال های فرارو  تاکید کرده است. شرکت‌های بزرگ نفتی در چند سال گذشته، فروشندگان فعال دارایی‌های غیر اصلی به پرتفوی‌های سهامی با اندازه مناسب بوده‌اند. اما اکنون شرایط سیاسی و خواسته های سرمایه‌گذاران تغییر کرده است و به آنها فرصتی داده شده است تا دوباره بر بالادستی تمرکز کنند.

علاوه بر این، پس از یک یا دو سال سودآور، شرکت‌ها در موقعیت مناسبی برای انجام معاملات با پول نقد یا در مورد شرکت‌های بزرگ ایالات متحده، اختیار معامله ای برای استفاده از سهام با رتبه بالاتر اعتباری هستند. معاملاتی که تاکنون توسط غول های نفتی انجام شده است،در مقیاس پولی بزرگ بوده است. اما پیش بینی آینده دشوار است. انضباط سرمایه همچنان بر بازار حاکم است و هیچ خریداری نمی‌خواهد اعتماد سرمایه‌گذار را که به سختی به دست آمده، اما همچنان شکننده است، از بین ببرد.

 معاملات نیز باید از نظر استراتژیک معنا داشته باشند. گاز، سوخت انعطاف پذیرتر در اکثر سناریوهای گذار، یک هدف برجسته برای سرمایه گذاران بوده است.

گريگ آيتكن و اسكات واكر از تيم ادغام و تملک وودمکنزس دو موضوع را تاكنون در سال 2023 شناسايي كرده اند.
 تقویت سبد اصلی: شورون سهام شرکت PDC را به مبلغ 7.6 میلیارد دلار در معامله ای که توسط سهام تامین می شود، خریداری کرده است و موقعیت بزرگی را در سازند دی جی کلرادو به دست آورده است. 

 منطق شورون چه بوده است؟ تنوع. گاز بیشتر برای سبد جهانی نفتی سنگین شورون و تنوع در دارایی های ایالات متحده. این معامله موقعیت این غول نفتی را در پرمین کاهش می دهد، اما PDC حدود 10 درصد از نظر ارزش به دارایی‌های اصلی شورون اضافه می کند. همچنین باعث صرفه‌جویی در مقیاس، از جمله بازدهی 400 میلیون دلاری آمریکا می‌شود و شرکت اصلی را کمتر در معرض تورم هزینه های پرمین قرار می‌دهد. چرا که ارزش فرصت به دست آمده، مهم است.

با وجود رشد قوی PDC، شورون یک کسب و کار را با قیمت بسیار کمتری نسبت به ارزش خودش خریداری می کند. به عنوان شاخصی از قدرت مالی خود، برنامه بازخرید سهام شورون تمام سهام صادر شده برای معامله را ظرف دو سه ماه آینده با نرخ جاری فعلی بازخرید خواهد کرد.

شرکت توتال دارایی های بالادستی CEPSA در امارات متحده عربی را در مارس 2023 خریداری کرد که ارزش آن توسط ۱.۸۶ میلیارد دلار آمریکا بود. 

منطق توتال چه بوده است؟ این قرارداد موقعیت غول نفتی فرانسوی در ابوظبی را تقویت می کند و به فهرست طولانی پروژه های موجود در این کشور می افزاید. این قرارداد همچنین بشکه های نفتی ارزان قیمت و کم آلاینده خاورمیانه را در هسته استراتژی توتال انرژی قرار می دهد. (افزودن نزدیک به 50 هزار بشکه در روز به تولید خالص نفت خود در این کشور) و همکاری دیرینه آن را با ادنوک تقویت می کند. 

*معاملات انتقال بالادستی

شرکت ایتالیایی انی در 23 ژوئن اعلام کرد که Neptune Energy ( به ارزش 4.9 میلیارد دلار آمریکا) را خریداری کرده است. 
دلیل انی چه بوده است؟ خرید شرکت نپتون توسط این غول بزرگ ایتالیایی برای جایگزینی واردات گاز از روسیه تا سال 2025 میلادی مطابقت دارد و گاز را از کمتر از 50 درصد کل تولید امروز به 60 درصد تا سال 2030 میلادی می رساند. 

 دارایی های نپتون در اندونزی، استرالیا، مصر و الجزایر مکمل موقعیت انی در این بازارها هستند.

از سوی دیگر، بریتیش پترولیوم و ادنوک هر کدام 25 درصد از سهام شرکت نیومد انرژی را با سرمایه گذاری 1.4 میلیارد دلاری بی پی در مارس 2023 میلادی به دست آوردند. بی پی به دنبال افزایش تولید گاز از میادین مدیترانه شرقی از طریق میدان غول پیکر نیومد لویاتان (در حال تولید) در آب های رژیم اسرائیل و پروژه های آینده، از جمله آفرودیت در قبرس است. چشم انداز جالبی وجود دارد که آیا این همکاری میان یک شرکت ملی نفتی و یک شرکت بین المللی نفتی منجر به معاملات بیشتری در آینده می شود یا خیر. 

*در نهایت، هدف آینده غول های نفتی چیست؟

آنها خواهان حضور گسترده تر در حوزه بالادستی بیشتری خواهند داد و شرکت های دیگر نیز در این اقدام، مشارکت خواهند کرد. اتفاقات بازار سرمایه توسط شرکت شل در اوایل این ماه نشان داد که این شرکت هنوز هم به حضور در حوزه بالادستی اشتیاق دارد و از نظر ما شورون به تنوع بیشتری در سبد خود نیاز دارد و اکویینور ممکن است پس از لغزش پروژه‌های بزرگ کانادایی خود، به فکر پر کردن شکاف در خط لوله پروژه خود باشد. 

اکسون موبیل نیز که در حال حاضر بر روی سرمایه گذاری در گویان متمرکز شده است، یک مزیت نسبت به سایرین دارد که می تواند به بازار ادغام و تملک روی بیاورد: داشتن دارایی دارای رتبه برتر. 


نویسندگان: سیمون فلاورز، گریگ ایتکن و اسکات واکر
منبع: wood Mackenzie
مترجم: محسن داوری 



 
سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 35646
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *