۰
گزارش گاردین از پساتحریم:

بانک های اروپایی همچنان محتاط

روزنامه گاردین در هفته گذشته با مسئولان 10 بانک تماس گرفته و درباره تصمیم آنها در این زمینه سوال کرده است. بیشتر این بانک ها تمایلی به افشای برنامه های خود در زمینه تعامل با ایران نداشتند.
بانک های اروپایی
بانک های اروپایی
به گزارش ميزنفت ٬ روزنامه گاردین نوشت:
یک هفته پس از لغو تحریم‌های ایران ، بانک‌ ‌های مهم اروپایی همچنان به مراوده با این کشور تمایلی ندارند، زیرا نگران واکنش مقامات آمریکایی هستند.

با وجود دستورالعمل‌هایی که وزارت خزانه داری آمریکا با هدف ایجاد اطمینان در بین اروپاییان صادر کرده است مبنی بر این که می توانند به جز برخی نهاد‌ها و افراد با ایران به تعامل بپردازند، بانک‌های بزرگ این قاره هنوز جانب احتیاط را لحاظ می کنند.

روزنامه گاردین در هفته گذشته با مسئولان 10 بانک تماس گرفته و درباره تصمیم آنها در این زمینه سوال کرده است. بیشتر این بانک ها تمایلی به افشای برنامه های خود در زمینه تعامل با ایران نداشتند و برخی هم گفتند تغییری در سیاست های کنونی ایجاد نکرده‌اند. بانک استاندارد چارترد مستقر در لندن هم که در سال 2012 مقامات آمریکایی آن را به پرداخت 400 میلیون پوند جریمه محکوم کردند، در بیانیه ای تصریح کرد با هیچ نهاد یا فردی که با ایران در ارتباط باشد، تعامل نخواهد داشت.

این موضع با تمایل شرکت ها و دولت های اروپایی مبنی بر افزایش سطح تجارت با ایران از 7/6 میلیارد یورو (5/8 میلیارد پوند) به رقم پیش از تحریم ها یعنی حدود 28 میلیارد یورو در تضاد است. تعداد بی سابقه‌ای از هیئت های تجاری اروپایی به تهران سفر کرده اند و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قرار است به منظور ارتقای روابط کشورش با اروپا روز دوشنبه به رم و پس از آن روز چهارشنبه به پاریس سفر کند.

یک بانکدار بزرگ اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت به دنبال یافتن یک بانک سرمایه گذاری اروپایی رده اول است که بخواهد به ایران برود.

ادارات انطباق با تحریم‌ها در بانک‌های بزرگ در حال بررسی راهنمای 50 صفحه ای هستند که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا منتشر کرده است. برخی می گویند متن این راهنما به حدی پیچیده است که احتمال دارد مانع بازگشت تجار به ایران شود برخی هم نگرانند تقسیرهای مختلفی از این متن ارائه شود.

شعبه لندن بانک اچ‌اس‌بی‌سی هفته گذشته به خبرنگار گاردین گفت یک فرد ایرانی ساکن انگلیس هنوز نمی‌تواند در این بانک حساب شخصی افتتاح کند اما احتمال دارد تا دو هفته آینده تغییری ایجاد شود.

بانک های بارکلیز، سوسیته ژنرال، آر‌بی‌اس، سیتی، کومرتس ‌بانک و دویچه بانک از بیان این که آیا یک ایرانی غیر وابسته به دولت ایران مانند یک دانشجو می تواند در این بانک ها حساب شخصی داشته باشد، خودداری کردند.

فضای کلی فضای انتظار است و همه منتظرند این خطر را نخستین بار بانک دیگری انجام دهد. احتمالا بانک‌های کوچک تر اروپایی یا بانک‌های چین و روسیه که نگران از دست دادن بازار آمریکا نیستند، در این راه پیشگام خواهند بود. در حقیقت بانک‌ها به طور خاص نگران تحریم های آمریکا مربوط به تروریسم و نقض حقوق بشر هستند که همچنان به قوت خود باقی مانده اند.
دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 11701
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *