۰
۴
چرا ابرپروژه پالایشی مسکوت مانده است؟

رویابافی با پالایشگاه شهید سلیمانی

میزنفت - بعد از گذشت دو سال از مطرح شدن احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی این طرح برای بررسی بیشتر در خصوص نحوه تامین مالی و اجرای پروژه به کمیسیون شورای اقتصاد ارجاع داده شده است.
مراسم امضای قرارداد پالایشگاه | میز نفت
مراسم امضای قرارداد پالایشگاه | میز نفت
به گزارش میز نفت، در حالی جلیل سالاری وعده داده بود که ظرفیت پالایشی کشور به ۳.۵ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت که حالا بعد از گذشته دو سال خبری از تحقق این وعده ها نیست. آنگونه که ناصر عاشوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور به بازار می گوید در پالایشگاه های کشور ظرفیت خالی برای توسعه وجود ندارد.

به گفته او، هم اکنون ظرفیت پالایشی کشور حدود ۲.۱۵ تا ۲.۲ میلیون بشکه بوده و پالایشگاه های کشور با تمام ظرفیت و به صورت ۳ شیفت مشغول به کار هستند. دولت اگر بنا دارد که ظرفیت پالایشی را اضافه کند باید به دنبال احداث پالایشگاه های جدید باشد چرا که با این پالایشگاه بیش از این نمی توان تولید کرد.

*ناکامی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به دلیل دولتی بودن آن

اما دیگر وعده بر زمین مانده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی احداث پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی است. این طرح که هم اکنون بعد از گذشت دو سال از گذشت عمر دولت سیزدهم باید در مرحله مهندسی و اجرا باشد، هنوز کلنگش به زمین نخورده است.

تازه ترین اخبار منتشر شده نشان می دهد که طرح احداث پترو پالایشگاه شهید سلیمانی در بندرعباس در نشست شورای اقتصاد و به درخواست وزارت نفت مورد بررسی قرارگرفت و مقرر شد این طرح برای بررسی بیشتر در خصوص نحوه تامین مالی و اجرای پروژه به کمیسیون شورای اقتصاد ارجاع شود.

مهدوی ابهری رییس انجمن کارفرمایی پتروشیمی کشور درباره چرایی عقب ماندگی در این حوزه به بازار می گوید: احداث پترو پالایشگاه ها می تواند کشور را از بلای خام فروش نجات داده و اثر بخشی تحریم ها تا حد زیادی کاهش دهد اما ورود و سرمایه گذاری در این حوزه یک پیش شرط اساسی دارد و آن واگذاری امور به بخش خصوصی است.

او با اشاره به دردسرهای اقتصاد دولتی در ایران، گفت: دولت در هر حوزه ای که ورود می کند هزینه و مدت زمان انجام پروژه ها چند برابر می شود و همین مساله خود هزینه مالی سنگینی را به کشور تحمیل می کند. به عنوان مثال هم اکنون میلیاردها تومان پروژه و طرح نیمه کار در کشور وجود دارد که یک سر آن به دولت بر می گردد. اینکه طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی بعد از دو سال هنوز هیچ پیشرفتی نکرده به دلیل دولتی بودن آن است.

عقب ماندگی در این حوزه در شرایطی است که جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی تا همین چند سال پیش که منتقد سیاست‌ های پالایشی دولت قبل بود، مدام کم‌ کاری و عدم احداث پالایشگاه‌ های جدید را به باد انتقاد می‌ گرفت ولی امروز، خودش هیچ اقدامی برای این موضوع نمی‌ کند.

*بدهی ۱۵۷ همتی دولت به پالایشگاه ها

شرکت پالایش و پخش نه تنها نتوانسته خود گامی در مسیر افزایش ظرفیت پالایشی کشور بردارد بلکه در کار بخش خصوصی هم مشکلاتی را ایجاد کرده است. عاشوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در گفتگو با بازار با بیان اینکه ۱۳ پروژه برای کیفی سازی و توسعه طرح های پالایشی در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: روند پیشرفت این پروژه ها به دلیل مشکلاتی که در تامین نقدینگی وجود دارد به مشکل بر خورده است.

او با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه ۴۰ درصد از سود پالایشگاه ها که معادل ۷۸ هزار میلیارد تومان است باید برای اجرای این پروژه ها محفوظ نگه داریم، ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل بدهی دولت به پالایشگاه ها در عمل اجرای این پروژه ها به مشکل برخورده و به کندی پیش می رود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در ادامه سخنان خود طلب پالایشگاه از دولت را ۱۵۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: متاسفانه به دلیل بد حسابی دولت هنوز تقسیم سود بین سهامداران صورت نگرفته است.

او مقدار سودی که پالایشگاه ها بین سهامداران خود توزیع کنند را ۸۳ هزار میلیارد اعلام کرد و افزود: بخشی از سهام پالایشگاه ها مربوط به سهام عدالت و برخی هم مربوط به بازنشسته ها است. به عنوان مثال ۷۰ درصد سهام پالایشگاه تهران مربوط به سهام عدالت است. در واقع بدحسابی دولت موجب تضییع حقوق بخش زیادی از جامعه شده است.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور، در عمل ما چیزی حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارند که در صورت پرداخت بدهی ۱۵۷ هزار میلیاردی دولت می توانند آنها را انجام دهند.

*بحران سوخت و بی توجهی به صنعت سی ان جی

از دیگر بخش های که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی نتوانسته اقدامی مثبتی در آن حوزه انجام دهد، متنوع سازی سبد سوخت خودروهاست. در حالی که کشور با ناترازی شدید بنزین دست و پنجه نرم می کند نیمی از ظرفیت سی ان جی کشور بلا استفاده باقی مانده است. آنگونه که جوهری رییس انجمن سی ان جی کشور به بازار می گوید هم اکنون سهم این سوخت از سبد انرژی کشور تنها ۲۰ درصد است و روزانه بین ۲۳ الی ۲۴ میلیون متر مکعب سی ان جی در کشور مصرف می شود. البته علی اکبر نژاد علی به تازگی اعلام کرده که همزمان صنعت سی‌ ان‌ جی و ال‌ پی‌ جی در سبد سوخت کشور باید به ۲۵ درصد برسد. اما فعالین این صنعت امیدی به رسیدن به هدف ندارند.
دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۶
کد مطلب: 35928
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


امیر
Iran, Islamic Republic of
معنی این جمله چیست " ااو مقدار سودی که پالایشگاه ها بین سهامداران خود توزیع کنند" !!!
مقدار سودی که باید توزیع می کردند!؟
برخی همکاران ایشان
Iran, Islamic Republic of
دلیل عدم اجرایی شدن آن بودجه دولتی نیست همکار ارجمند.تجارب 20ساله اخیرما ازسبک غیرهمراه نمودن مدیران وکارشناسان آقای جلیل سالاری درکارهای بزرگ و سبک مدیریت غلط وخودرایی ایشانست که این پروژه قانونی وملی لاک پشت وار جلو میرودوآنرازمینگیرنموده اند.ایشان بیشتر دنبال کاندیداتوری مجلس وعاشق داشتن پست های بالا دردولتند نه همچون شهیدبهشتی شیفته خدمت وازخودگذشتگی
Thailand
تاخیر در پرداخت مستمری بازنشستگان نفت تحریک آنان است.
Iran, Islamic Republic of
بازهم تاخیر پرداخت مستمری بازنشستگان , خدا پدر زنگنه را بیامرزه که یکروز تاخیر نداشت