۰
همه چیز در گاز به صرر مسکو تمام شد

توسعه ال ان جی، هدیه روسیه به آمریکا

میز نفت - تا همین دو سال پیش، روسیه حدود 40 درصد گاز اروپا را تامین می کرد که پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین، اتحادیه اروپا روسیه را تحریم کرد تا آمریکا و متحدانش، جایگزین روسیه در این قاره شوند.
ال ان جی آمریکا | میز نفت
ال ان جی آمریکا | میز نفت
به گزارش میز نفت، در دوره دونالد ترامپ بود که واشنگتن به دنبال کاهش اتکای اروپا به گاز روسیه بود؛ کاخ سفید می گفت باید گاز آمریکا جایگزین گاز روسی شود ولی دسترسی به این هدف بسیار سخت بود. مسکو با حمله به اوکراین، فکر می کرد با توجه به وابستگی گازی اروپا به این کشور، دست برتر را خواهد داشت ولی اینگونه نشد و آمریکا صادرات خود به این قاره را دو برابر کرد.

حالا اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده ظرفیت صادرات گاز طبیعی مایع (ال ان جی) آمریکای شمالی تا پایان سال ۲۰۲۷ میلادی با اضافه شدن پایانه‌های جدید صادرات ال ان جی در مکزیک و کانادا و همچنین گسترش ظرفیت واحدهای ال ان جی موجود در ایالات متحده، بیش از دو برابر خواهد شد.

این نهاد مهم بین المللی گزارش داده ۱۰ پروژه در مناطق مختلف این سه کشور به افزایش ظرفیت صادرات ال ان جی به ۲۴.۳ میلیارد فوت مکعب در روز تا پایان سال ۲۰۲۷ میلادی کمک خواهند کرد. ظرفیت کنونی صادرات این منطقه ۱۱.۴ میلیارد فوت مکعب در روز است. 

پس از جنگ اوکراین و تحریم صادرات انرژی روسیه، چشم انداز بازار ال ان جی برای بازیگران جدید جذاب تر از همیشه شدن است. مقررات زیست محیطی مالیات انتشار کربن و تعهدات اقلیمی دولت ها نیز به دورنمای جذاب تر بازار گاز طبیعی کمک کرده است.

تنها در ایالات متحده، پنج پروژه صادرات ال ان جی در حال حاضر در حال ساخت هستند که مجموع ظرفیت تولید آنها ۹.۷ میلیارد فوت مکعب در روز است. این پروژه ها شامل گلدن پس، پلاکمین، کورپوس کریستی استیج ۳، ریو گرانده و پورت آرتور است که انتظار می رود نخستین صادرات آنها در سال ۲۰۲۴ میلادی انجام شود. 
از سوی دیگر، دولت مکزیک نیز در حال پیشرفت در حوزه تولید و صادرات ال ان جی است و سه پروژه در حال ساخت دارد. پروژه های فراساحلی و خشکی فست ال ان جی التامیرا و پروژه لاکاچ در مجموع ۱.۱ میلیارد فوت مکعب در روز ظرفیت تولید دارند. 

  اولین واحد آن برای تولید گاز از یک میدان فراساحلی برنامه ریزی شده است و دو واحد دیگر در خشکی و در پایانه التامیرا نصب و راه اندازی می شوند. 

 کانادا نیز با دو پروژه صادرات ال ان جی در بریتیش کلمبیا در حال افزایش سهم بازار خود است. انتظار می رود ال ان جی کانادا با ظرفیت صادرات ۱.۸ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۲۵ میلادی شروع به کار کند. همچنین پروژه وودفیبر ال ان جی با ظرفیت ۰.۳ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۲۷ میلادی راه اندازی خواهد شد.

به علاوه، نهاد راهبری تجارت انرژی کانادا مجوز ساخت ۱۸ پروژه جدید تولید و صادرات ال ان جی را صادر کرده است. این پروژه های صادرات ال ان جی در مجموع از ظرفیت عرضه ۲۹ میلیارد فوت مکعب گاز در روز برخوردارند.

این گسترش پرشتاب ظرفیت صادرات ال ان جی در حالی اتفاق می‌افتد که کانال پاناما، که با گسترش خود در سال ۲۰۱۶ میلادی برای عبور تانکرهای غول پیکر ال ان جی گشوده شد، در شرایط کنونی با کمبود آب شیرین مواجه است که تا زمانی که خشکسالی در پاناما وجود دارد، ظرفیت آبراه را محدود می‌کند.

این شرایط حضور در بازار جذاب آسیا را برای آمریکایی ها دشوارتر کرده است، اما همچنان فرصت های جذابی در انتظارات تولیدکنندگان گاز طبیعی وجود دارد.
 
 
 
نویسنده: مایک شولر
منبع: www.gcaptain.com
يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 36449
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *