۰
گلوبال پست:

ایران به زمان نیاز دارد

یکی از مشاوران ارشد شرکت تحقیقاتی «جی بی سی انرژی» که در وین قرار دارد به روزنامه لس آنجلس تایمز گفت: «ما در مورد باز کردن میدان های نفتی، نوسازی زیرساخت ها، ‌احیای ظرفیت تأسیسات و فناوری های جدید در این میدان ها حرف می زنیم. همه این اقدامات نیازمند زمان است و نمی توان آن را در کوتاه مدت انجام داد.»
ایران به زمان نیاز دارد - میز نفت
ایران به زمان نیاز دارد - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، روزنامه گلوبال پست در گزارشی نوشت ورود نفت ایران به بازارهای جهانی با سرعتی که تصور می شود اتفاق نمی افتد و این کار نیازمند زمان است.

حتی اگر ایران منابع مالی مورد نیاز برای نوسازی زیرساخت های خود را تأمین کند، باز هم برای احیای زیرساخت های خود به زمان زیادی نیاز دارد.

گلوبال پست در ادامه نوشت: حال که تحریم های فلج کننده هسته ای بر ضد ایران لغو شده اند، این کشور وقت را تلف نکرده و با افزایش حجم تجارت و سرمایه گذاری قصد دارد اقتصاد ضعیف خود را بار دیگر احیاء کند. نفت مؤلفه کلیدی این فرایند احیاء است. ایران دارای ذخایر عظیم انرژی است: جمهوری اسلامی دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی و چهارمین ذخایر عظیم نفت خام را در دنیا دارد.

مقامات این کشور اعلام کرده اند که با سرعت هر چه تمام تر صادرات خود را افزایش خواهند داد. در همین راستا، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه سفر کرد و روابط خود با مشتریان قدیمی اش را تحکیم بخشید؛ او در این سفر قرادادهای تجاری به ارزش میلیاردها دلار امضاء کرد، از جمله قراداد صادرات نفت خام و همچنین نوسازی زیرساخت های قدیمی حوزه انرژی.

روحانی به بازرگانان و تجار فرانسوی گفت: بیایید اختلافات گذشته را فراموش کنیم و آغاز جدیدی داشته باشیم. اما در خارج از ایران، چشم انداز ورود برق‌آسای نفت این کشور به بازارهای اشباع شده جهانی مورد استقبال قرار نگرفت و قیمت نفت را به کمتر از 30 دلار در هر بشکه کاهش داد که این میزان طی 12 سال گذشته بی سابقه بود. بلافاصله بعد از لغو تحریم های هسته ای بر ضد ایران در 16 ژانویه، تهران اعلام کرد صادرات نفت خام خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز افزایش می دهد.

این کشور قصد دارد تا قبل از سال 2017، این هدف را محقق کند . اما، این خبر باعث ایجاد شوک در بازارهای جهانی نفت خام شد و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که عرضه نفت در سطح دنیا در نیمه سال 2016 ممکن است به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز بیش از میزان تقاضا باشد.

آژانس همچنین هشدار داد که بازار ممکن است «با عرضه بیش از اندازه در نفت غرق شود.»

این مسئله که تهران، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، بخواهد سهمی را که طی سال های انزوای اقتصادی به رقبایش واگذار کرده باز پس گیرد امری قابل درک است. اما با توجه به وضع موجود بازار جهانی نفت و سرمایه گذاری های عظیمی که این کشور برای رساندن تولید خود به سطوح قبلی نیاز دارد، برخی ناظران بازار، اهداف بلندپروازانه تهران را مورد تردید قرار می دهند.

ایران در حال حاضر نزدیک به 3 میلیون و 100 هزار بشکه نفت خام در روز تولید می کند که از این میزان، حدود یک میلیون و 100 هزار بشکه از آن صادر می شود . تهران اعلام کرده است که برای رسیدن به جایگاه قبلی خود و صادرات دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز، نیازمند 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این حوزه است، اما متقاعد کردن برخی شرکت های خارجی در مورد اینکه ایران بازار خوبی است چندان کار آسانی نیست.

گلوبال پست افزود: به علاوه، سرمایه گذاران نگران این مسئله هستند که با نقض احتمالی تعهدات توافق هسته ای از سوی ایران، تحریم های اقتصادی باز گردد و فعالیت های اقتصادی آنها را در جمهوری اسلامی به خطر اندازد. به علاوه، سقوط بهای نفت، تولیدکنندگان انرژی در سرتاسر دنیا را مجبور کرده از مخارج خود بکاهند و هزاران نفر را از کار اخراج کنند تا بتوانند از این دوران رکود به سلامت عبور کنند. اما با احتمال کاهش قیمت نفت به پایین تر از 20 دلار یا حتی 10 دلار در هر بشکه، آیا اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری های گسترده در ایران است؟

گلوبال پست در پایان نوشت: یکی از مشاوران ارشد شرکت تحقیقاتی «جی بی سی انرژی» که در وین قرار دارد به روزنامه لس آنجلس تایمز گفت: «ما در مورد باز کردن میدان های نفتی، نوسازی زیرساخت ها، ‌احیای ظرفیت تأسیسات و فناوری های جدید در این میدان ها حرف می زنیم. همه این اقدامات نیازمند زمان است و نمی توان آن را در کوتاه مدت انجام داد.»


 
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب: 11783
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *