۰
اویل پرایس:

خلیج فارس در تنگنای اوپک

اویل پرایس ضمن اشاره به ادامه روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی نوشت: اوپک در شرایطی سال گذشته تصمیم گرفت تا سقف تولید خود را بدون تغییر حفظ کند و قیمت نفت را با این اقدام پایین نگه دارد که هدف اصلی این سازمان غیر سودآور کردن تولید شیل نفت و خارج کردن این دسته تولیدکنندگان از بازار بود تا سهم خود را در بازارهای بین المللی انرژی افزایش دهد.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش ميزنفت، اوبل پرایس نوشت:

شاید این راهبرد عملی باشد ولی در عین حال تاثیرات منفی نیز بر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه داشته است. نه تنها این راهبرد موجب عدم تعادل در بودجه کشورهای نفت خیز خاورمیانه شده بلکه در شرایط کنونی بازار سهام کشورهای منطقه نیز تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.

پیش از این تصور می شد که افزایش تولید شیل نفت در آمریکا عامل اصلی افت شدید قیمت نفت از 110 دلار در سال 2014 میلادی به سوی قیمت های کنونی است. ولی تصمیم  اوپک برای حفظ سقف تولید در سطح 30 میلیون بشکه در روز نیز تاثیر زیادی بر افت بیشتر قیمت نفت داشته است.

این یک جنگ قیمتی بود که علیه تولیدکنندگان شیل نفت اعلام شد. پروسه تولید شیل نفت بسیار پر هزینه تر از روش متعارف استخراج نفت در کشورهای خلیج فارس است و اگر قیمت هر بشکه نفت به بالاتر از 60 دلار افزایش پیدا نکند، ادامه تولید شیل نفت صرفه اقتصادی نداشته و سودآور نخواهد بود.

این راهبرد همچنین موجب کاهش درآمدهای اوپک شده است. مانور قیمتی اوپک موجب کاهش درآمدهای ارزی اعضای اوپک به خصوص عربستان سعودی شده است. زمانی که این راهبرد از سوی اوپک اتخاذ می شد، ذخایر ارزی عربستان سعودی بالغ بر 750 میلیارد دلار بود. نه تنها کشورهایی مثل ونزوئلا که برای تامین هزینه های بودجه به قیمت بالاتر نفت نیاز دارند، از کاهش قیمت نفت در ماه های اخیر به شدت متضرر شدند بلکه حتی کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان نیز از این مساله زیان دیدند. عربستان به سرعت پیش بینی های خود نسبت به درآمدهای بودجه در سال 2015 میلادی را تعدیل کرده است.

موسسه رتبه بندی اس اند پی آمریکا نیز ضمن اشاره به افت درآمدهای نفتی عربستان، رتبه اعتباری این کشور را کاهش داده است و چشم انداز وضعیت مالی عربستان را منفی ارزیابی کرده است.

عربستان سعودی در 10 سال منتهی به 2013 میلادی با مازاد بودجه معادل 13 درصد تولید ناخالص داخلی روبرو بوده است. از زمانی که روند نزولی قیمت نفت آغاز شد، مازاد بودجه به کسری بودجه 16 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2015 میلادی تبدیل خواهد شد.

کاهش رتبه اعتباری عربستان موجب افزایش هزینه های استقراض برای شرکتها و دولت عربستان سعودی می شود. ولی این مساله به طور کلی تاثیر منفی زیادی بر کل خاورمیانه داشته است. نگرانی سرمایه گذاران نسبت به کاهش احتمالی هزینه های بودجه عربستان تاثیر منفی زیادی بر شاخص سهام در بازارهای منطقه داشته است.

شاخصه سهام در بازارهای مالی عربستان، ابوظبی، دوبی و مصر با کاهش روبرو شده است.
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۹
کد مطلب: 10107
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *