۰
تبعات نا امنی در دریای سرخ چیست؟

بازار پتروشیمی اروپا در برزخ

میز نفت - بازارهای پتروشیمی و پلاستیک در اروپا در اوایل سال 2024 میلادی به دلیل افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل با ركود روبرو خواهد شد.
صنعت پتروشیمی اروپا | میز نفت
صنعت پتروشیمی اروپا | میز نفت
به گزارش میز نفت، بازارهای حمل‌ونقل كالا در سطح جهان به‌ویژه در آبراه‌های خاورمیانه با افزایش چشمگیر هزینه‌های تردد و زمان سفرهای ترانزیت طولانی‌تر روبرو شده است. هم‌زمان با رشد ناامنی در چند آبراه بین‌المللی کلیدی در ماه‌های اخیر، کانال پاناما تحت تأثیر  پایین آمدن سطح آب قرار گرفته است. لذا شاهد محدودیت در اندازه کشتی‌های قابل تردد و كاهش میزان حمل‌ونقل محصولات تجاری از این كانال هستیم.

به‌علاوه، در هفته‌های اخیر شاهد نگرانی‌های امنیتی در منطقه کانال سوئز با حملات هواپیماهای بدون سرنشین  و موشک‌های كروز به کشتی‌ها و راهزنی دریایی در دریای سرخ بوده‌ایم که مالکان کشتی و اجاره‌کنندگان را مجبور به تغییر مسیر به دماغه امید نیك در جنوب آفریقا کرده و هزینه‌ها را تا 40 درصد افزایش داده است.

به گفته كارشناسان بازار، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر در قیمت کالاهای پلاستیکی وارداتی مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) یا سایر مواد پتروشیمی واسطه مانند اتیلن گلیکول، مونومر استایرن و ریفرمیت ها تأثیر خواهد داشت.

با تغییر مسیر کشتی‌ها و چرخش به دور قاره آفریقا جهت عدم عبور از دریای سرخ و کانال سوئز زمان تردد آن‌ها سه هفته بیشتر می‌شود. این وضعیت غیرقابل‌پیش‌بینی، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) و اسید ترفتالیک خالص (PTA)  ایجاد می‌کند.

یکی از بازرگانان می‌گوید: شرایط كنونی باعث افزایش هزینه حمل‌ونقل دریایی به میزان 20 تا 30 یورو در هر تن کالاها شده که اگر حاشیه‌ سودی در آن وجود نداشته باشد، برای اكثر شرکت‌ها بسیار سخت خواهد بود. در نمودار (1)، فراوانی انواع شناورهایی كه مسیر تردد خود از كانال سوئز را تغییر داده‌اند، نشان داده شده است.
 
 
 بازار پتروشیمی اروپا در برزخ - میز نفت
 
*چشم‌انداز كاهش تقاضا در سال 2024

به گفته منابع بازار، تقاضا برای محصولات پتروشیمی و پلاستیک‌ها کاهش یافته است و انتظار می‌رود که تا نیمه دوم سال 2024 میلادی همچنان بدون تغییر باقی بماند، زیرا تورم بالا و نرخ‌های بهره بالا همچنان بر درآمد خانوارها تأثیر می‌گذارد.

پس از تأخیر در بستن قراردادهای پلیمری در سال 2024 میلادی، تعدادی از تولیدکنندگان اروپایی سرانجام از تکمیل قراردادهای سال آینده خود خبر داده‌اند. آن‌ها پس‌ازاینکه بلاتکلیفی در مورد واردات، سرانجام وادار به امضای قرارداد شده‌اند.

با توجه به دورنمای ركود در بازار، برخی از خریداران در سال 2024 میلادی خواهان كاهش مصرف محصولات اروپایی به دلیل تمایل به خرید محصولات ارزان‌تر آمریکا یا خاورمیانه هستند.

بااین‌حال، منابع فعال در بازار با اشاره به اختلال در شبكه حمل‌ونقل از آن به‌عنوان انگیزه‌ای برای برخی از خریداران اروپایی اشاره کردند تا مواد تولیدشده در قاره اروپا را برای تحویل در سال آینده پیش‌خرید کنند.

یکی از تولیدکنندگان رزین می‌گوید: بحران کانال سوئز ممکن است منجر به افزایش درخواست خرید برای محصولات تولیدکنندگان اروپایی گردد، زیرا زمان دریافت محصولات وارداتی از سایر مناطق طولانی‌تر و با ریسك بیشتری خواهد بود.

در شرایط كنونی، هزینه‌های بالاتر واردات می‌تواند تااندازه‌ای به حمایت از تولیدکنندگان اروپایی کمک کند، زیرا واردات را گران‌تر كرده و درنتیجه رقابت کمتری در مقابل تولید پلاستیک‌ها و محصولات پتروشیمی با خوراك نفتا خواهند داشت. در نمودار (2)، میزان پلیمر وارداتی اروپا از آسیا و خاورمیانه در دو سال اخیر نشان داده شده است.
 
 بازار پتروشیمی اروپا در برزخ - میز نفت
 
یکی دیگر از فعالان بازار محصولات پتروشیمی اعلام كرد که آن‌ها چندان نگران اختلال در شبكه حمل‌ونقل نیستند، بلكه بیشتر نگران تقاضای ضعیف‌تر هستند و افزود که در دسترسی راحت‌تر و مطمئن‌تر كالا در سال آینده در قراردادهای تجاری آن‌ها لحاظ شده است.
 
 
منبع: SP GLOBAL
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 36685
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *