۰
جزئیاتی از پاسخ چین به ایران

خداحافظی چین با میدان یادآوران

میز نفت - باوجود تأکید مسئولان شرکت ملی نفت برای مذاکره با شرکت ساینوپک چین جهت سرمایه‌گذاری این شرکت در فاز دوم توسعه میدان نفتی یاران، تا چند روز دیگر چینی‌ها از این میدان خداحافظی می‌کنند.
ساینوپک چین | میز نفت
ساینوپک چین | میز نفت
به گزارش میز نفت، قرارداد توسعه فاز نخست میدان نفتی یادآوران در سال 2008 میان شرکت ملی نفت و شرکت ساینوپک چین امضا شد؛ قراردادی در مدل بای بک یا همان بیع متقابل که 15 ساله بود. در آن قرارداد، عنوان شده بود چینی‌ها ظرف 48 ماه، یعنی 4 سال باید تولید 85 هزار بشکه‌ای از این ابر میدان نفتی را آماده کرده باشند.

تولید روزانه 85 هزار بشکه در فاز نخست، افزایش تولید به روزانه 95 هزار بشکه در فاز دوم و دستیابی به سقف تولیـد روزانه 180 هـزار بشکه نفت (در صورت تأیید آزمایش‌های فاز نخست)، از اهداف پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه میدان یادآوران بود.

ارزش این قرارداد روی کاغذ 1.2 میلیارد دلار اعلام شد که البته به دلیل باز بودن سقف هزینه‌ها، پیش‌بینی می‌شد ارزش قرارداد بیشتر شود.

درنهایت، چینی‌ها در سال 2016 این میدان را با تولید 115 هزار بشکه تحویل حسن روحانی دادند تا آن را افتتاح کند. طبق یکی از ضمایم قراردادی، کار بهره‌برداری از این میدان هم به عهده ساینوپک بود درست برخلاف قراردادهای رایج بیع متقابل، که توسعه‌دهنده، میدان را تحویل شرکت ملی نفت می‌داد تا خودش بهره‌برداری را بر عهده بگیرد.

چند ماه پس از افتتاح یادآوران، قرار شد چینی‌ها پیشنهاد خود را برای توسعه فاز دوم این میدان ارائه کنند؛ مذاکرات میان شرکت ملی نفت و این شرکت چینی جدی‌تر شد تا اینکه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تشدید شد و این شرکت، بهانه‌های جدیدی را برای نهایی کردن قرارداد جدید مطرح کرد.

طبق قراردادی که در سال 2008 امضا شده بود، اولویت اصلی توسعه فاز دوم شرکت ساینوپک بود که البته امری رایج در قراردادهای نفتی است؛ ساینوپک هم با بهره‌گیری از این امتیاز، به دنبال خرید زمان بود که در اواخر دولت گذشته، شرکت مهندسی و توسعه نفت مسیری را در پیش گرفت تا این امتیاز بازپس گرفته شود.

دولت سیزدهم، کار دولت دوازدهم را ادامه داد و این امتیاز را پس گرفت؛ مذاکرات هم جدی‌تر از گذشته پیش رفت اما چینی‌ها به بهانه تحریم، اعلام کرد نمی‌تواند در یادآوران بماند. قرارداد فاز اول هم تا چند روز دیگر پایان می‌یابد که به‌تبع آن، قرارداد بهره‌برداری  یا همان ASP نیز پایان می‌یابد.

حالا شرکت مهندسی و توسعه نفت، با مصوبه هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت قرار است 25 حلقه چاه در یادآوران حفاری کند که تاکنون، دو مناقصه از چهار مناقصه آن برگزارو برنده آن‌ها در حال انجام امور اجرایی است.

سال گذشته بود که میز نفت، خبر کناره‌گیری چینی‌ها را از فاز دوم یادآوران منتشر کرد که مسئولان شرکت ملی نفت با تکذیب آن، گفتند مذاکرات در جریان است درحالی‌که همان سال گذشته، تکلیف مشخص شده بود.
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 35782
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *