۰
آژانس بین المللی انرژی گزارش داد:

تاثیر ایران بر بازار نفت چه بود؟

تاثیر ایران بر بازار نفت چه بود؟
ميزنفت /  آژانس بین المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال 2016 کمی بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی کاهش می یابد اما مازاد تولید احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد هر چند بازگشت ایران به بازارها کندتر از آنچه بود که تهران اعلام کرده بود.

با توجه به تداوم پایین بودن قیمت طلای سیاه، آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود پیش‌بینی کرده است تولید کشورهای غیرعضو اوپک به ویژه آمریکا امسال (2016) 750 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

آژانس بین المللی انرژی در ارزیابی قبلی خود این کاهش را 600 هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده بود. آژانس بین المللی انرژی که بازوی انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به شمار می رود، در گزارش خود اعلام کرده است صادرات نفت ایران از آغاز سال 2016، 300 هزار بشکه در روز افزایش یافته است که این رقم کمتر از افزایش 400 هزار بشکه در روز است که تهران اوایل مارس اعلام کرده بود.

گزارش آژانس بین المللی انرژی می افزاید: «تاثیر بازگشت ایران به بازار کم‌تر از آنچه بود که پیش بینی می شد. در ماه فوریه، تولید ایران 220 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به نظر می رسد که بازگشت ایران (به بازار) تدریجی خواهد بود».
ماه فوریه نخستین ماه کاملی بود که ایران تحت تحریم‌های نفتی قرار نداشت. تحریم‌های ایران اواسط ماه ژانویه لغو شدند.

تهران اعلام کرده بود پس از لغو تحریم‌ها می خواهد بلافاصله تولید خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد و اوایل ماه مارس، بیژن نامدار زنگه وزیر نفت ایران اعلام کرده بود صادرات کشورش در ماه بهمن (21 ژانویه تا 19 فوریه) 400 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به یک میلیون و 750 هزار بشکه رسیده است.
با این حال، این بازگشت تدریجی دست‌کم در شش ماهه اول سال وضعیت بازار را به طور اساسی تغییر نخواهد داد.

بر اساس پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی، مازاد عرضه احتمالا در سه ماهه نخست سال 2016 به یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز و در سه ماهه دوم به یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اعلام می کند برای کاهش چشمگیر فاصله بین عرضه و تقاضا (تا 200 هزار بشکه در روز) باید منتظر نیمه دوم سال (2016) ماند.
در شرایطی که آژانس بین المللی انرژی رشد مصرف را همچنان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز طی سال کنونی پیش‌بینی می کند، آغاز ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا را عمدتا ناشی از کاهش تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک و به ویژه آمریکا دانسته است.

آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی می کند آمریکا تولید نفت خود را 530 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

 
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب: 12448
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *