۰
درباره استاندارد دوگانه وزارت نفت

پایان سریع دیپلماسی انرژی دولت رئیسی

میز نفت - با توقف ارسال گاز ترکمنستان به آذربایجان، ادعای دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم بار دیگر تبدیل به سوژه‌ای برای تردید در موفقیت‌های ساختگی دولت شد.
پایان سریع دیپلماسی انرژی دولت رئیسی
به گزارش میز نفت، قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان لغو شده است؛ ترکمنستان با آذربایجان به مشکل خورده و عملیات صادرات گاز ترکمن‌ها متوقف شده است. ماجرای این قرارداد به پاییز 1400 برمی‌گردد که قرارداد سوآپ بین کشورهای ترکمنستان، ایران و آذربایجان امضا شد. پس از امضای این قرارداد، دستگاه تبلیغاتی دولت به کار افتاد و حماسه‌های بزرگی درباره «دیپلماسی انرژی» وزارت نفت سروده شد.

تصاویر ابراهیم رئیسی در کنار الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به یک سند ماندگار در دیپلماسی 13 تبدیل شد؛ بر اساس این قرارداد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال می‌یابد. وزیر نفت در آذر 1400 گفته بود: «وزیر نفت سهم ایران از تجارت گاز در منطقه را کمتر از ۲ درصد عنوان کرد و گفت: این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند.»

این قرارداد به‌قدری برای نمایش‌های وزارت نفت جذاب بود که احمد اسدزاده معاون بین‌الملل وزیر نفت به رسانه‌ها می‌رفت و از توفیقات دولت می‌گفت؛ به‌عنوان‌مثال او در دی 1400 گفت: «هم قرارداد سوآپ را که پیش‌تر مطرح بود احیا کنیم، هم قفل روابط با ترکمنستان را بشکنیم، هم موضوع دریای خزر و میدان نفتی البرز را که سابقاً تفاهم‌هایش میان مقام‌های ارشد دو کشور ایران و آذربایجان امضا شده تحرک بدهیم و هم پیشنهادهای جدیدی پیرو این ابتکار عمل برای تقویت مبادلات و تعاملات با کشورهای منطقه دریافت شود، موضوع سوآپ نتیجه سناریویی بود که طراحی شد و شکل گرفت. بااینکه ابعاد این اقدام به لحاظ اقتصادی کوچک است و برخی زوایای آن را هم نمی‌شود بیان کرد اما به لحاظ راهبردی ابعاد عمیقی دارد که اهل فن آن را می‌دانند.»

ازنظر اسدزاده و البته دولتی‌ها، «اهل فن» می‌دانند چه گام بزرگی در امضای سوآپ گاز برداشته شده است که اگر دولت سیزدهم نبود، هیچ‌گاه چنین اتفاق شگرفی رخ نمی‌داد؛ دم مسیحیایی وزارت نفت اما حالا قطع شده. دیگر خبری از سوآپ گازی نیست و ترکمنستان به زیر این قرارداد زده است تا چند میلیون مترمکعبی که نصیب ایران می‌شد، از دست برود.

اما حالا واکنش وزارت نفت چه بود؟ مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز گفته است، اختلافات میان ترکمنستان و آذربایجان، اجرای این قرارداد را متوقف کرده است؛ به بیان ساده‌تر، امضای قرارداد سوآپ ابتکار و حاصل تلاش وزارت نفت بوده و لغو شدنش، اما ارتباطی به دولت ندارد!

استاندارد دوگانه‌ای که نشان می‌دهد دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم، مانند خطی است روی یخ؛ یخی که آب می‌شود و دستاوردها از بین می‌روند...
 
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب: 36790
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *