۰
فوربس در گزارشی تحلیل کرد:

​چرا قیمت بنزین در حال افزایش است؟

میز نفت - با توجه به اینکه نرخ بهره در بالاترین سطح خود در 22 سال گذشته قرار دارد و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده، پیشرفت ثابتی را در مورد تورم اعلام می‌کند، آمریکایی‌ها ممکن است از اینکه قیمت سوخت به‌طور پیوسته بالاتر رفته است، ناامید شده‌اند.
بنزین آمریکا | میز نفت
بنزین آمریکا | میز نفت
به گزارش میز نفت، باوجود تلاش‌های بانك مركزي ایالات‌متحده برای مهار تورم در سال 2023 ميلادي، آمریکایی‌ها در پاییز امسال فشار قیمت‌ها را در پمپ‌بنزین احساس خواهند کرد.

قیمت نفت خام برنت در سه ماه گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر نزدیک به 93 دلار در هر بشکه معامله می‌شود. اين عدد از نوامبر 2022 ميلادي تاكنون مشاهده نشده است. قیمت بنزین نیز از همین روند پیروی کرده و نسبت به سال گذشته 13.6 سنت در هر گالن افزایش یافته است. میانگین قيمت بنزين در آمريكا 3.80 دلار در هر گالن است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده که یک قرائت تورم محبوب است، در ماه اوت 0.6 درصد به‌صورت ماهانه جهش کرد و افزایش قیمت انرژی تا حد زیادی تأثیرگذار بود. قیمت انرژی در ماه آگوست 5.6 درصد به‌صورت ماهانه افزایش یافت، درحالی‌که قیمت بنزین 10.6 درصد نسبت به جولای افزایش یافته بود.

با توجه به اینکه نرخ بهره در بالاترین سطح خود در 22 سال گذشته قرار دارد و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده، پیشرفت ثابتی را در مورد تورم اعلام می‌کند، آمریکایی‌ها ممکن است از اینکه قیمت سوخت به‌طور پیوسته بالاتر رفته است، ناامید شده‌اند.

روندهای جهانی انرژی حاکی از افزایش قیمت نفت است و برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که نفت خام برنت به‌زودی از 100 دلار در هر بشکه عبور خواهد کرد.

تولیدکنندگان پیشرو جهانی نفت شامل عربستان سعودی و روسیه، هر دو متعهد به کاهش تولید و کاستن از ذخایر جهانی نفت هستند. تقاضای حمل‌ونقل در چین در سال 2023 ميلادي با بازگشایی کامل دومین اقتصاد بزرگ جهان از قرنطینه‌های همه‌گیری افزایش یافته است.

در ایالات‌متحده، پیش‌بینی‌های اقتصاددانان در مورد ايجاد رکود اقتصادی ناشی از سیاست‌های پولی تهاجمی فدرال رزرو محقق نشد. در عوض، یک اقتصاد پررونق تقاضای انرژی را افزایش داده است. متأسفانه، شرکت‌های نفت و گاز ایالات‌متحده اکنون مانند گذشته در افزایش تولید خود تردید دارند، زیرا تحت تأثیر مازاد عرضه گذشته قرارگرفته‌اند.
 
*کاهش تولید اوپک
 
شاید بزرگ‌ترین عامل افزایش قیمت نفت، کاهش عرضه توسط روسیه و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) باشد. در 5 سپتامبر، عربستان سعودی اعلام کرد که کاهش تولید 1 میلیون بشکه در روز خود را حداقل تا پایان سال تمدید خواهد کرد. روسیه نيز  اعلام کرده است که تولید خود را تا 31 دسامبر 300 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

قیمت‌های بالاتر نفت به این معنی است که روسیه و اوپک بشکه‌های کمتری نفت صادر می‌کنند اما در هر بشکه که می‌فروشند، سود بیشتری کسب می‌کنند.

نفت بزرگ‌ترین محرک اقتصاد روسیه است و جنگ مستمر مسکو با اوکراین فشار زیادی بر مالی روسیه وارد می‌کند. کشورهای گروه 7 ازجمله کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا، در واکنش به جنگ اوکراین، سقف قیمتی 60 دلاری را برای واردات نفت خام از روسیه تعیین کردند.

این سقف قیمت، نفت‌کش‌ها و بیمه‌گران غربی را از حمل‌ونقل نفت روسیه با قیمت بالای 60 دلار منع می‌کند و به روسیه حدود 100 میلیارد دلار زیان وارد کرده است. بااین‌حال، هر چه قیمت‌های بین‌المللی نفت افزایش یابد، روسیه بیشتر می‌تواند آن درآمد از دست رفته را با فروش نفت خام به مشتریان آسیایی جبران کند.

عربستان سعودی انگیزه‌های خاص خود را برای افزایش قیمت نفت دارد. بلومبرگ اکونومیکس تخمین زده است که عربستان سعودی ممکن است برای تأمین مالی پروژه‌های دولتی جاه‌طلبانه ولیعهد محمد بن سلمان، مانند ساخت شهر آینده‌نگر 500 میلیارد دلاری نئوم، به قیمت نفت نزدیک به 100 دلار در هر بشکه نیاز داشته باشد.

گرگي چاودوري، رئیس استراتژی سرمایه‌گذاری آي شيرز در آمریکا، پیش‌بینی می‌کند که قیمت جهانی نفت در آینده قابل پیش‌بینی با فشار صعودی روبرو خواهد شد.

وي می‌گوید: رياض به‌عنوان رهبر اوپک متعهد به افزایش قیمت نفت است تا بودجه مالی خود را متعادل کند و تلاش‌های متنوع‌سازی خود را از طریق صندوق چشم‌انداز 2030 ميلادي تأمین مالی کند.

روسیه همچنین متعهد شده به کاهش 300 هزار بشکه‌ای در روز در ماه آینده ادامه دهد و کاهش بیشتر اوپک پلاس را به بالای 3.5 میلیون بشکه در روز برساند که نشان‌دهنده اتحاد بیشتر تولیدکنندگان بزرگ غیر آمریکایی برای حفظ بازار است.
 
*روند قدرتمند تقاضا
 
از نظر تاریخی، تقاضای نفت و رشد اقتصادی ایالات‌متحده به‌شدت همبستگی دارند و اقتصاد ایالات‌متحده بسیار بهتر ازآنچه اکثر اقتصاددانان در سال 2023 ميلادي پیش‌بینی کرده بودند، عمل کرده است.

پس‌ازآن که کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در نشست ماه سپتامبر خود لحنی تندروانه اتخاذ کرد و تأکید کرد سرمایه‌گذاران باید برای مدت طولانی‌تری بالاتر از نرخ بهره باقی بمانند و پیش‌بینی یک افزایش دیگر نرخ بهره را تا پایان سال پیش‌بینی می‌کنند، قیمت نفت خام از بالاترین سطح اخیر خود در سال جاري عقب‌نشینی کرد.

بااین‌حال، تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده در سه‌ماهه دوم 2.1 درصد رشد کرد و کمیته بازار آزاد فدرال پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی تمام سال خود را از 1 درصد در سال 2023 و 1.1 درصد در سال 2024 ميلادي به ترتیب به 2.1 درصد و 1.5 درصد افزایش داد.

درحالی‌که اقتصاد ایالات‌متحده قدرتمندتر از حد انتظار است، رشد اقتصادی چین تاکنون در سال 2023 ميلادي کمتر از انتظارات بوده است.

فرانسیسکو بلانچ، تحلیلگر بانک آمریکا می‌گوید: آسیا منبع اصلی رشد تقاضای جهانی انرژی است، اين بانك اخیراً پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی سال 2023 ميلادي خود را کاهش داده است. برآوردها برای چین به 5.1 درصد در سال 2023 ميلادي و 4.8 درصد در سال 2024 ميلادي در مقایسه با میانگین رشد 8.4 درصدی 20 ساله است.

بلانچ می‌گوید: بسیاری از ضعف‌های اقتصادی چین در بخش املاک و صنعت است. متأسفانه، لغو قرنطینه‌های كرونا در چین در سال جاری باعث رونق خدمات و صنایع مسافرتی این کشور شده است که مصرف سوخت حمل‌ونقل را افزایش می‌دهد.

بلانچ می‌گوید: درحالی‌که فعالیت‌های صنعتی و املاک در ركود هستند، روند حمل‌ونقل در چین نسبتاً مثبت است و سهمیه‌های صادرات سوخت نفت را پایین نگه می‌دارد و بازارهای محصولات آسیایی را نسبتاً رقابتي نگه می‌دارد.
 
او می‌گوید: واردات نفت خام چین در ماه اوت به رکورد 12.4 میلیون بشکه در روز رسید و عرضه بین‌المللی را کاهش داد.

بلانچ می‌گوید: اگر اوپک پلاس ادامه کاهش عرضه را تا پایان سال همراه با رشد تقاضای آسیا حفظ کند، اکنون بر این باوریم که قیمت نفت برنت می‌تواند تا قبل از سال ۲۰۲۴ ميلادي به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.
 
*کاهش تعداد دکل‌های آمریکایی

در سال‌های گذشته، شرکت‌های نفتی ایالات‌متحده با سرمایه‌گذاری تهاجمی برای افزایش تولید نفت به افزایش قیمت نفت و محدوديت عرضه‌ در بازار واکنش نشان می‌دادند. این بار به نظر می‌رسد که آن‌ها رویکرد بسیار محتاطانه‌تری در پیش‌گرفته‌اند. تعداد سکوهای نفتی فعال ایالات‌متحده در هفته منتهی به 22 سپتامبر 8 سکو کاهش یافت و به 507 سکو رسید که پایین‌ترین میزان از فوریه 2022 است.

درزمانی که قیمت نفت خام نزدیک به بالاترین حد خود در 10 ماه گذشته است، تعداد کل دکل‌های حفاری ایالات‌متحده اکنون 18 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

در دوران رونق قبلی بازار نفت، شرکت‌های نفتی رشد تولید را به هر قیمتی در اولویت قرار می‌دادند و اغلب برای تأمین هزینه‌های حفاری خود، فشارهای بدهی زیادی را متحمل می‌شدند. هنگامی‌که قیمت نفت در سال 2014 و بار دیگر در سال 2020 در طول همه‌گیری کووید-19 کاهش یافت، موجی از شرکت‌های نفتی که بیش از حد بدهي داشتند، از بین رفتند. به نظر می‌رسد این بار سرمایه‌گذاران و مدیران نفتی رویکردی محتاطانه و محتاطانه در قبال افزایش قیمت ها اتخاذ کرده اند.
 
*به دنبال تصاحب نفت
 
به گفته شرکت تحقیقاتی آي آي آر انرژي، با نگاهی به آینده، پالایشگاه‌های نفت آمریکا انتظار دارند برای هفته منتهی به 29 سپتامبر حدود 1.7 میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایشی آفلاین داشته باشند و انتظار می‌رود این ظرفیت آفلاین برای هفته منتهی به 6 اکتبر به 1.9 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. با توجه به کاهش تعداد دکل‌ها و پالایشگاه‌های آفلاین، رانندگان آمریکایی ممکن است در آینده نزدیک، آرامش چندانی در پمپ هاي بنزين نداشته باشند.

جک جاناسیویکز، مدیر پورتفولیو و استراتژیست اصلی سبد سهام در ناتيكسيس می‌گوید: قیمت‌های بالاتر نفت می‌تواند ریسک بزرگی برای بازار سهام ایجاد کند. به علاوه، هوشیاری ضروری است، زیرا افزایش سریع به 100 دلار در هر بشکه می‌تواند برای دارایی‌های ریسکی، مشکل ایجاد کند. در چشم‌انداز مالی، قیمت‌های بالاتر نفت در حال حاضر در صدر فهرست ریسک‌های کلیدی نیازمند توجه دقیق است.

رای دهندگان به اقدامات دولت بایدن می نگرند تا قیمت‌های فزاینده نفت و گاز را تحت کنترل درآورد، اما بایدن احتمالاً در واکنش خود با دقت عمل می‌کند. اداره اطلاعات انرژی تخمین می زند که تولید نفت ایالات‌متحده در سال 2023 ميلادي به رکورد 12.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و بایدن تغییرات آب و هوایی و محیط زیست را محور اصلی برنامه سیاسی خود قرار داده است.

بایدن پيشتر در سال 2022 ميلادي در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، مجوز انتشار روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را صادر کرده بود. بااین‌حال، دولت در سپتامبر 2023 ميلادي ممنوعیت جدیدی برای حفاری در بیش از 13 میلیون هکتار از ذخایر ملی نفت فدرال آلاسکا برای حفاظت و حفظ منطقه اعلام کرد.
 
نويسنده: وین دوگان
منبع: FORBES
مترجم: محسن داوری
 
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 36061
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *