۰
درباره قیمت نفت و وضعیت پالایشگاه ها

تقطیری ها در برزخ سود و زیان

تحلیلگران انرژی پیش بینی می کنند که سود شرکتهای پالایشگاهی به طور باثباتی کاهش خواهد یافت و سود در برخی از مناطق آمریکا مثل غرب که پیش از این نیز تحت فشار زیادی قرار داشته اند، با افت چشمگیری همراه خواهد شد.
پالایشگاه - عصر نفت
پالایشگاه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اویل پرایس نوشت:

همان طور که همه سرمایه گذاران بخش انرژی می دانند، شرکتهای نفت و گاز با سال وحشتناکی روبرو بوده اند. بسیاری از سهام ها از اوج خود در 52 هفته قبل به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده اند. ولی در میانه این اوضاع اسف بار، یک گروه از شرکتهای انرژی همچنان عملکرد خوبی داشته اند: پالایشگاه ها.

شرکتهایی مثل والرو و فیلیپس تغییر چندانی در ارزش سهام خود نداشته و حتی با افزایش ارزش طی سال گذشته روبرو شده اند. این واقعیت تا حد زیادی به خاطر اشباع بازار نفت خام از عرضه بوده که موجب کاهش قیمت مواد اولیه مورد نیاز شرکت های پالایشگاهی شده و این در شرایطی بوده است که تقاضا برای بنزین و گازوئیل همچنان باثبات و پایدار بوده است . این روند موجب شده است تا سود ناشی از پالایش هر بشکه نفت و تبدیل آن به محصولاتی نظیر بنزین گازوئیل و سوخت هواپیما بیشتر شود.

در حالی که 2015 میلادی سال خوب و مستحکمی برای اپراتورهای پایین دستی بوده، پالایشگاه ها احتمالا به زودی مسیر دردناک شرکت های نفتی را دنبال خواهند کرد و به سرنوشت تلخ این شرکت ها دچار خواهند شد.

با برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا به نظر می رسد فشار زیادی به شرکتهای پالایشگاهی وارد خواهد شد. عملکرد سودآور شرکتهای پالایشگاهی موجب شده تا بخش بیشتری از ظرفیت پالایشگاه ها در وضعیت فعال قرار داشته باشد و این مساله منجر به عرضه بیشتر بسیاری از مستقات نفتی در بازارهای جهانی شده است.

پالایشگاه های تاسیس شده برای مقابله با ذخایر بالای بنزین و سایر فرآورده های نفتی با چالش روبرو هستند و برای مقابله با این چالش مجبور به کاهش سطح تولید در کارخانه های مهم شده اند ولی این تلاش بعید است که در کوتاه مدت کمکی به وضعیت نابسامان شرکتهای پالایشگاهی داشته باشد.

تحلیلگران انرژی پیش بینی می کنند که سود شرکتهای پالایشگاهی به طور باثباتی کاهش خواهد یافت و سود در برخی از مناطق آمریکا مثل غرب که پیش از این نیز تحت فشار زیادی قرار داشته اند، با افت چشمگیری همراه خواهد شد.

شرایط در خارج از کشور کمی بهتر خواهد بود. تولیدکنندگان آسیایی سوخت با افزایش رقابت از سوی چین روبرو هستند، که در حال افزایش صادرات محصولات پالایشگاهی است. خالص صادرات فرآورده های نفتی چین احتمالا امسال 31 درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت. صادرات دیزل از چین سال گذشته 75 درصد رشد داشته است.

البته مثل پالایشگاه های آمریکا نیز حاشیه سود پالایشگاه های آسیایی به خاطر رقابت شدید برای بهره برداری از فرصت جذاب در بازار انرژی، با کاهش شدیدی روبرو شده است. حاشیه سود سنگاپور دوبی از ابتدای 2016 میلادی تاکنون به کمتر از 1.90 دلار در هر بشکه رسیده است این رقم در سه ماه پایانی 2015 میلادی به بیش از 3.96 دلار رسیده بود.

چین در حال لطمه زدن به پالایشگاه ها و بازار جهانی نفت از دو طریق است. نخست، انتقال ناگهانی در الگوهای اقتصادی چین موجب کاهش شدید تقاضای داخلی نفت شده و این مساله منجر به افت چشمگیر قیمت جهانی نفت خام شده است. این مساله تقاضای داخلی برای مشتقات نفتی را نیز کاهش داده است.

دوم، برای کمک به پالایشگاهی چین با هدف مقابله با شرایط سخت بازار، چین به بسیاری از پالایشگاه های مستقل اجازه داده است تا محصولات خود را صادر کنند. ورود محصولات نفتی چین به بازارهای جهانی موجب کاهش شدید قیمت برخی فرآورده های نفتی شده است.

شرایط آشفته کنونی بازار، فرصت بزرگی را برای سرمایه گذاران زرنگ . باهوش به وجود آورده است. در حالی که جریان رسانه ای داستان های دلهره آوری را درباره کاهش قیمت نفت مطرح کرده است ولی سرمایه گذاران باهوش در حال برنامه ریزی برای پرده بعدی نمایشنامه نفتی هستند.

با مجوز صادرات 1.8 میلیون بشکه در روز دیزل برای چین، در برابر 900 هزار بشکه ای که در سال گذشته وجود داشت، شکی باقی نمی ماند که قیمت دیزل در آسیا به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. این مساله در نهایت به ضرر پالایشگاه های غرب نیز خواهد بود و سود آنها را نیز کاهش خواهد داد.

سرمایه گذاران نمی توانند برای متوقف کردن این چرخه اتفاقات منفی کاری انجام دهند و نشانه چندانی نیز برای بهبود اوضاع بازار نفت وجود ندارد.
 
شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۳۶
کد مطلب: 12098
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *