۳
۵
رابطه قتل مدیر جم تی وی و دلال دکل گمشده

سرگردانی رسانه‌ای دلال دکل با قتل کریمیان؟

طباطبایی - عصر نفت
طباطبایی - عصر نفت
ميزنفت/ سعید کریمیان مدیر شبکه‌های جم تی دو شب پیش به ضرب 27 گلوله کشته شد؛ مرگ کریمیان برای هر چهره‌ای که خبر ناراحت کننده‌ای نباشد یکی از تراژدی ترین اتفاقات رخ داده برای دلال بزرگ دکل‌های حفاری است٬ رضا مصطفوی طباطبایی.

کریمیان به مدد ارتباطات خانوادگی و سببی با طباطبایی٬ بازیگردانی رسانه‌ای او را پس از فرار وی به خارج از کشور بر عهده گرفت و به مدد ارتباطات رسانه‌ای خود با تعدای از شبکه‌های تلویزیونی که عمدتا رسانه‌های اپوزسیون بودند٬ به تعدادی از مدیران نفتی ایران حمله و طباطبایی را به عنوان یکی از خدمتگزاران کشور معرفی کرد.

طباطبایی که پیش از لو رفتن ماجرای دکل 87 میلیون دلاری مردی در سایه بود٬ توسط کریمیان به شبکه‌های بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و چند شبکه دیگر راه یافت و با عنوان کارشناس نفتی ایران به اظهار نظر پرداخت. اوج این رابطه در شبکه بی بی سی فارسی دیده شد جایی که طباطبایی با در اختیار گرفتن یک تریبون و پارچه‌ای زیبا در جیب کت خود٬ از نقش خود در تهیه اعتبار از چین برای کشور گفت و توپ فساد اخیر را به زمین کسانی انداخت که دشمن او بودند.

همزمان با این نفوذ٬ شبکه صدای آمریکا هم در برنامه‌هایی همین روند را در پیش گرفت. علی رضا نوری زاده مجری این برنامه در بخشی از برنامه شبانه خود در قامت یک مرد مطلع از واردات دکل حفاری گفت: خادمی به درخواست چینی‌ها برای واردات دکل حفاری با فاینانس 4 ساله پاسخ رد داد در حالی که می توانست با آن ها کار کند. وی به طور مشخصی از مدیرعامل اسبق حفاری شمال انتقاد کرد که چرا برای واردات دکل های چینی با دلال ها وارد مذاکره نشده است!

دلیل این موضوع هم مربوط به تصمیم خادمی برای اخراج شرکت‌های وابسته به طباطبایی از شرکت حفاری شمال بود که تخریب وی با هماهنگی کامل میان کریمیان و طباطبایی در دستور کار قرار گرفت. کریمیان حالا دیگر وجود خارجی ندارد و همین خلا برای طباطبایی تبدیل به یک معضل شده است.

براساس این گزارش، ماجرای انعقاد قرارداد خرید دکل حفاری به روزهایی برمی گردد که علی طاهری مطلق در سال ۸۸ جایگزین مسعود سلطان پور در شرکت تاسیسات دریایی می شود و با ایجاد تغییر در روابط این شرکت با زیر مجموعه خود، خرید یک دکل حفاری را در دستور کار قرار می دهد. مدیرعامل سابق شرکت تاسیسات دریایی با شرکت حفاری گلوبال پتروتک کیش دچار اختلاف کاری شده و تصمیم می گیرد بخشی از پروژه های حفاری شرکت تاسیسات دریایی و نه تمام آن را به زیرمجموعه خود واگذار کند درست در روزهایی که گلوبال پتروتک کیش، پروژه های خارج از شرکت را در دست بررسی داشت.

در روزهایی که این اختلافات در مجموعه تاسیسات دریایی به اوج خود رسیده بود، کار حفاری 22 حلقه چاه دریایی فاز 14 پارس جنوبی به تاسیسات دریایی واگذار شد که این شرکت به دلیل عدم برخورداری از دکل دریایی با محدودیت مواجه شد.
رضا مصطفوی طباطبایی با یکی از مدیران شرکت نفت و گاز پارس، موضوع دکل مورد نظر را مطرح می کند که حاضر است آن را برای تاسیسات دریایی خریداری کند. مدیر مذکور بدون اطلاع از ماهیت این دو دلال نفتی، به شرکت تاسیسات دریایی توصیه می کند که برای عقب نماندن از برنامه حفاری فاز 14 بررسی و خرید این دکل را در دستور کار قرار دهند. به بیان روشن تر، این دلال نفتی به جای ارائه این پیشنهاد به پیمانکار حفاری، به سراغ کارفرما رفته و وی را مجاب کرد که به تاسیسات توصیه شود تا ایده این موضوع را بررسی کند.

با ورود این پیشنهاد به تاسیسات دریایی، گروهی مامور بررسی این دکل می شوند آن هم در شرایطی که این شرکت به دلیل تحریم های بین المللی دسترسی به منابع ارزی و طلب های خود را از دست داده بود؛ دکل مزبور که فعالیت خود را از سال 1984 آغاز کرده بود دکلی 3 پایه و منطبق بر نیازهای جغرافیایی خلیج فارس بود و گفته شد در صورت تجهیز کامل این دکل، 87 میلیون دلار دریافت شده و ضمانت و کلاس بین المللی امریکایی برای آن صادر خواهد شد.
 
با توجه به اطلاعات واصله از فروشنده اصلی شرکت GSP، آقای (س.ه) یکی از اقوام نزدیک به رضا مصطفوی طباطبایی به عنوان طرف مذاکره کننده از سوی این دلال نفتی به عنوان پوشش به مذاکره با مالکین دکل و مسولان تاسیسات دریایی می نشیند. باتوجه به موضع گابریل کومانسکو مدیرعامل شرکت رومانیایی GSP مبنی بر مشکلات این شرکت برای دور زدن تحریم ها و معامله با ایران، دلال معروف با مطرح نمودن شرکت DEAN، عمر کامل السواده اردنی را به عنوان همه کاره این شرکت به جلو می اندازد.

در همین روزها بود که موضوع شکایت شرکت GSP از شرکت DEAN به دلیل ناتوانی این شرکت در بازپرداخت پول دکل رسانه ای شد؛ شکاینی که در لندن بررسی می شد و دادگاه مشغول بررسی این پرونده بود. با عیان شدن ماجرا، دلال ها به یکباره ظاهر شدند و به مسولان تاسیسات دریایی تاکید کردند که برای پیروز شدن در دادگاه، باید مبلغ 17 میلیون دلار دیگر به حساب DEAN واریز شود تا وکلای این شرکت در دادگاه توان مالی خود و پول دکل را به اثبات برسانند که در صورت تحقق چنین موضوعی، دکل به ایران منتقل خواهد شد. 

با پرداخت 87 میلیون دلار به حساب این شرکت در چهار قسط، طباطبایی و DEAN اعلام می کنند که پرونده در خصوص پیش پرداخت در دادگاه مطرح است ولی هیچگونه آمار و اطلاعات رسمی ارائه نمی دهند. 

بررسی ها نشان می دهد که این پرونده همچنان در دادگاه لندن در جریان است اما صدور هرگونه رای، ارتباطی به ایران نداشته و مشخص نیست که دکلی به DEAN و پس از آن به تاسیسات دریایی تحویل داده شود یا خیر؟! طباطبایی و شرکت DEAN تا ماه‌ها بعد می گفتند که 73 میلیون دلار به اضافه 14 میلیون دلار پیش پرداخت دادگاه لندن که ظاهراً به شرکت DEAN پرداخت شده، با رأی دادگاه بلوکه شده است. 

بعدها نیز گفته شد 87 میلیون دلار بعلت تحریم توسط پلیس امارات بلوکه شده است و زمانی همه چیز عیان شد که پول ها با مدیریت دلال فراری و کارگزاری عمر برای طباطبایی جا به جا و سرمایه گذاری می شود.  مسئولین DEAN متواری شده و طباطبایی شایعه می کند که عمر و DEAN را نمی شناسد. طباطبایی یکی از قماربازان قهار کازینوها بوده و در ماجرای پرونده کرسنت دارای پیشینه جالبی است که حالا در فرانسه به گذر ایام مشغول است.
 
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 17447
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


صدرا تهورى
Canada
فعلا كه رفته لندن در منطقه ريچموند يه ملك نزديك ٥ ميليون پوندى خريده و داره اونجا ميكنه و حتى دبى هم نميره.
United States
ضلع سوم اين مثلث جناب اقاي عليرضا خزعلي را جا انداختيد.
رضا زيورى
Canada
ادم تعجب ميكنه از مديريت نفت در ايران. اخه اين بابا از قيافه اش شيطنت و كلاهبردارى ميباره. چه جورى بهشاعتماد كردن و ٨٧ ميليون دلار پول بى زبون رو در اختيار اين قمار باز قرار دادن؟ حيف پول... حيف نون....
خرم زاده
Iran, Islamic Republic of
با سلام...لطفا نفر مطلع در این جریان که از ایشان به نام یکی از مدیران نفت وگاز پارس در فاز ۱۴ نام برده می شود را معرفی نمایید آیا ایشان همان کسی نیست که به لطف وزیر محترم نفت در حال حاضر رسما همه کاره نفت وگاز پارس است!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
سرمایه ملی کشور چطور داره چپاول میشه؟