۰
۱
دیلی تلگراف گزارش داد:

بازی خراب کنی ایران

با وجود تلاش های دیپلماتیک پشت پرده، تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و غیر عضو این سازمان قول داده اند بدون موافقت گسترده تر شرکای خود، به طور یک جانبه ، تولید نفت خود را کاهش نخواهند داد.
بازی خراب کنی ایران
به گزارش ميزنفت٬ روزنامه دیلی تلگراف مدعی شد ورود دوباره ایران به بازارهای جهانی نفت موجب تشدید تنش های ژئوپلیتیکی و مانع از بهبود بهای جهانی نفت می شود.

 ایران متعهد شده است در برابر هر گونه تلاش برای کاهش تولید نفت مقاومت کند. این در حالی است که تولید نفت ماهانه این کشور به بیشترین میزان در حدود 20 سال اخیر رسیده است.

پس از آنکه جمهوری اسلامی ایران - که اوایل امسال بار دیگر وارد بازارهای جهانی نفت شد- اعلام کرد همچنان قصد دارد تولید خود را در بازار جهانی افزایش دهد، بهای نفت، بعد از افزایشی پنج روزه، دوباره کاهش یافت.

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال که به بیشترین میزان در سه ماه اخیر رسیده بود، با بیش از سه درصد کاهش، به 38 دلار و 82 سنت تنزل کرد. بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز 4 ممیز دو دهم درصد کاهش یافته و به 36 دلار و 69 سنت تنزل کرده است.

بنا بر اعلام الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از دیدار با همتای روس خود گفت تهران تنها پس از آن در کاهش تولید جهانی نفت مشارکت خواهد کرد که به هدف تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت - یعنی سطح تولید قبل از تحریم ها- برسد.

نواک گفت: «با توجه به اینکه تولید نفت ایران به علت تحریم ها کاهش یافت، ما به طور کلی موضع ایران را برای افزایش تولید و احیای سهم خود در بازارهای جهانی درک می کنیم.»

این مقاومت پس از آن صورت گرفت که تولید ماهانه نفت ایران در ماه گذشته، 187 هزار و 800 بشکه در روز افزایش یافت، و به سه میلیون و 132 هزار بشکه در روز رسید -بنا بر اعلام سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک)، این بیشترین میزان تولید ماهانه نفت ایران از سال 1997 تاکنون به شمار می رود.
موضع ایران نوعی بی اعتنایی به عربستان است که اوپک تحت سلطه آن است. عربستان خواستار همکاری فوری جهانی برای تثبیت بهای نفت شده است.
بهای نفت که ماه فوریه به پایین ترین میزان در 12 سال اخیر رسیده بود، به علت چشم انداز توافق کشورهای اصلی تولیدکننده نفت جهان برای کاهش تولید، به حال قبل بازگشته است.

روسیه که بزرگترین تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک است، برای آغاز مذاکره درباره کاهش تولید نفت، با سعودی های همکاری دیپلماتیک نزدیکی داشته است. نواک احتمال داد نشستی بین اعضای اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو این سازمان در ماه آوریل برگزار شود.

اما با وجود تلاش های دیپلماتیک پشت پرده، تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و غیر عضو این سازمان قول داده اند بدون موافقت گسترده تر شرکای خود، به طور یک جانبه ، تولید نفت خود را کاهش نخواهند داد. وزیر انرژی روسیه تصریح کرد موضع ایران «منطقی» بود، و «درها به روی ایران باز است» تا در تعیین سقف تولید نفت مشارکت کند.

به رغم عزم ایران برای افزایش تولید، تولید جهانی نفت ماه فوریه 210 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به روزانه 92 میلیون و 730 هزار بشکه رسید.
کاهش تولید نفت در عراق و نیجریه نیز موجب شد تولید نفت اوپک در ماه فوریه به طور کلی 174 هزار و 800 بشکه در روز کاهش یابد و به روزانه 32 میلیون و 280 هزار بشکه تنزل کند.

احتمال می رود تولیدکنندگان غیر عضو اوپک، از جمله آمریکا و روسیه، سال 2016 تولید نفت خود را 700 هزار بشکه در روز کاهش دهند که بیشتر از پیش بینی اوپک است. اوپک اوایل امسال پیش بینی کرده بود این کشورها تولید خود را 666 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

اوپک تصریح کرد: «پیش بینی درباره کاهش جریان نقدینگی در سال 2016 بسیاری از شرکت ها را به کاهش سرمایه گذاری و به تعویق انداختن طرح های بزرگ جدید تا زمان تثبیت بهای نفت، وادار کرده است.»

در عین حال، احتمال می رود تقاضای نفت امسال بار دیگر افزایش یابد و به 94 میلیون و 230 هزار بشکه در روز برسد. کاهش بهای نفت موجب شده است تقاضای مصرف کنندگان برای نفت به بالاترین سطح خود در این قرن برسد.
اما تحلیلگران هشدار دادند با وجود افزایش تقاضای نفت، بعید است بدون بازنگری معقول در عرضه جهانی نفت، قیمت این منبع انرژی بهبود یابد و تثبیت شود.
جیمز نیکسون، تحلیلگر مؤسسه «آکسفورد اکونومیکز» گفت: «بدون تغییر چشمگیر در تامین سفارش چندین میلیون بشکه نفت در روز، احتمال دارد بازار در آینده نزدیک از نفت اشباع شود
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 12503
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


روشنگر
Iran, Islamic Republic of
عکس بسیار زیبایی انتخاب شده
یارو دکمه کتش رو داره باز میکنه و یا می بنده و آقای ژنرال انگار ترسیده! خدا به داد فرماندهان و سربازان این ژنرال برسه!