۰
برنامه ایران برای پسا تحریم

چشم ایران به اسار هند

ایران در حال مذاکره با شرکت پالایشگاهی اسار هند است. اسار دومین شرکت پالایشگاهی بزرگ خصوصی هند به شمار می رود. البته این شرکت هرگونه مذاکره با ایران برای فروش سهام خود را رد کرده ولی این مساله را نمی توان در نظر نگرفت که هند دومین مشتری بزرگ نفت خام ایران به شمار می رود.
پالایشگاه اسار هند - عصر نفت
پالایشگاه اسار هند - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اویل پرایس در تحلیلی نوشت:

14 جولای 2015 میلادی یک نقطه عطف مهم برای جمهوری اسلامی ایران بود چرا که با آمریکا و اتحادیه اروپا به توافقی دست یافت که بر اساس آن در ازای محدود شدن برنامه اتمی تهران، تحریم های غرب علیه بخش های انرژی و مالی لغو می شود. محدودیت های اقتصادی که در سال 2012 میلادی علیه ایران اعمال شد، ظاهرا قرار است اوایل سال 2016 میلادی لغو شود.

پس از لغو تحریمها ایران قصد دارد به سرعت تولید نفت خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد و تا مارس 2016 میلادی نیز یک میلیون بشکه دیگر به ظرفیت تولید نفت خود بیفزاید. با توجه به اینکه اکثر تحلیلگران بر این باورند که روند نزولی قیمت نفت در سال 2016 میلادی ادامه خواهد یافت این سئوال مطرح می شود که آیا ایران واقعا طرح خاصی برای افزایش تولید نفت دارد؟

وقتی به واقعیت های موجود نگاه می کنیم، به این مساله پی می بریم که ایران در واقع طرحی را در دست بررسی دارد که ظرفیت پالایشگاهی خود را توسعه دهد. آیا ایران قصد دارد سهم خود در بازار جهانی نفت را حفظ کند یا سعی می کند خود را در برابر نااطمینانی موجود در بازار محافظت نماید؟

عباس کاظمی معاون وزیر نفت ایران این مساله را تایید کرد که تهران در حال مذاکره با پالایشگاه های آسیایی ،آمریکای لاتین و اروپا برای سرمایه گذاری است. وی گفت: خرید پالایشگاه یا سهام شرکتهای پالایشگاهی بزرگ یکی از تاکتیک های ایران پس از لغو تحریمها خواهد بود. شرکت ملی نفت ایران قصد دارد در پالایشگاه های خارجی سرمایه گذاری کند که نفت ایران را پالایش می کنند. این مساله اقتصادی نیز خواهد بود.

ایران در حال مذاکره با شرکت پالایشگاهی اسار هند است. اسار دومین شرکت پالایشگاهی بزرگ خصوصی هند به شمار می رود. البته این شرکت هرگونه مذاکره با ایران برای فروش سهام خود را رد کرده ولی این مساله را نمی توان در نظر نگرفت که هند دومین مشتری بزرگ نفت خام ایران به شمار می رود.

هند و چین نیز پیش از این تمایل خود را برای سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در پروژه های جدید ایران اعلام کرده اند. این مساله به شدت عجیب است که چرا ایران قصد سرمایه گذاری در صنعت پالایشگاهی هند را دارد، آن هم در شرایطی که قصد دارد تولید نفت خود را پس از لغو تحریمها افزایش دهد.

تحریمها موجب شده تا صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برسد و صادرات نفت به چین، کره جنوبی هند و ژاپن به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد. در حالی که به نظر می رسد تولید و صادرات نفت ایران در سال 2016 با افزایش روبرو خواهد شد، مشتریان بزرگ نفتی از جمله هند و آفریقای جنوبی تمایل خود را برای افزایش واردات از ایران اعلام کرده اند.

آفریقای جنوبی حتی تمایل خود را برای ساخت مشترک پالایشگاه با ایران اعلام کرده است. علاوه بر این وقتی به عربستان سعودی می نگریم، کشوری را می بینیم که نه تنها تولید کننده و صادر کننده بزرگ نفت خام به شمار می رود بلکه قدرت بزرگ جهانی در زمینه پالایشگاهی است.

عربستان سعودی برای نفت خود یک بازار داخلی قدرتمند ایجاد کرده و ظاهرا ایران نیز قصد دارد راهبرد مشابهی را در ایجاد یک بازار نفتی قوی در داخل دنبال کند.
 
چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۸
کد مطلب: 10586
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *