۰
در زیر پوست این غول نفتی جه خبر است؟

آرامکوی عربستان؛ بدون روتوش

میز نفت - جدی از ظاهر حرفه ای آرامکوی عربستان، این شرکت نفتی مجموعه ای از تلاش های پشت پرده ای است که به دنیال سفید کردن خود در جامعه جهانی است؛ اطلاعات بدون روتوش از این شرکت کمتر منتشر می شود تا مانعی باشد برای جزئی نگری درباره آرامکو.
آرامکوی عربستان | میز نفت
آرامکوی عربستان | میز نفت
به گزارش میز نفت، بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی نظیر شل، بریتیش پترولیوم و شورون تمایل دارند هنگام صحبت در مورد تغییرات آب‌وهوایی، در تیتر اخبار رسانه‌های دنیا حضور داشته باشند. هرچند آن‌ها با داشتن سودهای بادآورده چند میلیارد پوندی، در مقایسه با شرکت‌های نفتی دولتی در سراسر جهان، بازیگران متوسطی هستند.

رئیس در میان همه غول‌های نفتی ملی،اما یک شرکت است: آرامکو.

 این شركت زمانی که به دلیل مالکان اصلی آمریکایی آن به‌عنوان شرکت نفتی عرب آمریکایی شناخته می‌شد، اکنون در مالکیت دولت عربستان سعودی بوده و کلید شکوفایی بی‌پایان این کشور در بیابان‌های جنوب خلیج‌فارس است.

دارا بودن ارزش بازار 2.3 تریلیون دلاری، آرامكو را به باارزش‌ترین شرکت در جهان تبدیل می‌کند که فروش نفت و گاز به ارزش صدها میلیارد دلار در سال را دارد. این شرکت به‌تنهایی 43درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی را تأمین می‌کند.

این اعداد به توضیح این واقعیت که چرا بیش از 4 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را از سال 1965میلادی تاكنون تولید كرده است، کمک می‌کند و آن‌ها را به بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای شرکتی در جهان تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، آرامکو متعهد شده است که تولید نفت خام خود را از 12 میلیون بشکه در روز تا سال 2027 میلادی به 13 میلیون بشکه افزایش دهد، که یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌های ظرفیت تولید نفت و گاز در میان شرکت‌های سوخت فسیلی در جهان است.

هرچند آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است تداوم توسعه میادین نفت و گاز باهدف گذاری محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتی‌گراد، ناسازگار هستند.

در مدت یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه  2022 میلادی، بریتانیا 3.4 میلیارد پوند سوخت فسیلی از عربستان سعودی وارد کرده است.

باید دانست كه غول تبلیغاتی مك كان در ایالات‌متحده ، كمپین تبلیغاتی پرهزینه خود را برای ادامه کار این غول سوخت فسیلی طراحی و اجرا كرده است. مک کان در حال حاضر برای آرامکو در تعدادی از آژانس‌های جهانی آن کار می‌کند.

در ادامه با چند واقعیت ناگفته دیگر در مورد این غول سوخت فسیلی آشنا می‌شویم:
 
*سبزشویی
آرامکو متهم به داشتن ضعیف‌ترین تعهدات اقلیمی در صنعتی است که به کاهش تعهدات اقلیمی خود معروف است.

در سال‌های گذشته، این شرکت در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران، میزان کربن تولیدشده فعالیت‌های خود را تا 50 درصد کمتر گزارش کرده است. و برنامه‌های آن برای سرمایه‌گذاری بلندمدت 10.4 میلیارد دلاری در پروژه‌های انرژی پاک برای خاورمیانه و 187 میلیارد دلار در داخل این كشور پادشاهی، نسبت به درآمد سالانه آرامکو از استخراج نفت، اندك است.

یکی از توجیهات اصلی عربستان سعودی برای افزایش استخراج نفت توسط آرامکو، وعده استفاده از فناوری جذب و جمع‌آوری کربن برای ایجاد یک اقتصاد کربن "دایره‌ای" است که در آن انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌جای انتشار در جو، ذخیره یا استفاده می‌شود.

بااین‌حال، شواهدی وجود دارد كه نشان می‌دهد اثربخشی فناوری جذب کربن در مقیاس بزرگ، با تردیدهایی همراه است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های جذب کربن، پول و توجهی را که در غیر این صورت می‌توانست به توسعه منابع انرژی تجدید پذیر اثبات شده اختصاص داده شود، جابجا می‌کند. همچنین کربن جذب‌شده در اكثر موارد، صرفاً برای استخراج نفت بیشتر استفاده می‌شود.

آرامکو همانند چندین شرکت بزرگ نفتی جهان، یک عملیات تبلیغاتی سبزشویی فعال دارد که تا حدی بر ارتقای فناوری جذب کربن متمرکز شده است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین هزینه کننده‌های صنعت در تبلیغات گوگل است و در سال‌های 2021 و 2022 میلادی، 317 هزار دلار را برای تبلیغات شستشوی سبز باهدف گمراه کردن کاربرانی که در جستجوی اطلاعات شرکت‌های انرژی‌های تجدید پذیر و جذب کربن هستند، هزینه کرده است.

تحقیقات گاردین نشان داده که از هر پنج آگهی تبلیغاتی که در نتایج جستجوی تغییرات آب‌وهوایی ارائه می‌شود، یک مورد توسط شرکت‌های نفتی قرار داده شده است. این تحقیقات 114 آگهی آرامکو را با کلمات کلیدی "ذخیره کربن"، "جمع‌آوری کربن" و "انتقال انرژی" شناسایی کرد که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها است.

تعدادی از آگهی‌های آرامکو ادعا می‌کردند که این شرکت تنوع زیستی را ترویج كرده و از سیاره زمین محافظت می‌کند.

در سال 2020 میلادی، آرامکو پس از ده‌ها شکایت ارائه‌شده به سازمان استانداردهای تبلیغاتی بریتانیا (ASA) آگهی تبلیغاتی خود یا شعار «ما به آینده پایدارتر انرژی می‌دهیم» حذف کرد.

آرامکو همچنین حامی تعداد فزاینده‌ای از رویدادهای ورزشی در سال‌های اخیر ازجمله  مسابقات فرمول یك، قهرمانی گلف زنان، جام جهانی کریکت 2023، لیگ برتر کریکت هند، شورای بین‌المللی کریکت و فرمول E تمام الکتریکی شده است. یک برگزارکننده المپیک 2032 میلادی در هیئت‌مدیره آرامکو نشسته است، باوجوداینکه این رویداد به‌عنوان "اقلیم مثبت" اعلام می‌شود.

این شرکت حتی از یک ذخیره‌گاه پرندگان اسپانیایی حمایت می‌کند، باوجوداینکه فعالیت‌های عادی صنعت نفت تنها در ایالات‌متحده سالانه بین 500 هزار تا یک میلیون پرنده را قتل‌عام می‌کند.
 
*لابی سیاسی گسترده
بر اساس گزارش‌های منتشر شده وزارت دادگستری ایالات‌متحده که توسط مرکز سیاست‌های پاسخگو جمع‌آوری‌شده است، آرامكوی سعودی از سال 2016 میلادی تاكنون نزدیک به 140 میلیون دلار برای لابی‌گران و كارگزاران آن‌ها برای تأثیرگذاری بر سیاست و افکار عمومی آمریکا هزینه کرده است.

در همین حال، در انگلستان، آرامکو کمتر فعال بوده است. به گفته گلوبال ویتنس، درواقع، این شرکت یکی از بزرگ‌ترین پرداخت‌کنندگان بودجه برای هدایا و مهمان‌نوازی برای مقامات دولتی است.

در اکتبر 2022 میلادی، کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی وقت، در سفری به عربستان سعودی با مقامات آرامکو جلساتی محرمانه داشته است. این شرکت حتی در سفر دو روزه خود کوارتنگ را به سراسر کشور پرواز داد و به شرکت این فرصت را داد تا با وزیری که در آن زمان مسئول سیاست انرژی بریتانیا بود، لابی کند.

باید بدانید كه اکثر موضوعات موردبحث میان کوارتنگ و مقامات آرامکو که تنها پس از درخواست آزادی اطلاعات از سوی گاردین فاش شد، توسط لندن، اصلاح و بازنگری شده است.

البته لابی‌گری آرامکو فقط شامل سیاستمداران نمی‌شود. این شرکت یکی از چندین شرکت بزرگ نفتی است که در سال‌های اخیر ده‌ها میلیون دلار به دانشگاه‌های بریتانیا کمک مالی کرده است. عربستان سعودی طی دهه گذشته 2.5 میلیارد دلار به دانشگاه‌های آمریکا سرازیر کرده است و این پادشاهی را به یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار در آموزش عالی تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش موسسه Crossref، آرامکو یکی از سرمایه‌گذاران پرکار تحقیقات در زمینه انرژی بوده و تقریباً 500 طرح پژوهشی را در مدت پنج سال اخیر و تا سال 2022 میلادی تأمین مالی کرده است.

آرامکو حتی با وزارت انرژی ایالات‌متحده در پروژه‌های تحقیقاتی برجسته ازجمله تلاش شش‌ساله برای توسعه بنزین کارآمدتر و همچنین مطالعات در مورد افزایش بازیافت نفت و سایر روش‌های تقویت تولید نفت، همکاری کرده است.
 
*مقابله با كارزار جهانی آب‌وهوا
عربستان سعودی و آرامکو سابقه طولانی در مخالفت با اقدامات جهانی آب‌وهوا دارند. این رویكرد به اولین اکتشافات علمی در مورد بحران تغییرات آب‌وهوا بازمی‌گردد.

در سال 1995 میلادی، در اجلاسی که دانشمندان تلاش کردند تا هیئت بین دولتی تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل (IPCC) را متقاعد کنند که سوخت‌های فسیلی به‌روشنی علت تغییرات آب‌وهوایی هستند، یکی از بزرگ‌ترین مخالفان، محمد السبان مدیرعامل وقت آرامکوی عربستان سعودی بود.

آرامکو همچنین یکی از مشتریان اصلی غول مشاوره مک کنزی است که بر اساس یک پرونده حقوقی اخیر علیه این شرکت به دلیل فعالیت‌های روابط عمومی صنعت نفت خود، متهم به تلاش برای "شکستن علمی و عمومی بحران تغییر اقلیم" است. موسسه مک کنزی هرگونه تخلف را رد کرده است.

شرکت تبلیغاتی مك كان علاوه بر کار برای آرامکو، تعدادی قرارداد با سایر پروژه‌های تحت حمایت عربستان سعودی نیز دارد. این شرکت برای غول پتروشیمی سابیك، پروژه توسعه شهر نیوم و مرکز فرهنگی ایترا پادشاهی (از طریق آژانس خود جک مورتون) کار می‌کند.

در تمام این مدت، آرامکو و دولت پادشاهی عربستان سعودی برای تضعیف یا به حاشیه راندن اقدامات اقلیمی جهانی، فعالیت‌های گسترده‌ای کرده‌اند.

چند روز قبل از آغاز کنفرانس COP26 سال 2021 میلادی در گلاسکو، فاش شد که عربستان سعودی یکی از معدود کشورهایی بود که لابی می‌کردند تا توصیه‌هایی را که جهان به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی نیاز دارد، حذف کند. اقدامی که این کشور سال قبل نیز برای آن تلاش کرده بود. تقریباً نیمی (45 درصد) از نمایندگان عربستان سعودی در کنفرانس COP26 ، کارمندان فعلی یا سابق آرامکو بودند.

در  سال بعد و كنفرانس COP27، نمایندگان لابی بین‌المللی نفت و گاز در هیئت‌های ملی 29 کشور مختلف ثبت‌نام کردند و از هر هیئت ملی دیگری، بزرگ‌تر بودند.

در همین حال، نشست سران آب‌وهوایی امسال در دبی، امارات متحده عربی، یک کشور نفتی همسایه عربستان سعودی و یکی از نزدیک‌ترین متحدان آن در خلیج‌فارس برگزار می‌شود، محلی را برای لابی‌ها ایجاد می‌کند تا آن‌ها همچنان برای کاهش بیشتر تعهدات اقلیمی تلاش نمایند.
 
 
نویسنده: اندرو کرسلی
منبع: DESMOG
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۴۹
کد مطلب: 36402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *