۰
۱
گزارشی از فعالیت دوحه برای افزایش تولید

قطر آماده بالا کشیدن پارس جنوبی

میز نفت - با آغاز عملیات اجرایی افزایش تولید از میدان پارس جنوبی توسط قطر، گام بزرگ دوحه برای سبقت بلند گازی از ایران و برداشت بیشتر از میدان گازی پارس جنوبی برداشته شد.
تاسیسات گازی قطر | میز نفت
تاسیسات گازی قطر | میز نفت
به گزارش میز نفت، پروژه توسعه بخش جنوبي ميدان گازي گنبد شمالي با هدف رشد 30 درصدي برداشت گاز قطر از اين ميدان فوق عظيم در سال 2026 ميلادي افتتاح خواهد شد. تاسيسات خشكي آن در منطقه راس لفان در حال ساخت است. سهامداران اين طرح شامل شركت هاي انرژی قطر (75%)، توتال انرژی (9.375%)، شل (9.375%) و کونوکو فیلیپس (6.25 %) هستند.

با افتتاح اين پروژه به عنوان بخشی از پروژه بزرگتر توسعه میدان گنبد شمالی، ظرفیت سالانه توليد ال ان جي قطر رشد قابل توجهي خواهد يافت و از 77 ميليون تن به 126 ميليون تن مي رسد. در بخش شمالي ميدان نيز شركت انرژی قطر با مشارکت شركت هاي توتال انرژي، شل، كونوكوفيليپس، اكسون موبيل، اني، سينوپگ و سي ان پي سي چين يك طرح بزرگ توسعه را در دست توسعه دارد.

اين پروژه به دو بخش تقسیم می‌شود که فاز یک آن شامل توسعه شمال شرق (NFE) است، در حالی که فاز دوم توسعه  بخش جنوبي را دنبال می‌کند. همچنین اين طرح به کاهش انتشار گازهای گلخانه اي و دستیابی به جاه طلبی های آب و هوایی قطر کمک می کند.

موقعیت اجرا
میدان گنبد شمالی در سواحل شمال شرقی شبه جزیره قطر قرار دارد و بزرگترین مخزن گاز مستقل در جهان مشترك ميان تهران و دوحه است. میدان گنبد شمالی در سال 1971 ميلادي کشف شد و تخمین زده می شود که حاوی بیش از 900 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی قابل بازیافت باشد. مساحت این میدان بیش از 6000 کیلومتر مربع است. ايراني ها دو دهه بعد، توانستند ذخاير اين ميدان را شناسايي كنند.

اولین اکتشاف تجاری در این میدان در سال 1991 ميلادي با راه اندازی مجتمع نورث فیلد آلفا (NFA) آغاز شد.

تولید در این مجتمع با استفاده از 15 چاه تولیدی و دو سکوی سرچاهی WHP-1 و WHP-2 انجام می شود.

سایر تأسیسات در حال حاضر گاز و میعانات گازی از میدان شمالی شامل مجتمع های براوو میدان شمالی (NFB) و راس گاز آلفا (RGA) است که به ترتیب در سال های 1996 و 1999 ميلادي راه اندازی شدند. در بخش شمالي، روزانه 1.6 میلیارد فوت مکعب گاز از 26 چاه تولید می کند، در حالی که در راس گاز آلفا از 15 چاه 1.2 میلیارد فوت مکعب در روز تولید می گردد.

جزئیات پروژه شمال فیلد جنوبی
پروژه NFS شامل پنج سکوی تولید، 50 حلقه چاه و خط لوله انتقال گاز به یک مجتمع پالايش خشکی خواهد بود.

بخش هاي خشکی این پروژه شامل دو واحد مایع سازی با ظرفیت هر کدام 8 ميليون تن در سال خواهد بود. همچنین شامل یک واحد بزرگ جذب و جداسازی کربن با ظرفیت 1.5 ميليون تن در سال برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا بیش از 25 درصد می شود. دو واحد فرآیند مايع سازي گاز به فناوری پيشرفته مایع سازی AP-X مجهز خواهند شد که تولید ال ان جي بالاتری را با عملکرد انعطاف پذیر در طیف گسترده ای از ظرفیت های تولید فراهم می کند.

تجهیزات طراحي شده واحدهاي توليد ال ان جي شامل مبدل‌های حرارتی برودتی اصلی، مبدل‌های حرارتی تحت خنک‌کننده، ترکیب‌کننده‌های توربوماشین آلات و بخش ‌های سردكننده گاز تا دماي 162- سانتي گراد با نیتروژن است.

سایر بخش هاي این پروژه شامل اسکله بارگیری ال ان جي و خطوط لوله می باشد. اين خطوط لوله بخش جنوبی شهر صنعتی راس لفان را به مخازن جدید ذخیره سازی و تأسیسات صادراتی در شهر متصل می کند.

توافق براي صادرات
قطر انرژی و کونوکو فیلیپس دو قرارداد بلندمدت خرید و فروش ال ان جي  برای تحویل به آلمان از پروژه توسعه میدان شمالی در نوامبر 2022 امضا کردند. انتظار می‌رود اولین تحویل در سال 2026 به پایانه برونسبوتل كشور آلمان انجام شود.

قطر انرژی و شل نيز توافق كرده اند تا 3.5 میلیون تن ال ان جي در سال و در یک دوره 27 ساله به هلند عرضه خواهند کرد.

قطرانرژی و توتال انرژی نیز در اکتبر 2023 ميلادي دو قرارداد را برای صادرات ال ان جي به فرانسه برای مدت 27 سال امضا کردند. انتظار می رود در سال 2026 ميلادي صادرات شروع شود و سالانه 3.5 ميليون تن ال ان جي به پایانه Fos Cavaou  در جنوب فرانسه تحویل داده می شود.


پيمانكاران اجرايي
ارائه‌دهنده راه‌حل‌های مهندسی و ساخت‌وساز، شركت مک‌درموت است كه قرارداد طراحی مهندسی مقدماتی برای این پروژه را در آگوست 2022 ميلادي دریافت کرد. دامنه این قرارداد شامل مطالعات فيد برای خطوط لوله دریایی و خشکی، کابل‌ها و تأسیسات مرتبط است. این شرکت همچنین قبلاً قراردادی برای جكت هاي پروژه NFS، سكوهاي سرچاهي و خطوط لوله برای این پروژه منعقد کرده بود.

شركت اير پروداكتس فناوری و تجهیزات فرآیند LNG AP-X® خود را برای این پروژه تامین می کند.
قرارداد مهندسی، تدارکات، ساخت و راه‌اندازی (EPCC) برای تأسیسات خشکی این پروژه به یک سرمایه‌گذاری مشترک (JV) به رهبری تکنیپ انرژی با مشارکت پیمانکاران واگذار شده كه دو واحد LNG و تأسیسات جذب و جداسازی کربن را تحویل خواهد داد.

شرکت مهندسی Técnicas Reunidas یک قرارداد اضافی EPCC به ارزش 560 میلیون دلار در آگوست 2023 دریافت کرد. شرح قرارداد شامل خطوط لوله، اتصالات متقابل، سیستم های جانبی و سایر اجزای پشتیبانی برای تاسیسات خشكي است.

منبع: www.offshore-technology.com
مترجم: محسن داوري
شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 36441
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آمارد
Iran, Islamic Republic of
بالا کشیدن؟! مردک خر قطر نون عقلانیت و سیستم غیر فاسد و دلسوز خودش رو میخوره. توهم میتونی برو قرارداد ببند دبنگ