۰
تحلیلی از هافینگتون پست

شفاف؛ از هم چه می خواهند؟

بهبو روابط بین تهران و غرب می تواند صادران روسیه به ایران را -به ویژه در بخش پتروشیمی- در معرض خطر قرار دهد زیرا کشورهای شوروی سابق می توانند به جایگزین های بهتری برای تهران به منظور خرید محصولات پتروشیمی تبدیل شوند. ایران خردمندانه در حال بکارگیری های اهرم های موجود است. تهران با قرار دادن روسیه و غرب در مقابل یکدیگر، در حال پیشبرد استیلای منطقه ای خود است.
پوتین و روحانی - میز نفت
پوتین و روحانی - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، روزنامه هافینگتون پست در گزارشی به بررسی سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران و تقویت روابط دوجانبه بین تهران و مسکو پرداخت.

در ابن گزارش آمده است:

آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران به ندرت با رهبران جهانی دیدار می کند اما او ( ایشان) میزبان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود. این نخستین سفر پوتین به ایران از سال 2007 محسوب می شد. پوتین در این سفر با آیت الله خامنه ای و همچنین حسن روحانی همتای ایرانی اش دیدار و گفتگو کرد.

مسکو و تهران در تلاش برای برقراری روابطی نزدیک تر هستند. مسکو به عنوان بخشی از سیاست تهاجم فریبنده، در همان روزی که پوتین وارد تهران شد، ممنوعیت بر صادرات فن آوری ها را به ایران لغو کرد. پوتین همچنین نسخه ای از یک قرآن دست نویس و قدیمی را به آیت الله خامنه ای هدیه داد.

با آن که برخی تحلیل گران و کارشناسان می گویند مسکو و تهران برای بر سر قدرت نگه داشتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه با یکدیگر هم پیمان شده اند، اما این همکاری متنوع و چند وجهی است. اکنون باید این سوال را مطرح کرد که این روابط دو جانبه تا کجا ادامه خواهد یافت؟

زمان سفر پوتین به ایران نیز از اهمیتی حیاتی برخوردار است. هر دو کشور در ایجاد موازنه و مقابله با سیاست خارجی آمریکا در منطقه منفعتی مشترک دارند. پوتین و  ایرانی ها اکنون بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نیاز دارند.

او همچنین خواهان بازپس گیری جایگاه خود در رهبری جهان است، روندی که پس از تنش ها بین غرب و روسیه که سبب اعمال تحریم های اقتصادی بر مسکو به سبب الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود تضعیف شده است. برقراری روابط نزدیک تر مسکو با تهران سبب گسترش تفوذ منطقه ای روسیه می شود و سبب می شود مسکو اهرمی در اختیار داشته باشد که می تواند از آن برای تحت فشار قرار دادن غرب برای لغو تحریم هایش استفاده کند.

روسیه و ایران در تلاش برای تشدید همکاری های نظامی خود در سوریه هستند زیرا منافعشان از سوی (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش و دیگر گروه های شورشی قدرتمند در سوریه در معرض تهدید قرار گرفته است.

بهبود روابط با تهران یکی از ارکان مهم در سیاست خارجی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه محسوب می شود. پس از دست یابی به توافق هسته ای بین شش قدرت جهانی و تهران، ایران روابط خود را با کشورهای اروپایی بهبود بخشید و گشایش در روابط ایران و آمریکا سبب نگرانی روسیه در این باره شد که تهران به سوی غرب متمایل شده است.

مسکو با ارائه چندین قرارداد وسوسه انگیز در تلاش برای اغفال تهران است. پوتین اعلام کرد روسیه آماده اختصاص وام پنج میلیارد دلاری به تهران و افزایش مبادلات تجاری در زمینه های مختلف از جمله بخش انرژی و خطوط راه آهن. او همچنین گفت کشورش صادرات فن آوری هسته ای به ایران را از سر خواهد گرفت و اقدام به مدرنیزه کردن رئاکتور آب سنگین اراک خواهد کرد. او افزود کشورش از تهران در صادر کردن اورانیوم با غنای بالا حمایت می کند.

یکی از نگرانی های مهم روسیه این است که غرب ممکن است با سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز ایران اتکای خود را به انرژی کاهش دهد. ایران در پی ایفای نقشی بزرگ تر در بازار گاز است و از شراکت با غربی ها در این زمینه استقبال می کند. مسکو و تهران نخستین و دومین ذخایر بزرگ گاز را در جهان دارا هستند.

بهبو روابط بین تهران و غرب می تواند صادران روسیه به ایران را -به ویژه در بخش پتروشیمی- در معرض خطر قرار دهد زیرا کشورهای شوروی سابق می توانند به جایگزین های بهتری برای تهران به منظور خرید محصولات پتروشیمی تبدیل شوند. ایران خردمندانه در حال بکارگیری های اهرم های موجود است. تهران با قرار دادن روسیه و غرب در مقابل یکدیگر، در حال پیشبرد استیلای منطقه ای خود است.

با آن که انتظار می رود روسیه و ایران به یکدیگر نزدیک تر شوند، اما همچنان محدودیت هایی در این باره وجود دارند. مسکو نمی خواهد به روابطش با دیگر قدرت های منطقه ای و رقبای ایران از جمله ترکیه و اسرائیل آسیب بزند. حفاظت از این روابط سبب ایجاد موانعی بین مسکو و تهران خواهد شد.

با این حال، از آنجایی که کاهش شکاف های ژئوپلتیکی و ایدئولوژیکی بین آمریکا و ایران بسیار دشوار است، مسکو و تهران به بهره برداری از فرصت های موجود از طریق اتکا به یکدیگر به سبب هم گرا بودن منافعشان در منطقه و خصومت های مشترک در قبال واشنگتن ادامه می دهند.
 
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب: 10702
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *