۰
فوتونگار میز نفت/

۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا

میز نفت - این سازه‌های بزرگ برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و محیط‌های شدید در زمان استخراج، ذخیره و پالایش نفت و گاز طبیعی در اعماق بستر اقیانوس طراحی‌شده‌اند. این مقاله به معرفی ۱۰ سکوی نفتی بزرگ جهان می‌پردازد
10 سازه بزرگ نفتی جهان | میز نفت
10 سازه بزرگ نفتی جهان | میز نفت
به گزارش میز نفت،   درحالی‌که جهان به سرمایه‌گذاری پرشتاب در توسعه راه‌حل‌های انرژی پایدار ادامه می‌دهد، سکوهای نفت و گاز فراساحلی همچنان برای برآوردن نیازهای جهانی انرژی حیاتی هستند.

این سازه‌های عظیم برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و محیط‌های شدید در زمان استخراج، ذخیره و پالایش نفت و گاز طبیعی در اعماق بستر اقیانوس طراحی‌شده‌اند. این مقاله به معرفی ۱۰ سکوی نفتی بزرگ جهان می‌پردازد و ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد آن‌ها را تشریح می‌کند:
 
 
1. دکل نفتی برکوت
 
۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت

سکوی نفتی برکوت که در سواحل اقیانوس آرام روسیه در نزدیکی جزیره ساخالین قرار دارد، بزرگ‌ترین سکوی نفتی در جهان است. این معجزه دانش مهندسی با وزن تقریبی 200 هزار تن، از حداکثر ظرفیت استخراج سالانه4.5میلیون تن نفت خام برخوردار است.

این سکو برای مقاومت در برابر شرایط زیر قطبی، ازجمله امواج 60 فوتی و دمای 44- درجه سانتی‌گراد طراحی‌شده است. ساختار سازه مبتنی بر گرانش (GBS) آن به بستر دریا متصل شده است و پایداری آن را در شرایط آب و هوایی نامساعد و چالش‌های محیطی فراهم می‌کند.

سکوی برکوت که برای بهره‌برداری از ذخایر عظیم نفتی آرکوتون-داگی ساخته شد، یکی از گران‌ترین و چالش‌برانگیزترین پروژه‌هایی بود که توسط کنسرسیومی از شرکت‌های نفتی بزرگ از ایالات‌متحده، ژاپن، هند و روسیه انجام شد. این پروژه 12 میلیارد دلاری که با عنوان "عقاب طلایی" نام‌گذاری شده است، انتظار می‌رود در یک دهه آینده بیش از 9 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند.

طول این سکوی عظیم 105 متر، عرض 60 متر و ارتفاع 144 متر است. وزن آن بیش از 42780 تن است و ماژول‌های مختلف، تجهیزات اضطراری، یک سیستم امنیتی، یک دکل، یک واحد پردازش، یک بخش مسکونی، یک پد فرود هلیکوپتر و سایر امکانات را در خود جای داده است.
 
 
 
2. تأسیسات تولید، ذخیره و تخلیه شناور استونز

۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت
 
شرکت شل، شناور استونز را در خلیج مکزیک ایالات‌متحده و تقریباً 322 کیلومتر دورتر از ساحل نیواورلئان، راهبری می‌کند. این پروژه با رسیدن به عمق شگفت‌انگیز 9500 فوت زیر سطح دریا، رکورد عمیق‌ترین پروژه عملیاتی نفت و گاز کره زمین را در اختیار دارد.

این سکو در حقیقت یک نفت‌کش سوئزمکس تغییر کاربری شده است که با استفاده از فن‌آوری مهار برجک شناور (BTM) در موقعیت خود ایمن شده است. این شناور به دو حلقه چاه متصل می‌شود و برنامه‌هایی برای گسترش آن به شش چاه در طول زمان دارد و از تجهیزات پیچیده و انعطاف‌پذیری برای انتقال نفت و گاز به سطح استفاده می‌کند‌.

پروژه استونز می‌تواند در اوج تولید روزانه 60 هزار بشکه نفت تولید کند. تخمین زده می‌شود که این میدان دارای بیش از 2 میلیارد بشکه معادل ذخیره نفت باشد که به میزان قابل‌توجهی به تولید جهانی نفت کمک می‌کند.
 
3. سکوی نفتی پردیدو

۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت
 
سکوی نفتی پردیدو که در خلیج مکزیک و 200 مایلی جنوب گالوستون، تگزاس واقع شده است، عمیق‌ترین سکوی اسپار در جهان است. این سکو که توسط شل اداره می‌شود، در عمق 2450 متری (8000 فوت) آب لنگر انداخته و نفت و گاز را از اعماق بین 2300 تا 2800 متر برداشت می‌کند.

اسپار استوانه‌ای پردیدو 170 متر (555 فوت) اندازه دارد و به کف دریا متصل شده است. ارتفاع بدنه آن 267 متر و تقریباً به‌اندازه برج ایفل است و 22 هزار تن وزن دارد.

این سکو می‌تواند روزانه 100 هزار بشکه نفت و 200 میلیون فوت مکعب گاز را تولید کند. این به‌عنوان قطبی برای سه میدان در خلیج مکزیک - گریت وایت، توباگو، و سیلورتیپ - عمل می‌کند و از طریق شبکه خطوط لوله 44 کیلومتری (27 مایلی) در کف اقیانوس به 22 حلقه چاه نفت متصل است.
 
4. سکوی نفتی المپوس (مریخ B)

۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت
 
سکوی نفتی المپوس که با نام Mars B شناخته می‌شود، متعلق به شل است و در میدان Mars B در خلیج مکزیک فعالیت می‌کند. این پلت فرم برای افزایش عمر میدان مارس حداقل تا سال 2050 میلادی و افزایش ظرفیت تولید ساخته شده است.

المپوس با وزن 120 هزار تن و در ارتفاع 406 فوتی از پایه بدنه تا بالای اسکله، یکی از بزرگ‌ترین سکوهای شناور در اعماق آب در جهان است. این پلتفرم در عمق آب حدود 3100 فوت کار می‌کند و 100 هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند.

از زمان آغاز به کار در سال 2014 میلادی، سکوی المپوس بیش از 700 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. 192 فرصت شغل دریایی بر روی آن فعال بوده و دارای مساحت عرشه ترکیبی 342000 فوت مربع است.
 
5. سکوی هیبرنیا

۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت

سکوی هیبرنیا در حدود 196 مایلی شرق نیوفاندلند، کانادا، بزرگ‌ترین سکوی فراساحلی جهان و اولین سازه مبتنی بر جاذبه و مقاوم در برابر کوه‌های یخ است. این سکو در اقیانوس اطلس شمالی فعالیت می‌کند و وزن کل آن 49 هزار تن است.

این سکو برای مقاومت در برابر برخورد با کوه‌های یخی تا وزن 1.1 میلیون تن طراحی‌شده است. دارای یک کیسون سیمانی 106 متری ساخته شده از بتن است که توسط یک سازه فولادی اطراف محافظت می‌شود تا در برابر کوه‌های یخ مقاومت کند. ساختار مبتنی بر جاذبه (GBS) می‌تواند 1.4 میلیون بشکه نفت را در خود ذخیره کند.

سکوی هیبرنیا از نوامبر 1997 میلادی تاکنون فعالیت می‌کند و روزانه بیش از 1400 بشکه نفت تولید می‌کند. انتظار می‌رود این سکو تا سال 2040 میلادی به تولید نفت خود ادامه دهد و سهم قابل‌توجهی در تولید جهانی نفت داشته باشد.
 
6. سکوی پترونیوس

۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت

سکوی پترونیوس که در خلیج مکزیک در نزدیکی نیواورلئان واقع شده است، یکی از بلندترین سازه‌های مستقل در جهان است. این دکل از نوع برج با سازگاری ثابت که بین سال‌های 1997 تا 2000 میلادی ساخته شد، 47399 تن وزن دارد و در عمق 1754 فوتی کار می‌کند.

طراحی منحصربه‌فرد پترونیوس به آن اجازه می‌دهد تا به‌جای مقاومت در برابر حرکت ناشی از امواج یا باد، با جریان‌های جزر و مدی تکان بخورد. این سکو در ارتفاع چشمگیر 2001 فوت قرار دارد و دارای قسمت بالایی چندطبقه شامل تجهیزات ضروری، محل زندگی کارگران، خطوط لوله، اتاق عملیات و دکل حفاری است.

سکوی پترونیوس می‌تواند روزانه 60 هزار بشکه نفت و 3100000 مترمکعب نفت و گاز طبیعی را برداشت کند. همچنان یکی از بازیگران اصلی تولید جهانی نفت است.
 
 
7. سکوی بالدپات

۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت
 
سکوی Baldpate که در سواحل لوئیزیانا واقع شده است، اولین برج آزاد و منطبق بر فراساحلی بود. این سکو طراحی‌شده توسط Hudson Engineering در هیوستون، تگزاس، در عمق 1650 فوتی آب قرار دارد. این سکو در سال 1999 میلادی به اوج تولید خود رسید.

طراحی و ساخت منحصربه‌فرد، آن را به بخشی ضروری از چشم‌انداز تولید نفت جهانی تبدیل کرده است. ادامه فعالیت آن به عرضه کلی نفت جهانی کمک می‌کند.
 
 
8. سکوی ترول A
 
۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت
 
سکوی ترول A، واقع در سواحل غربی نروژ، یکی از بلندترین سازه‌های جهان است که 1210 فوت ارتفاع دارد. این سکو از بتن با استحکام بالا تقویت شده با کابل‌های فولادی استفاده می‌کند که آن را به یک شگفتی مهندسی و طراحی تبدیل کرده است.

پلت فرم ترول A از سال ۱۹۹۶ میلادی فعالیت می‌کند و سهم قابل‌توجهی در تولید جهانی نفت داشته است. دارا بودن طراحی و ساخت منحصربه‌فرد به آن اجازه می‌دهد تا در شرایط سخت دریای شمال مقاومت کرده و درعین‌حال سطح تولید باثبات خود را حفظ کند.
 
9. سکوی شناور المپوس (مارس B)

۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت
 
سکوی شناور المپوس متعلق به شل، بزرگ‌ترین سکوی شناور این شرکت در آب‌های عمیق است. این سکو در کره جنوبی ساخته شد و در فوریه 2014 میلادی به بهره‌برداری رسید. المپوس با ارتفاع 405 فوت و وزن 122 هزار تن، آخرین فناوری‌ها و امکانات رفاهی مدرن را برای 195 کارگر خود ارائه می‌کند.

پلت فرم المپوس از استخراج و فرآوری روزانه بیش از 360 هزار بشکه نفت از طریق 48 چاه نفت خود پشتیبانی می‌کند. ستون‌های نگهدارنده سکو را با رنگ مخصوص مقاوم در برابر خوردگی پوشانده‌اند که دوام و طول عمر آن را در خلیج مکزیک تضمین می‌کند.
 
10. سکوی نفتی المپوس

۱۰ سکوی بزرگ نفتی دنیا - میز نفت

سکوی نفتی Olympus، همچنین به‌عنوان Mars B شناخته می‌شود، متعلق به شل است و در میدان Mars B در خلیج مکزیک فعالیت می‌کند. این سکو برای افزایش عمر میدان مارس حداقل تا سال 2050 میلادی و افزایش ظرفیت تولید ساخته شده است.

المپوس با وزن 120 هزار تن و در ارتفاع 406 فوتی از پایه بدنه تا بالای اسکله، یکی از بزرگ‌ترین سکوهای شناور در اعماق آب در جهان است. این سکوی غول‌پیکر در عمق آب حدود 3100 فوت نصب‌شده و تقریباً 100 هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند.

از زمان آغاز به کار در سال 2014 میلادی، سکوی المپوس بیش از 700 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. دارای 192 کارگر و مهندس متخصص بوده و مساحت عرشه آن 342 هزار فوت مربع است.
 
نویسنده: مت نیکلسون
مترجم: محسن داوری
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۲۱
کد مطلب: 36757
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *