۰
چرا بازار سرمایه قرمز شد؟

رد خوراک پالایشی در بورس تهران

میز نفت - ابلاغ فرمول جدید محاسبه خوراک پالایشگاه های کشور اثر منفی روی بورس گذاشت که ماجرای این بخشنامه در نوع خود جالب است.
پالایشگاه | میز نفت
پالایشگاه | میز نفت
به گزارش میز نفت،  با ابلاغیه وزارت نفت نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و نرخ فروش فرآورده‌های نفتی منتشر شد. براساس این مصوبه، فرمول نرخ خوراک نفت خام شرکت‌های پالایشی مشابه دو سال اخیر بوده و معادل متوسط قیمت نفت خام برنت، عمان و دبی با در نظر گرفتن ۵ درصد به علاوه ۵ دلار تخفیف است.
 
 در وهله نخست این موضوع خبر خوبی برای شرکت‌های پالایشی قلمداد می‌شود، اما نکته مهم و منفی این مصوبه این است که در ابلاغیه جدید نرخ فروش بنزین فوب خلیج فارس جایگزین نرخ بنزین فوب سنگاپور شده و بدین ترتیب با توجه به کمتر بودن نرخ بنزین خلیج فارس به میزان ۴دلار نسبت به فوب سنگاپور باید گفت که فرمول نرخ خوراک دریافتی شرکت‌های پالایش نفت ثابت اما فرمول تعیین نرخ فروش و درآمدهای شرکت‌های پالایشی از محل فروش بنزین به ضرر شرکت‌ها خواهد بود و باعث کاهش سود آنها خواهد شد.
 
از طرفی مطابق مصوبه روز گذشته، شرکت‌هایی که اکتان بنزین آنها پایین‌تر یا به عبارتی کیفیت بنزین آنها پایین‌تر است باید بنزین خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند و در اثر این موضوع نیز درآمد شرکت‌های پالایشی و سودآوری آنها به صورت قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

در نهایت باید گفت مصوبه جدید باعث می‌شود کرک اسپرد بنزین در اثر فرمول جدید به میزان ۴۰ الی ۵۰درصد نسبت به مصوبه سالیان قبل کاهش یابد که این موضع تاثیر قابل‌توجهی روی سودآوری شرکت‌های این گروه خواهد داشت و باعث ایجاد فشار فروش قابل‌توجه روی نمادهای این گروه و سرایت فشار فروش و ترس به سایر صنایع و گروه‌های بازار می‌شود.

اتفاقات مذکور باعث شد در روز گذشته شاهد خروج هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از سهام و صندوق‌های سهامی باشیم و ارزش معاملات خرد با ثبت مبلغ ۶هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی در روز گذشته از تمامی روزهای یک ماه اخیر فراتر رفت. روز شنبه صندوق‌های درآمد ثابت با خروج پول حقیقی به میزان ۷۰۰میلیارد تومانی مواجه شدند.
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۴۵
کد مطلب: 36912
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *