۰
نگاهی به استراتژی چین و روسیه در سرمایه گذاری

تفاهم‌نامه‌ با ایران، قرارداد با عراق

میز نفت - ​دور جدید حضور شرکت‌های چینی و روسی در عراق، با معلق ماندن تفاهم‌نامه‌های نفتی ایران با پکن و مسکو همزمان شده است تا بار دیگر ثابت شود، تحریم ها در حال نابودی منافع ملی است.
تفاهم‌نامه‌ با ایران، قرارداد با عراق
به گزارش میز نفت، روسیه و چین از یک دهه گذشته تا به امروز، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در صنعت نفت عراق انجام داده و روز به روز در حال افزایش همکاری‌های نفتی خود با بغداد هستند؛ روس‌ها با دو شرکت روسنفت و لوک اویل، به قراردادهای جذابی در عراق دست یافته‌اند، چه در کردستان عراق و چه در جنوب این کشور.

روسیه به‌صورت رسمی پس از رفراندوم سال 2017 میلادی، بخش نفت کردستان را کاملاً در اختیار گرفت؛ اما این پایان کار نبود چراکه روس‌ها در بصره عراق نیز فعالیت خود را آغاز کردند و قراردادهای جذابی امضا شد. یکی از این قراردادها، مربوط به میدان قرنه غربی است که لوک اویل، 8 میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد و چند روز پیش، قرارداد فاز دوم آن نیز منعقد شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که لوک اویل تا اواخر سال 2018 برای توسعه میادین نفتی آب تیمور و منصوری در حال مذاکره با ایران بود، اما پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها بر صنعت نفت ایران، مجبور شد چنین طرح‌هایی را متوقف کند.

بااین‌وجود روس‌ها در بیش از 8 پروژه نفتی عراق حضور فعال داشته و سهام آن‌ها را در اختیار دارند که نشان می‌دهد مسکو بیش از هر زمان دیگری به فکر منافع خود است.

اما شرکت‌های چینی هم همین وضعیت را دارند؛ سه شرکت سی ان پی سی، ساینوپک و پتروچاینا نفوذ خود را در نفت عراق افزایش داده‌اند؛ روز گذشته بود که پتروچاینا سهامدار توسعه میدان نفتی قرنه غربی 1 شد تا جای شرکت آمریکایی اگزون موبیل را بگیرد. این شرکت آمریکایی اعلام کرده به دلیل حمله راکتی به دفتر این شرکت و تأسیسات آن، به‌منظور حفظ جان کارکنان خود از این میدان خارج می‌شود. با خروج اگزون موبیل، این پتروچاینا بود که به‌سرعت جای آن را گرفت.

چینی‌ها در بسیاری از پروژه‌های نفتی عراق حضور فعال دارند و سرمایه‌گذاری سنگینی را برای تولید نفت انجام داده و می‌دهند؛ این بخشی از راهبرد بلندمدت پکن برای تأمین امنیت انرژی خود است که ایران در آن جایی ندارد. سه شرکت اصلی نفت چین در بیش از 12 قرارداد مهم نفتی عراق حاضر هستند که بخشی از این قراردادها، مربوط به تولید گاز به‌منظور کاهش وابستگی گازی بغداد به تهران است.

حضور چینی‌ها در نفت عراق به حدی بسیار شده که وزارت نفت این کشور محدودیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری کلان پکن قرار داده است.

در سلسله نشست‌هایی که در اوایل سال جاری در پکن ميان مقامات ارشد دولت چین و وزرای خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین و دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار شد، بر این موضوع تأکید داشت. قراردادهاي شرکت‌های چيني در عراق در بخش‌های گاز، نفت و پالایش را می‌توان در چارچوب رقابت‌های منطقه‌ای براي جذب سرمایه‌گذاری دانست.

به نوشته اویل پرایس، اعلام پایان مأموریت جنگی ایالات‌متحده در عراق در دسامبر 2021 میلادی و خروج یک‌جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران در سال 2018 میلادی در رشد نفوذ روسیه و چین در منطقه تأثیر گسترده‌ای داشت.
چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 36423
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *