۰
بیم و امیدها در صنعت نفت کانادا

رکود در آلبرتا

استان آلبرتا که قلب صنعت نفت کانادا محسوب می شود در سال 2015 نزدیک به 20 هزار شغل از دست داده است این در حالی است که تعداد زیادی از شرکت ها و گروههای فعال در بخش نفت بسیاری از پروژه های خود را برای افزایش استخراج نفت شیست به حال تعلیق درآورده اند.
صنعت نفت کانادا - عصر نفت
صنعت نفت کانادا - عصر نفت
به گزارش ميزنفت٬ در گزارش اداره ملی انرژی کانادا ONE آمده است تولید روزانه نفت خام کانادا که در سال2015، 3 میلیون و 870 هزار بشکه بود تا سال 2040 احتمالا به 6 تا 7 میلیون بشکه خواهد رسید اما افزایش تولید نفت خام کانادا به طور اجتناب ناپذیر با افزایش انتشار گازهای آلاینده گلخانه ای همراه خواهد شد.

کانادا که پنجمین تولید کننده هیدروکربورها در جهان است، از کاهش شدید بهای نفت خام در بازارهای جهانی به شدت متضرر شده است. بهای هر بشکه نفت خام از 110 دلار در اواسط سال 2014 به 30 دلار در هفته های اخیر رسیده است.

کانادا در سالهای اخیر برای رشد اقتصادی خود حساب ویژه ای روی استخراج طلای سیاه باز کرده است. اما کاهش 50 درصدی بهای نفت در جهان نه تنها تولیدکنندگان انرژی را در کانادا متضرر کرده بلکه بر فعالان و سرمایه گذاران دیگر بخشهای این کشور از قبیل خدمات مالی، بازار غیرمنقول و بخش صنایع نیز آثار منفی داشته است.

بنا به اعلام رسانه ها و مطبوعات اقتصادی کانادا، میزان صادرات نفت خام کانادا سال گذشته بیش از 10 درصد کاهش یافت و در سه سال گذشته بی سابقه بود. این کاهش شدید صادرات هیدروکربورها برای کانادا که پنجمین تولید کننده و هفتمین صادرکننده نفت در جهان محسوب می شود، ضربه ای سنگین محسوب می شود و رشد اقتصادی این کشور را مختل می کند. آمریکا اصلی ترین بازار صادرات طلای سیاه کانادا است.

 یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت کانادا  به بازار کشورهای خارجی به ویژه آمریکا که در همسایگی این کشور قرار دارد، صادر می شود. از مدت ها پیش نفت خام کانادا جایگزین نفت وارداتی آمریکا از مکزیک و ونزوئلا شده است. اما در این اواخر افزایش تولید داخلی نفت غیرمتعارف به ویژه نفت شیل در داخل آمریکا باعث شده است اشتهای بزرگ ترین مصرف کننده انرژی در جهان برای واردات طلای سیاه از کشور کانادا کاهش یابد.

صنعت انرژی کانادا که 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد، راههای جایگزین دیگری را برای فروش نفت استخراجی از شن های قیردار ایالت آلبرتا مدنظر قرار داده است اما هزینه های استخراج و تولید این نفت نیز بسیار بالا است.

سقوط بهای نفت و کاهش صادرات آن از کانادا همچنین موجب کاهش سرمایه گذاری و کاهش 1.7  درصدی تقاضای داخلی در این کشور شده است. اما به رغم افت روز افزون بهای نفت در بازار جهانی، مسئولان اداره ملی انرژی کانادا که یک آژانس فدرال است پیش بینی کرده اند بهای نفت خام در بازار بورس نیویورک در سال 2020 به 80 دلار و در سال 2040 به 105 دلار خواهد رسید.

در گزارش این آژانس فدرال که تحت عنوان " آینده انرژی کانادا در سال 2016- عرضه و تقاضای انرژی در افق سال 2040 " منتشر شد، آمده است رشد مستمر تقاضای جهانی و ضرورت روی آوردن به منابع جدید انرژی ( منابع غیرمتعارف) که هزینه های تولید آنها بالاتر است منجر به رشد ملایم بهای نفت خواهد شد.
آژانس ملی انرژی کانادا با مدنظر قرار دادن چنین چشم اندازی اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در سالهای آینده افزایش خواهد یافت.

بخش انرژی که 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می دهد در ماههای اخیر به علت سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی به شدت بر اقتصاد کانادا تاثیر منفی گذاشته و در نیمه اول سال 2015 منجر به رکود اقتصاد این کشور شده است.

استان آلبرتا که قلب صنعت نفت کانادا محسوب می شود در سال 2015 نزدیک به 20 هزار شغل از دست داده است این در حالی است که تعداد زیادی از شرکت ها و گروههای فعال در بخش نفت بسیاری از پروژه های خود را برای افزایش استخراج نفت شیست به حال تعلیق درآورده اند.

دولت لیبرال جدید کانادا که به تازگی روی کار آمده ابراز امیدواری کرده است بتواند میزان انتشار گازهای گلخانه ای کشور را به اندازه ای کاهش دهد که بتواند مطابق با هدفی که در کنفرانس بین المللی اخیر آب و هوا در پاریس COP21 تعیین شد در سال 2050 افزایش دمای 1.5 درجه ای را در مقایسه با دوره ماقبل صنعتی محدود کند.

پتر واتسون، رئیس آژانس ملی انرژی کانادا تصریح کرد پیش بینی ها هر چه باشد، مصرف انرژی به ویژه هیدروکربورها همچنان افزایش خواهد یافت و این پدیده الزاما با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای همراه خواهد شد.
 
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۳۲
کد مطلب: 11761
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *