۰
نگاهی به وضعیت ذخایر نفتی مالی

مالی مردد در نفتی شدن

مالی و نفت 2 مساله بسیار پیچیده هستند. در حالی که این کشور آفریقایی به آبهای بین المللی دسترسی ندارد ولی ذخایر معدنی غنی در اختیار دارد.
مالی مردد در نفتی شدن - میز نفت
مالی مردد در نفتی شدن - میز نفت
طی دهه های هفتاد و هشتاد میلادی بیش از 9 هزار کیلومتر از اراضی این کشور با استفاده از روش های 2 بعدی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیقات راضی کننده نبود و این در شرایطی بود که تهدیدات امنیتی، فقدان زیرساختها و شرایط نامساعد آب و هوایی نیز تمایل کمی را برای ادامه فعالیت در این بخش به وجود آورده بود.

البته این شرایط در سال 2004 میلادی تغییر کرد. افزایش قیمت جهانی نفت و پیدایش فناوری های جدید و اطمینان شرکتهای بزرگ بین المللی از کسب سود موجب شد تا فعالیت های بیشتری برای کشف ذخایر نفت و گاز در مالی انجام شود. احداث خط لوله چاد از طریق کامرون نیز موجب افزایش انتظارات و امیدها برای احداث خط لوله مالی از طریق الجزایر و دستیابی به بازار اروپا شد.

مطالعات و اکتشافات صورت گرفته نشان می دهد که ذخایر نفت و گاز مالی در 4 منطقه این کشور متمرکز شده است.
تقاضا و عطش شدیدی برای نفت در بازار داخلی مالی وجود دارد. مقام های مالی می توانند با کمی هوشیاری نه تنها شرکتهای نفتی بین المللی را جذب کنند بلکه در شرایط کنونی سرمایه گذاری این شرکتها را تضمین کنند.

شرکت نفتی "باراکا" که یک شرکت استرالیایی است و نام خود را به "باراکا انرژی اند ریسورس لیمیتد" تغییر داده است در واقع تقریبا تنها شرکتی است که می خواهد مالی را در نقشه نفتی جهان مطرح کند. این شرکت در سال 2005 میلادی قراردادی را با دولت مالی امضا کرد تا اجازه اکتشاف و بهره برداری از منطقه ای به وسعت 193200 کیلومتر مربع را داشته باشد. این منطقه از شرق تا مرزهای الجزایر و از غرب تا مرزهای موریتانی کشیده شده است.

این شرکت با پیشرفتی خیره کننده توانست در سال 2008 نیز حق اکتشاف در 8 بلوک دیگر منطقه ای به وسعت 272 هزار کیلومتر مربع را کسب کند.

شرکت نفتی سوناتراک الجزایر نیز تمایل خود را برای سرمایه گذاری در مالی اعلام کرده و قول داده است تا 4 سال آینده 11.5 میلیون دلار سرمایه گذاری کند.شرکت سلیر انرژی کانادا نیز قول داده است تا در بلوک 18 منطقه ای به وسعیت 19259 کیلومتر مربع بیش از 11.2 میلیون دلار سرمایه گذاری کند.

شرکت "اسفیر اینوستمنت" استرالیا نیز که در بلوک 8 فعالیت می کند قول داده است تا سرمایه گذاری بیشتری را در صنعت نفت مالی انجام دهد.

شبه نظامیانی که معمر قذافی را در لیبی سرنگون کردند همراه با القاعده در حال گسترش اقدامات خود در کشورهای همسایه از جمله مالی هستند. شمال مالی اکنون به منطقه ای مناسب برای اقدامات این شبه نظامیان تبدیل شده است. البته دخالت نظامی فرانسه در خاک مالی نیز با انگیزه های امنیتی و منابع بالقوه این کشور آفریقایی بوده است.
 
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۶
کد مطلب: 10539
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *