۱
۳
علت اصلی فوران چاه 147 از زبان یکی از حفاران آن؛

شیر رمز BOP دکل95 به‌علت برخورد با لوله وزنه، رشته حفاری را قطع نکرد

شیر رمز در حین بسته شدن با نقطه‌ای برخورد کرد که لوله وزنه (Drill collar) قرار داشت، از این رو، نتوانست لوله حفاری را ببرد و قطع کند، فوران چاه پس از سه چهار دقیقه شدت گرفت و این مصیبت رخ داد.
علت اصلی فوران چاه 147 از زبان یکی از حفاران آن - عصر نفت
علت اصلی فوران چاه 147 از زبان یکی از حفاران آن - عصر نفت
به گزارش ميزنفت٬ کانال تلگرامی نفت پلاس (@naftplus) نوشت: یکی از حفاران دکل 95 فتح شرکت ملی حفاری ایران درباره حادثه فوران چاه 147 رگ سفید و سوختن دکل حفاری، به نفت پلاس گفت: «مشغول کار بودیم که گاز و گِل حفاری بالا زد، فرزاد فریاد زد، همه فرار کنند. همه حفارها را رد کرد و خودش ماند تا شیرهای رمز روی فوران‌گیر (Blow Out Preventer) را ببند به امید اینکه از بروز حادثه جلوگیری کند.»
 
وی افزود: «او تا آخرین لحظه روی دکل مانده بود و هر چه صدایش می‌کردیم، داد می‌زد: «یه دقیقه دیگه میام.» او جسورانه داشت، شیر رمز را می‌بست تا لوله حفاری را قطع کند و چاه بسته شود، همه اقداماتی که در چنین موقعیت‌هایی یک حفار انجام می‌دهد را به‌طور کامل انجام داده بود و...»
 
به گفته وی، «اما گویا، شیر رمز در حین بسته شدن با نقطه‌ای برخورد کرد که لوله وزنه (Drill collar) قرار دارد؛ کار این لوله‌ها این است که 2 رشته حفاری را به هم متصل می‌کنند و همچنین موجب کشیدگی ساق حفاری و قرار گرفتن وزن مورد نیاز بر روی مته می‌شوند. وقتی شیر رمز به علت برخورد با Collar که قطر زیاد و جنس سخت آلیاژی دارد، نتوانست لوله حفاری را ببرد و قطع کند، فوران چاه پس از سه چهار دقیقه شدت گرفت و این مصیبت رخ داد.»
 
این حفار دکل 95 فتح شرکت ملی حفاری ایران یادآور شد: «اینکه برخی رسانه‌ها از قول بعضی متخصصان نوشته‌اند که شیر فشارشکن روی دکل ٩٥، چون چینی بوده، عمل نکرده و موجب فوران چاه 147 رگ سفید و آتش سوزی دکل ملی حفاری شده است، صحت ندارد. این فوران‌گیر (BOP) هیچ مشکلی نداشت و اخیرا هم تست شده بود، اما صنعت نفت و به‌ویژه صنعت حفاری، پیوسته آبستن حادثه است و هر لحظه ممکن است با موارد پیش‌بینی نشده در عملیات روبه‌رو شویم، آن هم در زمانی که خشم زمین نمایان می‌شود و چاه در آستانه فوران است و راهی برای کنترل آن نیست، باز هم حفارمردان دلیر و شریف ایران اسلامی، تا آخرین لحظه، مسئولانه روی دکل می‌مانند تا شاید بتوانند از بروز حادثه جلوگیری کنند، با این وجود جان خود را از دست می‌دهند و... بعضی از دوستان اگر دلجویی و کمکی نمی‌کنند، لطفا دست‌کم نمک به زخم‌مان نپاشند»
 
 
*روزانه 6000 بشکه نفت از چاه 147 رگ سفید فوران می‌کند
 
بر اساس آخرین برآوردها، هم اکنون پنج تا 6 هزار بشکه نفت از دهانه چاه 147 میدان رگ سفید خارج می‌شود و می‌سوزد. گفته می‌شود فشار مخزن رگ سفید در چاه 147 حدود چهار تا پنچ هزار پی.اس.آی است.
 
میدان نفتی رگ سفید که در نزدیکی بندر هنديجان و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از جنوب شرقی اهواز قرار دارد، در سال ۱۳۴۳ کشف شد. این میدان پس از میدان نفتی پازنان، بزرگترین حجم کلاهک گازی در میان میدان‌های نفتی ایران را دارد و حجم ذخیره نفت درجای آن ۱۶.۵ میلیارد بشکه و حجم ذخیره گاز درجای آن نیز بیش از 54 تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود. هم‌اکنون روزانه 180 هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‌شود.
 
چاه ١٤٧ميدان رگ سفيد كه با دکل۹۵ ملي حفاري تا عمق۲۶۱۰متری حفاری شده بود، حين عملیات لوله بالا ظهر هفتم آبان‌ماه جاری فوران كرد و آتش گرفت و 2 تن از کارکنان شریف و دلیر شرکت ملی حفاری ایران (شادروان محمد سلیمی؛ دکلبان و شادروان فرزاد ارزانی؛ حفار) در این حادثه جان باختند
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 19473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


فورانگیر
United States
درباره جمله؛
بسته شدن با نقطه‌ای برخورد کرد که لوله وزنه (Drill collar) قرار دارد...
مکانیزم BOP طوری طراحی شده که چنین اتفاقی رخ ندهد، واضح است که احتمال بسته شدن RAMS روی COLLAR بسیار محتمل است، و اولین بار مکانیزم BOP هشتاد سال پیش وارد صنعت نفت شد، از آن روز تا به امروز قطعا طراحان این محصول فکری برای برطرف کردن معضل فوق کرده اند. بهترین سازنده BOP یا فورانگیر شرکت کمرون آمریکاست در لینک زیر که از این شرکت است خواهید دید که چگونه BOP این شرکت از پس این مشکل بر آمده است. لذا بسته نشدن BOP در نتیجه کیفیت پایین محصول خریداری شده بوده است.
لینک کمرون:
Iran, Islamic Republic of
هرکس با حداقل های حفاری اشنا باشد میداند که shear تنها برروی tool joint نباید بسته شود
Iran, Islamic Republic of
با سلام
حین لوله بالا حدودا عمق ۱۴۰۰ متری این اتفاق افتاد بنابراین کالری در کار نبوده است.