۰
وال استریت ژورنال خبر داد:

اجبار عرب‌ها به تأخیر در اجرای پروژه‌های نفتی

افت شدید قیمت نفت موجب شده تا تولیدکنندگان انرژی در منطقه خلیج فارس پروژه های نفتی خود را به تاخیر بیندازند تا میلیون ها دلار در هزینه های خود در شرایط سخت کنونی صرفه جویی کنند.
اجبار عرب‌ها به تأخیر در اجرای پروژه‌های نفتی
به گزارش ميزنفت ، روزنامه معتبر وال استریت ژورنال آمریکا نوشت: افت شدید قیمت نفت در ماه های اخیر فشار زیادی را به کشورهای عربی خلیج فارس وارد کرده است. شرکت نفتی آرامکوی عربستان بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان، توسعه پروژه 3 میلیارد دلاری در یکی از میدان های بزرگ نفتی خود را یک سال به تاخیر انداخته است.

مقام های سعودی همچنین از تاخیر ریاض در اجرای طرح صادرات گاز مایع طبیعی ال ان جی خبر می دهند.

امارات متحده عربی نیز قصد دارد پروژه 3 میلیارد دلاری برای افزایش تولید نفت این کشور به میزان 100 هزار بشکه در روز را متوقف کند و این توقف تا زمانی ادامه خواهد یافت که پیمانکاران این پروژه قیمت ارزان تری را پیشنهاد دهند.

دولت عمان نیز تصمیم گرفته است تا پروژه 1.4 میلیارد دلاری برای تولید انرژی برق با هزینه های کمتر را متوقف کند. توقف این پروژه ها نشانگر تاثیرات منفی افت قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای منطقه است.

البته تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ادامه روند نزولی قیمت نفت می تواند تاثیرات منفی بلندمدتی بر پروژه های انرژی کشورهای منطقه داشته باشد.

موسسه تحقیقات انرژی وود مکنزی اعلام کرد: شرکتهای نفتی جهان در شرایط کنونی که قیمت نفت به کمتر از 50 دلار در هر بشکه رسیده، بیش از 200 میلیارد دلار از پروژه های خود را تعلیق کرده و به تاخیر انداخته اند. قیمت نفت که اواسط سال 2014 به بیش از 114 دلار رسیده بود اکنون به مرز 50 دلاری رسیده است.

تونی هیوارد رئیس سابق شرکت نفتی بی پی نیز تاکید کرد: شرکتهای ملی نفت در خلیج فارس سعی می کنند از کاهش قیمت نفت استفاده کرده و هزینه های خود را در زنجیره عرضه و تولید کاهش دهند.

ولی تاخیر در اجرای پروژه های نفتی خلیج فارس این هدف مهم اوپک را با چالش جدی روبرو خواهد کرد که قصد داشته است همواره سهم خود در بازار جهانی نفت را حفظ کند.

در گذشته اوپک سعی کرده است تا با استفاده از سیاست کاهش تولید به تقویت قیمت نفت کمک کند ولی این بار عربستان سعودی و عراق با تمام توان اقدام به تولید نفت می کنند و کویت و امارات نیز سطح تولید خود را به طور بی سابقه ای افزایش داده اند.

بسیاری از شرکتهای انرژی بر این باورند که قیمت نفت در سال 2016 میلادی نیز به کمتر از 60 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

تحلیلگران انرژی بر این باورند که عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس هزینه های خود در زمینه پروژه های انرژی را کاهش خواهند داد و این مساله به ضرر تولید در آینده خواهد بود.

البته وزیر نفت کویت تاکید کرده است که این کشور همچنان در مسیر افزایش تولید نفت خود به 4 میلیون بشکه تا سال 2020 میلادی حرکت می کند. این رقم هم اکنون به 3 میلیون بشکه در روز رسیده است.

وزیر نفت عربستان نیز تاکید کرده است که ریاض تصمیمی برای لغو سرمایه گذاری های بزرگ نفتی طی سال های آینده ندارد. ایران نیز در صورت لغو تحریمهای بین المللی، آماده است تا سرمایه گذاری های جدیدی را برای افزایش ظرفیت تولید نفت انجام دهد.
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 10151
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *